Renault Clio: Lamdasonde , temparatuursensor , sensoren doormeten met multimet

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200

Ik wil graag weten hoe ik de sensoren ( zoals lambdasonde, temparatuursensor,Koel.v.s. sensor, luchtmassameter , gasklep.p. sensor, en de anderen) met een multimeter moet doormeten. het is ook voor de andere mensen handig dat alles onder 1 topic wordt uitgelegd. Het is zeer belangrijke onderwerp vind ik, zoals jullie het ook weten worden deze sensoren van de vele problemen verdacht, en heel vaak worden deze sensoren vervangen terwijl ze nog goed zijn.
Ik heb het op google gezocht, ik kwam van allerleri verschillende informaties tegen, ik ben nu in de war.
ik heb ook weinig kennis van een multimeter( ik ben zeker niet de enige), daarom verzoek ik jullie vriendelijk om een specifieke informatie.
Bijvoorbeeld, op welke stand moet ik de multimeter zetten( tijdens multimetertest) ? welke pen van M.meter moet ik aan welke draad van de sensor sluiten/aanraken? zulke kleine details...
alvast iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan deze onderwerp,

VW_Golf

Geplaatst door VW_Golf , lid sinds 10 jaar geleden

13 Reacties

P. Kelder PRO, 10 jaar geleden

VW_Golf

Het is veel makkelijker een oplossing aan te dragen indien je het probleem kunt omschrijven.

Moderator Problemcar

VW_Golf, 10 jaar geleden

het gaat eigenlijk bij mij om lambdasonde,,ik wilde onder deze topic ook de andere sensoren bij elkaar brengen,

hier is de omschrijving van het probleem:
ik heb een clio 1.2 benzine 8 klepper bij 2000 ,heb de volgende foutcode P0130 - 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1). dus lamdasonde.
ik heb het op google gezocht hoe ik de lambdasonde kan testen, 1.multimeter test, 2- met gasbrander, ik heb de beide manieren geprobeerd.

multimetertest: rode pen van M.meter aan de zwarte draad van lambdasonde( het is 4 polig) en de zwarte pen aan de massa,,,
resultaat : 0,41V bij stationair( blijft ook 0,41V) , en als ik gas geef gaat het omhoog, maar het pendelt nooit tussen 0,1V en 1V

gasbrandertest: hoe de lambda sonde heter wordt meet ik meer voltage, gasbrander uit ,,voltage daalt ook langzamer naar beneden,,,op google wordt het verteld dat het binnen 4 seconden tot 0.1V moet dalen,,,,in mijn geval duurt het langer,,dit vind ik eigenlijk logisch omdat de lambdasonde kan nooit binnen 4 seconden zijn hitte kwijt kan...
is de lambdasonde dan nog goed of stuk?

Ik wilde eigenlijk graag ook de andere sensoren onder 1 topic bij elkaar brengen.
de groeten

VW_Golf, 10 jaar geleden

niemand ?

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

heb je gemeten aan je lambdasonde met losse stekker?

Wat betreft je vraag;
wij-wegenwachters- meten veel met een multimeter. dus ik begin met advies,misschien volgen er collega's....

Lambdasonde doormeten ben je goed aan begonnen. meter op gelijkspanning (--),bereik 2 of 20 volt,massa altijd op massa accu pakken,dat is de bron. spanning moet variëren tussen 0,1 en 0,9V.
Eigenlijk bij de temp sensoren,luchtmassameter e.d. moet je (fabriek)waardes hebben om hem goed te controleren. Temp sensoren zijn vaak NTC weerstanden,dus weerstand omlaag als temp stijgt. Voltage wordt dus meer naar gelang de temp stijgt. Luchtmassameter ook op signaal (gelijk bereik) en massa accu. Hier zie je ook het voltage verspringen,maar zonder goede waardes kun je geen goede diagnose stellen.
iets duidelijker geworden???

VW_Golf, 10 jaar geleden

Hoi Maarten, ik heb het met vaste stekker gemeten, en spanning was 0,41V , als ik gaas gaf ging het omhoog ,bij statioair bleef het bij 0,41V,,,lambda sonde reageert eigenlijk op gas, maar ik ga er van uit dat het stuks is ,omdat de spanning niet tussen 0,1 en 0,9 heen en weer pendelt.

bij temparatuur sensoren meet ik dus weerstand in plaats van spanning ..dit is een belangrijke informatie,,als het nodig is dan zoek ik de fabrieks waarden op internet.
hartelijk dank voor je reactie

oldford PRO, 10 jaar geleden

[quote=maarten4874]Temp sensoren zijn vaak NTC weerstanden,dus weerstand omlaag als temp stijgt. Voltage wordt dus meer naar gelang de temp stijgt.[/quote]
Bij de NTC temperatuur sensors die ik ken, daalt het voltage bij het stijgen van de temperatuur.
Stekker los (weerstand oneindig) geeft 5 volt en vertaald is dat ongeveer -40 graden Celsius.
Kortsluiting naar massa (0 ohm) geeft 0 volt en vertaald iets van 120 - 150 graden Celsius. Verschilt per sensor, kan oplopen tot 1200 graden.

Als een lambdasonde rond de 0,45 volt geeft en dat niet veranderd lijkt het op een open circuit (stekker los, draadbreuk), dan wel op een sensor die te koud blijft. In het laatste geval werkt de verwarming van de sensor niet.

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

[quote=oldford]Bij de NTC temperatuur sensors die ik ken, daalt het voltage bij het stijgen van de temperatuur.[/quote]
verrek,je hebt gelijk!

VW_Golf, 10 jaar geleden

[quote=oldford]Bij de NTC temperatuur sensors die ik ken, daalt het voltage bij het stijgen van de temperatuur.
Stekker los (weerstand oneindig) geeft 5 volt en vertaald is dat ongeveer -40 graden Celsius.
Kortsluiting naar massa (0 ohm) geeft 0 volt en vertaald iets van 120 - 150 graden Celsius. Verschilt per sensor, kan oplopen tot 1200 graden.[/quote]
Hoi Olford,
sommige sensoren hebben 1 draad en sommigen 2, dan weet ik gelijk welke draad + en welke - is, maar sommige sensoren hebben 3 of meerdere draden.
hoe weet ik in dit geval welke draad Plus en welke minus is? ( met welke meet pen aan welke draad van de sensor moet ik aanraken).
is er een vaste kleur bij de sensoren ? bijvoorbeeld blauw/zwart altijd (+) of grijs/wit altijd (-) of is het altijd per sensor anders? heb jij een tip ?

wil jij misschien even de gasbrander test voor de lambdasensoren ook uitleggen?
moet het echt binnen 4 seconden tot 0.1V dalen als de gasbrander uit is?

oldford PRO, 10 jaar geleden

1 draad sensors zijn meestal voor het dashboard. Oliedruk contact, dashboard temperatuur etc., etc.
2 draad sensors zijn meer voor het motor systeem. Kunnen temperatuur sensors zijn.
3 draad sensors heb je het over map-sensors en met nog meer draden luchtmassa meters of gecombineerde sensoren.
Aansluitingen verschillen in principe per sensor (of merk), dus geen algemene regels.

Truukje voor 2 draads temperatuur sensors en 3-draads map-sensors/gasklep-sensors: trek de stekker los en meet in de stekker.
1 van de draden moet (nagenoeg) 5 volt hebben. Dat is voor de map-sensor de voeding (niet signaal) en voor de temperatuur sensor het signaal.
Op de map-sensor moet ook nog een massa zitten (0 ohm naar chassis), de derde is dan signaal. Of volts meten: 5 volt, 0 volt, variabel - de laatste is dan het signaal. Op de temperatuur sensors is de 2e draad een massa draad.
Ik meet meestal met de -kant van de meter aan het chassis. De +kant gebruik je dan op het iets wat je wilt meten - voedingsspanning, signaal.

Gasbrander test? Geen idee, ik meet met een voltmeter of ik lees de waardes van lambdasondes uit.
Hoeveel draden heeft de lambdasonde? 3? 4? Zijn er 2 witte bij? Dat is de verwarming.
1 van die 2 witte draden moet 12 volt hebben. De andere 0 volt (of een duty cycle - dat is een gepulseerde massa).
Als de massa van de lambda verwarming door de ecu geschakeld wordt, dan testen/meten met lopende motor.

VW_Golf, 10 jaar geleden

Hoi Olford, het is een 4 polige lambdasonde 2 witte en grijs en zwart, ik ga straks de witte draden ook doormeten, ik heb alleen de zwarte gemeten.
en hartelijk dank voor alle informatie,, ;)

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

He oldford,nou zit ik jou verhaal te lezen maar heb ff een vraagje... Je zegt dat de 5volt van een sensor de voeding is en niet het signaal. Maar als je met losse stekker meet,meet je toch ook 4,5/5 volt op de signaaldraad??? Alleen met vaste stekker meet je op de signaal een variabel signaal.

oldford PRO, 10 jaar geleden

[quote=oldford]1 van de draden moet (nagenoeg) 5 volt hebben. Dat is voor de map-sensor de voeding (niet signaal) en voor de temperatuur sensor het signaal.[/quote]
Over dit onderwerp kun je hele boeken volschrijven. Dat was ik niet van plan, daar zijn de Bosch leergangen voor. Dus is het verhaal beknopt.
Volgens mij zei ik het toch echt goed. 5 volt met losgenomen stekker en dat is het signaal bij een temperatuur sensor.
Bij een map-sensor of gaskleppositie sensor is dat de voeding en niet het signaal.

check

Beste antwoord, geplaatst door VW_Golf, 10 jaar geleden

Ik heb de lambdasensor nogmaals doorgemeten, deze keer ook de witte draden, 1 witte draad gaf 14,3V aan, ik denk dat deze draad van verwarming is, de zwarte gaf steed 0,41V - 0,45V aan,, dus kapot..( massa /kabels/stekkers waren in orde).
ik heb de lambdasensor vervangen. en opnieuw doorgemeten,,,de spanning bij de zwarte draad sprong heen en weer ,niet meer vast bij 0.41V ,,
alles is nu perfect,, geen storingslampje ,geen foutcode meer !
nu weet ik dat de lambda echt kapot was, een foutcode zegt niet altijd dat de sensor stuk is, heel vaak worden zulke sensoren voor niks vervangen,terwijl ze nog goed zijn,,,
maarten en oldford nogmaals bedankt voor alle informatie ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.