Renault Laguna: Tijfels aanschaf 1.8 RT

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 RT

Hallo,

Na 5 jaar Alfa 155 en 3 jaar VW Golf III wil ik de kans een Renault Laguna 1.8 RT (1996) te kopen tegen een redelijke prijs niet voorbij te laten gaan.
Echterrrrr........ Ik ben mij suf geschrokken van alle problemen die dit merk heeft. Ik heb gisteravond eens een uurtje Problemcar door lopen spitten en vraag mij af of ik wel tot kopen over moet gaan.
Ik heb Alfa gereden, dus zou je wat gewend moeten zijn zeg je dan, integendeel! Kapotte uitlaten en kleine technische mankementjes, meestal zelf verholpen met hulp van clubleden, maar never die problemen die de zgn "Createur" van de automobielen met zich meebrengt.

Wat is de tip van een goede Renault Laguna kenner, waar moet ik op letten enz enz.

De Laguna die ik wil kopen heeft al een aardige onderhoudhistorie achter de rug; startmotor,accu,ontstekking,
waterpomp,bougies,alle filters,veren voor,2 banden,distributieriem en koppen,riem van benzine tank.
Moet er bij zeggen dat hij 160.000 km op de teller heeft staan.

Wat is wijsheid? :-)

ElCee

Geplaatst door ElCee (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ElCee]Hallo,

Na 5 jaar Alfa 155 en 3 jaar VW Golf III wil ik de kans een Renault Laguna 1.8 RT (1996) te kopen tegen een redelijke prijs niet voorbij te laten gaan.
Echterrrrr........ Ik ben mij suf geschrokken van alle problemen die dit merk heeft. Ik heb gisteravond eens een uurtje Problemcar door lopen spitten en vraag mij af of ik wel tot kopen over moet gaan.
Ik heb Alfa gereden, dus zou je wat gewend moeten zijn zeg je dan, integendeel! Kapotte uitlaten en kleine technische mankementjes, meestal zelf verholpen met hulp van clubleden, maar never die problemen die de zgn "Createur" van de automobielen met zich meebrengt.

Wat is de tip van een goede Renault Laguna kenner, waar moet ik op letten enz enz.

De Laguna die ik wil kopen heeft al een aardige onderhoudhistorie achter de rug; startmotor,accu,ontstekking,
waterpomp,bougies,alle filters,veren voor,2 banden,distributieriem en koppen,riem van benzine tank.
Moet er bij zeggen dat hij 160.000 km op de teller heeft staan.

Wat is wijsheid? :-)[/quote]
ervaren is vaak je beste leermeester!!!

paul,

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Gelukkig is die Laguna uit het tijdperk dat ze zich nog geen Createur noemden. Op het gebruikelijke onderhoud na zijn er niet veel meer problemen te verwachten. Auto is echter wel al 10 jaar oud, als je hem voor een goed bedrag kunt kopen ...

AS1 (115), 17 jaar geleden

[quote=ElCee]Hallo,
De Laguna die ik wil kopen heeft al een aardige onderhoudhistorie achter de rug; startmotor,accu,ontstekking,
waterpomp,bougies,alle filters,veren voor,2 banden,distributieriem en koppen,riem van benzine tank.
Moet er bij zeggen dat hij 160.000 km op de teller heeft staan.

Wat is wijsheid? :-)[/quote]
Je noemt ook normaal onderhoud.
Dus blijft over: startmotor,ontsteking, waterpomp,veren voor,koppen (2x ??),riem van benzine tank
Kan beter maar ik vind dit nog niet zo slecht na 160k.

Dit zijn juist punten die vaker voorkomen bij de Laguna I. Dat ze al zijn aangepakt is gunstig. Ik denk dat je juist daar je voordeel mee kunt doen.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

In tegenstelling tot de Laguna II is de Laguna I geen verkeerde auto. Ook de kachelradiator gaat nog wel eens stuk, stuurbekrachtigingsleidingen en op LPG zijn de kleppen na ca 150000 km uitgesteld.

Dit is echter niets in vergelijk met de fijne Laguna II. Kijk maar eens op www.laguna2.de naar alle horrorverhalen. Echt een site voor masochisten, ze weten het en toch blijven ze erin rijden -:))

ElCee (0), 17 jaar geleden

Oke, bedankt tot nu toe voor jullie reacties.
Als ik het een beetje begrijp is de 'eerste lichting' Laguna nog de beste. (Fase1&2 dacht ik) Alhoewel er wel snel onderdelen kapot gaan merk ik.
Enfin, ik ga er morgen 3 bekijken dus weet waar ik aan (kan) begin (nen).

Wat betreft die horrorverhalen over de Laguna II, ken ik er nog 1.
Complete auto afgeleverd EN verkocht aan klant zonder...... kachelradiator en ruitewissermotor.....
Dat 'Createur' gedoe slaat idd alleen op het koestwerk, daar zijn ze voorloper in, maar 'createur' in electrique en motorique moet nog behoorlijk bijgespijkerd worden geloof ik.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Welnee man! De laguna van 94 tot 99 zijn prima wagens! Je moet ze begraven eer ze ermee kappen. Tuurlijk hebben ze bepaalde dingen maar dat heeft elke auto. Vind jij maar es een middenklasser die zo ruim is en zo goed rijd. Omdat ze zeer veel in de lease gebruikt werden zijn er vele exemplaren met een dikke km stand. Weet niet wat je voor de auto moet betalen maar dan mag niet zoveel zijn, zeker omdat dit nog geen fase 2 is. Maar op zich rijdt de 1 net zo goed, en met name de rt is een prima wagen. De echte problemen zijn pas gekomen met het nieuwe model vanaf medio 2000. Zeker de eersten waren niet de besten! In frankrijk moeten ze al helemaal niets van dit type hebben. Je ziet hem daar minder dan hier, in tegestelling tot peugeot. Maar het oude model is een heel fijne auto waar je jaren veel plezier van kunt hebben, mits je de juiste prijs ervoor betaald.

Sytze

Frank3186 (0), 17 jaar geleden

Ik rij nu 8 jaar Laguna eerst een 1.8 rt bj 1996 ( 100.000 Km mee gereden ) en sinds 3 jaar een 1.8 16V bj 1999( tot nu 70.000 Km mee gereden ) en allebij de auto' s zonder noemens waardige problemen, de 1.8 is weg gegaan met km stand van 225.00 en de 1.8 16V staat nu op 227.000 en daar heb ik deze week de distributieriem van laten vervangen dus wil ik er nog +/- 100.000km mee rijden. Voor beide auto's: geen olie verbruik en alleen normaal onderhoud.

m.v.g. Frank

ElCee (0), 17 jaar geleden

Ladies and gentlemen..... "We got him!!!" :-) Paul Bremer.

Maar ik heb hem ook. Een RT 1.8 Sport. Rijdt super en idd wat een ruimte in die wagen zeg.
Ga volgende week even langs de ANWB voor een uitgebreide keuring en ga er maar eens een lekkere gebruikswagen van maken.
Bedankt voor jullie adviezen en misschien tot horens.

Grt, Leo.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Bespaar je het geld van de ANWB keuring....... Zonde geld, ga naar een dealer en laat ze de auto even voor een uurjte arbeidsloon nakijken. Dan heb je mensen die er verstand van hebben ipv die papieren oorlogsvoerders die elke auto afzeiken als er een scherm van is overgespoten maar die niet zien dat de auto uit twee stukken bestaat...................

ElCee (0), 17 jaar geleden

Kijk! Dat zijn nog eens ervaringen... :-)

( je doet toch niet de pr voor die andere wegslepers he Paul?)

Maar ik zal je advies iid opvolgen. Nog een goede garagist in Den Haag eo.?

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb niets met zowel de ANWB als met de wegslepers te maken. Wel krijg ik regelmatig een ANWB rapport onder mijn ogen waain de grootste kul staat vermeld.

Tip voor een check: Renault dealer, je bent een uurtje arbeidsloon kwijt en je weet dan precies wat er aan de auto scheelt.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulmichiel]Ik heb niets met zowel de ANWB als met de wegslepers te maken. Wel krijg ik regelmatig een ANWB rapport onder mijn ogen waain de grootste kul staat vermeld.

Tip voor een check: Renault dealer, je bent een uurtje arbeidsloon kwijt en je weet dan precies wat er aan de auto scheelt.[/quote]
je hebt wel gelijk michiel.. maar ook een dealer kan geen toekomst voorspellen, het blijft een GOK..

''wie bang leeft, gaat bang dood''

een dekra keuring is ook nog een optie.

paul,

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

dekra is onder het zelfde te scharen als de anwb keuring.... het enige waar na die keuring op aan kan, is dat de auto klopt in de n.a.p,

maar dit is zelf ook prima na te gaan, een bij de n.a.p aangesloten garagen, zal jouw het rapport tegen kleine vergoeding graag meegeven.
let wel, de auto moet aanwezig zijn om zo'n rapport te bemachtigen.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij is dat deels juist arie! Tegenwoordig kan volgens mij iedereen de nap opvragen als je een pas hebt bij dat voertuig. Je moet dan op de nap site de gegevens invoeren en dan zie je het meteen. En over de anwb keuring kan ik nog dit zeggen: laatste keer een astra door nieuwe eigenaar gekeurd door anwb te a'dam. Auto werd goed bevonden maar idd opmerking dat scherm over was gespoten. Man koopt dus vervolgens wel de auto bij ons. Twee dagen later staat ie hier voor de deur met de diesel aan die alle kanten uit de motor weg spuit. Hij was boos en zei dat ie het geen manier vond om een auto zo af te leveren! Ik gevraagd of ze de verstuivers er tijdens de keuring hadden uitgehaald om compressie te testen, en ja hoor, dat hadden ze gedaan! Even gebeld met het betreffende anwb station, alles uitgelegd. Je snapt het al, excuses gehad en er zou voor de klant en voor ons een bos bloemen worden bezorgd, vanwege de overlast en het extra werk wat ik er van had. Nou, de bloemen moeten nog komen!

Moraal van dit verhaal: ben het paul m. eens, wat heb je aan een papiertje waar dingen opstaan die je al wist en niet die misschien ooit gaan komen? Ook zij kunnen er niet doorheen kijken, laat staan een uitspraak over doen. Vraag een onafhankelijke garage eventueel een oordeel over de auto te doen. Veel zul je er niet mee opschieten, het is immers mosterd na de maaltijd!!! Ga gewoon lekker rijden en dan zie je wel waar het schip strand, of laat een grote beurt uitvoeren. Je hebt de auto immers al, dus ben je voor een beoordeling ietwat aan de late kant.

mvg,

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

Nou, IK heb ervaring met de DEKRA en wat mij betreft "bleiben sie DA".........
Ik denk dat teveel mensen eerst kopen en dan pas hun huiswerk doen en dan vervolgens hun geweten willen sussen met zo'n technische keuring. Op zich kan zo'n keuring geen kwaad indien je als leek wilt weten wat er nog aan mankeert i.v.m. garantie. Maar ik ben het met Paul eens dat ook zij NIET in de toekomst kunnen kijken en daar ook absoluut GEEN garantie of aansprakelijkheid op verlenen.... Dekra niet en de ANWB ook niet.

Santa (0), 17 jaar geleden

Santa zegt: eerst kopen en dan keuren....
Ook eerst n**ken en daarna bij de dokter zeuren.........??

Santa (0), 17 jaar geleden

Of om de "gummer" alvast tegemoet te komen zegt Santa:
eerst kopen en dan keuren....
Ook eerst copuleren en daarna bij de dokter zeuren.......??

ElCee (0), 17 jaar geleden

Het gaat niet over eerst kopen en dan keuren. Vorige eigenaar had aangeboden om langs de ANWB tegaan en nogmaals laten checken of alles ok was met de auto. Dus vandaar mijn vraag of zo'n keuring zin had omdat ie uitgebreider is dan een normale APK.
Maar ik begrijp dat een check bij een goede garage meestal effectiever is. Wat de NAP betreft, ik heb 3 vorige rapporten van APK's gezien met de km standen en die geloof ik wel.
Eigenlijk nog een vraagje; waar zit in de omgeving een goede garage, dealer of niet, waar ik de auto kan laten controleren?
Of is het beter om bij een dealer binnen te stappen en zeggen 'Grote beurt aub' en dan kijken wat er uit voort komt?

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Grote beurt en nazien op de bekende zwakke plekken (ze weten wel wat die zijn en jij inmiddels ook).
Afspreken dat je gebeld wordt als het meer dan .... Euro gaat kosten. Kun je altijd nog beslissen wat je laat doen en wat niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.