tijdens het rijden gaat het lampje van de accu licht branden ( niet fel dus )
de accu en de dynamo zouden goed zijn volgens een garage bedrijf, deze had het allemaal
nagemeten.
vandaag starte de twingo even niet, je hoorde wel de startmotor klikken.
na overstarten starte de twingo direkt.
wat kan hier de oorzaak zijn ?
Ik gok zelf op de dynamo....
maar een kennis dacht de startmotor, maar ja wat heeft die te maken met het branden van het
acculampje ???
wie helpt ?
update : de twingo heeft Airco !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
roger ik vermoed dat je een diode in je dynamo hebt die door laat of lek is waardoor jelampje gaat op gloeien.
dat hij nu niet starten kan zijn dat je accu leeg was of dat ook je startmotor kuren krijgt.
lijkt me verstandig om met je dynamo tebeginnen want deze is in ieder geval niet goed.
groetjes jan.
Probeer eerst een nw accu voor de zekerheid.Komt wel vaker voor dat de accu inwendig sluiting heeft.
[quote=ksie]Probeer eerst een nw accu voor de zekerheid.Komt wel vaker voor dat de accu inwendig sluiting heeft.[/quote]
allereerst dank jullie voor de snelle reacties...
de accu is door een garage doorgemeten, schijnt goed te zijn...
maar voor alle zekerheid zullen we idd eens een nieuwe plaatsen.
Jan, wat betreft de dynamo, hoe kunnen we dit meten, of er een diode defekt / lek is ??
( hebben we het hier dan over de diodes die wisselstroom omzetten naar gelijkstroom ?? )
en moeten we expleciet een dynamo van een twingo plaatsen ?
of is een dynamo van bv een Clio ook goed ?????
99% zeker de koolborstels uit de dynamo. Ik weet niet of die er los uit te halen zijn bij jou, dat zul je moeten kijken, maar als deze niet goed meer zijn, bigint inderdaad eerst je lampje zwak te branden, omdat ze nog net wel/net niet contact maken.
Groeten Marcel
roger je kan ook gewoon de dynamo demonteren en er mee naar een revisie bedrijf gaan en hen laten kijken wat er aan scheelt.
wil je het sneller dan moet je een ruildynamo plaatsen deze kun je gewoon bij een automateriale zaak halen.
of de dynamo van een clio het zelfde is weet ik niet dat zul je moeten vergelijken aan de vorm van de bevesteging en aan de nummers die erop staan.
ja het is zo dat de diodes de wisselstroom gelijk richten dus gelijk spanning van maken.
zelf kun je de diodes niet door meten dat moet je aan het de reparateur over laten .
hiervoor moet je de dynamo uitelkaar halen en dan moet je de diodes door meten ; het is natuurlijk wel mogelijk maar er omslagtig om het zelf tedoen en je hebt ook meestal niet de goed gegevens,
groetjes jan.
Dijnamo van een clio past niet.
en mocht je een dynamo van de sloop gaan halen, dan moet je er ook weer een hebben van een twingo MET airco, jij hebt namenlijk een multieriem, zonder airco heb je een v-snaar.
Het kan ook nog liggen aan slechte aarding van motor en accu. Als je bij lopende motor verlichting en achterruitverwarming inschakelt mag er niet meer dan 0,2 Volt tussen motorblok en accu-minpool staan.
Gezien de leeftijd van de auto kunnen de aardpunten geoxideerd zijn.
Dynamo blijft echter verdachte nummer 1.
18 jaar
[quote=Megane20]Het kan ook nog liggen aan slechte aarding van motor en accu. Als je bij lopende motor verlichting en achterruitverwarming inschakelt mag er niet meer dan 0,2 Volt tussen motorblok en accu-minpool staan.
Gezien de leeftijd van de auto kunnen de aardpunten geoxideerd zijn.
Dynamo blijft echter verdachte nummer 1.[/quote]
dus ik moet eens de aardkabel schoonmaken die tussen motor en blok zit ?
ook zal ik proberen na te meten tussen motorblok en accu-minpool.
dank jullie voor jullie reacties.
Het gaat om de aarding van het motorblok naar het chassis en van chassis naar accuminpool.
Dynamo blijft verdachte nummer 1.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar