auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Laguna Break RT 2.0 1998 G3 gasprobleem(?)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Wie kan mij vertellen hoe ik er zeker van kan zijn dat de auto op gas rijdt?
Het groene indicatie lampje brandt wel constant maar toch loopt de auto op benzine aangezien de brandstofmeter gestaag daalt en de gastank op 80% gevuld blijft staan.
Even snel langs de garage gegaan en het probleem aangegeven maar zij komen met de simpele verklaring:
als het lampje goen brandt dan rijdt de auto op gas. Jaja.
Wie heeft ervaring met dit fenomeen?
Kan het zijn dat de electronica bij storingen in het gassysteem automatisch, zonder duidelijke waarschuwing of signalering, overschakelt op benzine?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Geplaatst door

E-J (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

knijp de gasslang dicht als hij op gas loopt. als ie afslaat, loopt ie op gas.

kawaZ750 0
badge

18 jaar

Beste KAWAZ750,

Auto slaat niet af. Duidelijk is nu wel dat de motor vrolijk op benzine draait.
Wat is nu stap 2?

E-J 0

18 jaar

Als de auto een maal gestart is en op lpg hoort te lopen kun je de zekering van de benzinepomp uittrekken, dan zou de auto niet meer op benzine kunnen lopen !

sel 0

18 jaar

Beste Sel,

Waar kan ik de zekering van de brandstofpomp vinden?
De volgende handelingen heb ik zonder beoogd resultaat uitgevoerd:
Zekering van de gasinstallatie verwijderd. Positie van de gasschakelaar in de auto onveranderd op positie 'gas' laten staan. Groene lampje brandt niet meer maar de motor blijft gewoon draaien en slaat niet af.
Duidelijker kan het volgens mij niet de auto rijdt dus gewoon, ongeacht de stand van de gas/benzine schakelaar, op benzine.
De gasverdamper is wel warm.
De aanvoerleiding is normaal van temperatuur maar de afvoer is beheerlijk warm. Dichtknijpen van de leiding heeft geen enkel effect.
In afwachting van een nieuwe tip.

E-J 0

18 jaar

moet ergens in het boekje van je laguna staan. bij peugeot is dat een zekering welk in het motorruimte bevindt. Wellicht is het toch verstandiger als je langs een garage gaat om e.e.a te laten inspecteren. Met lpg kun je beter geen risico's nemen.

sel 0

18 jaar

[quote=E-J]Beste Sel,
De gasverdamper is wel warm.[/quote]
De verdamper onttrekt warmte van het koelwater van de motor om het vloeibare LPG in gasvorm om te zetten. De verdamper zal altijd warm worden omdat er koelwater doorheen stroomt of je nou wel of niet op gas rijdt.

Hoor je wel of niet een luide klik van de afsluiter op de LPG-tank zodra hij 'zogenaamd' op gas overschakelt?
Wanneer is het probleem ontstaan? Hoor je sindsdien geen klik meer?

AS1 250

18 jaar

Hallo AS1,

Een harde klik kan ik niet waarnemen. Wanneer ik de zekering van het gassysteem verwijder en deze daarna weer plaats hoor ik wel een klik op de verdamper en een druk opbouwend gezoem.?.
Heb je hier iets aan?
Tijdens een lange rit vandaag de schakelaar in de middenstand geplaatst. Geen effect de motor blijft gewoon draaien. Terug geschakeld op gas en pas na +/- 15 kilometer met een snelheid van 100 km/h rijden ging het knipperen over in continue branden. Geen hapering of stoten waardoor je eventueel zou kunnen voelen dat er sprake zou kunnen zijn van overschakelen op gas.
Tips zijn welkom.

E-J 0

18 jaar

[quote=E-J]Beste Sel,
De volgende handelingen heb ik zonder beoogd resultaat uitgevoerd:
Zekering van de gasinstallatie verwijderd. Positie van de gasschakelaar in de auto onveranderd op positie 'gas' laten staan. Groene lampje brandt niet meer maar de motor blijft gewoon draaien en slaat niet af.[/quote]
Even voor de duidelijkheid. Je start normaal altijd op benzine ongeacht de stand van de schakelaar.
Als je de zekering van gasinstallatie eruit hebt getrokken zal hij wel starten. Alleen niet overschakelen op gas.

Je kunt nog een ding proberen. Zet de schakelaar snel achter elkaar op gas-benzine-gas met contact aan.
Als het lampje gaat branden (stopt met knipperen) dan ga je in principe rechtstreeks op gas starten. Ik zeg, in principe, want het lijkt erop dat je gefopt wordt door dat lampje.

Gaat het lampje niet branden dan werkt die truc niet bij jouw installatie of er is een probleem waardoor de installatie niet wil overschakelen. Heb je alle elektrische contacten al schoongemaakt met contactcleaner?
Als het niet lukt ga dan langs een gasboer. En we waarderen het zeer als je terugkoppelt wat de oplossing was.

Verder nogmaals, wanneer is het ontstaan? Laatst bleek bij iemand na enig doorvragen dat een ANWB-man zijn installatie had gemold...

AS1 250

18 jaar

Beste Sel,

Contactpunten gecleaned.
Alles lijkt normaal te functioneren.
Gasklep achter bij de tank schakelt ook wanneer ik het contact uitzet nadat de motor, volgens het groene lampje, op gas zou moeten draaien.
Kan het een storing in de lambdasonde zijn??
Alle oplossingen en/of suggesties zijn welkom.

E-J 0

18 jaar

Nieuwe printplaat bleek de oplossing te zijn. Dank voor de hulp

E-J 0

9 jaar

En dat 9 jaar later...
Ik hoop dat het destijds al is opgelost. ;-)

AS1 250

9 jaar

Al het goede komt langzaam. ;-)

E-J 0

9 jaar

[quote=E-J]Al het goede komt langzaam. ;-)[/quote]
Alles goed en wel....maar op dit forum zitten mensen, die jou geholpen hebben, op reactie te wachten...

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

Dank je wel daarvoor Hans.

E-J 0

9 jaar

[quote=Hans4040][quote=E-J]Al het goede komt langzaam. ;-)[/quote]
Alles goed en wel....maar op dit forum zitten mensen, die jou geholpen hebben, op reactie te wachten...[/quote]
Die hebben 9 jaar vol spanning gewacht... ;-)

AS1 250

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.