Vanmorgen begonnen de twee lampjes te knipperen ben er mee naar huis gereden en toen begon er bij de distributie zijde iets te rammelen (lager of riem) net naar gekeken aan zowel de riem als aan de poliebelt is niets te zien en het lijkt van de airco pomp af te komen maar dit rammelen doet hij niet continu en de lamppjes blijven nu uit.
Het inslaan van de aircopomp lijkt er ook niet echt veel invloed op te hebben.
Als de pomp uit staat rammelt hij nog af en toe.
Iemand enig idee en vast bedankt voor het meedenken.
Grt Jan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Pfff....ff denken of ik het goede bij het juiste type motor zeg, als niet moet iemand me maar even verbeteren maar hier komtie;
dit is toch een systeem waar de spanner van de multiriem op een "lange veer" zit? Om het zo maar te zeggen.
In dat geval; vrijlooppoulie van de dynamo zal dan waarschijnlijk stuk zijn en moet je de spanner en riem ook vervangen...........
Eenvoudige (doch niet ongevaarlijke) diagnose zonder wat los te hoeven halen; laat de motor draaien en druk met een grote schroevendraaien oid het onderste deel van de spanner naar beneden zodat je de riem nog meer spant zegmaar en het geluid moet dan minder worden of weggaan.
Wat verdergaande diagnose; riem eraf, klein schroevendraaiertje door de dynamo heen zodat je de binnenkant stilhoudt; je moet dan de poulie WEL in tegengestelde richting kunnen draaien; de vrijloop dus.
[quote=Icedude]Pfff....ff denken of ik het goede bij het juiste type motor zeg, als niet moet iemand me maar even verbeteren maar hier komtie;
dit is toch een systeem waar de spanner van de multiriem op een "lange veer" zit? Om het zo maar te zeggen.
In dat geval; vrijlooppoulie van de dynamo zal dan waarschijnlijk stuk zijn en moet je de spanner en riem ook vervangen...........
Eenvoudige (doch niet ongevaarlijke) diagnose zonder wat los te hoeven halen; laat de motor draaien en druk met een grote schroevendraaien oid het onderste deel van de spanner naar beneden zodat je de riem nog meer spant zegmaar en het geluid moet dan minder worden of weggaan.
Wat verdergaande diagnose; riem eraf, klein schroevendraaiertje door de dynamo heen zodat je de binnenkant stilhoudt; je moet dan de poulie WEL in tegengestelde richting kunnen draaien; de vrijloop dus.[/quote]
mee eens voor dat klapperende geluid. Heb alleen nog niet meegemaakt dat dan ook lampjes gaan branden.
Inderdaad, dat bedacht ik me ook ff later.......heb me mee laten slepen door dat geluid.........
Misschien de dynamo toch stukgegaan door de poulie? Kan me niet goed voorstellen........
Ben benieuwd wat de diagnose is van TS.
Het is inderdaad een spanner met een lange veer.
Ik heb de auto vanmorgen laten lopen en nu maakt hij geen geluid meer.
Maar als het inderdaad de vrijlooppoulie is,is deze los te vervangen of moet je de dynamo dan toch vervangen ook rekening houdend met de lampjes die gingen branden (nu niet meer).
Kan het inschakelen van de aircopomp ook nog invloed hebben op dit geluid(wordt dan in ieder geval zwaarder belast).
Gr Jan.
17 jaar
Als het alleen om de poelie gaat dan kan je die los vervangen
Heb je hier nog speciaal gereedschap voor nodig of kun je dat gewoon aan de voordeur doen.
17 jaar
Ja je hebt speciaal blokeergereedschap nodig.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar