Ik heb me een 2dehands scenic gekocht. Deze is blanco gekeurd geweest.
Nu is het probleem dat er achteraan de wagen een groot lawaai gemaakt wordt.
Ik heb enkel het lawaai bij het rijden en is boven de 100km/uur heel luid.
Bij het stilstaan draait de motor mooi zonder extra lawaai.
Weten jullie wat het probleem zou kunnen zijn en wat dit mij zal kosten om te herstellen?
Ik had gedacht aan de wiellagers maar dit zouden ze toch op de keuring gezien hebben.
alvast bedankt.
Geplaatst door cartonie7 (0) , lid sinds 12 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 Reacties
Safrane10698 (0), 12 jaar geleden
Denk eens aan gecupte achterbanden. Dit maakt heelveel rommel herrie aan de achterzijde.
cartonie7 (0), 12 jaar geleden
Bij gecrupte banden zou het stuurwiel toch moeten trillen. Daar heb ik geen last van van een trillend stuur.
Het zijn nieuwe banden die erop liggen. Aan wat kun je dit zien of het gecupte achterbanden zijn?
Iemand daar ervaring mee?
Het lawaai is er wel continue tijdens het rijden, dus niet enkel bij het draaien.
moderator (0) PRO, 12 jaar geleden
@cartonie7
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, doe dit dan in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar antwoordt direct boven staat en NIET via de button citeren.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde.
En gecupte banden achter heeft niets te doen met trillen in het stuur. Dat komt dan van de voorbanden.
Cuppende banden zijn herkenbaar aan de slijtagevorm van het loopvlak. Meestal aan de zijkanten in een soort "zaagtand"- vorm.
Heino4267 (260), 12 jaar geleden
Ik zou de auto opkrikken en de achterwiellagers goed controleren. Als het de lagers niet zijn, is het cuppen. Cuppen kan je trouwens zien op het bandenprofiel. Bij cuppen merk je niets van trillingen of zo, ook niets in je stuur.
Bij gecupte banden moet je je achterwielophanging controleren op versleten delen en de uitlijning laten controleren. Ook zou je van bandenmerk kunnen wisselen omdat in sommige gevallen (alleen) het wisselen van bandenmerk helpt.
Oeps, deels dubbele post....
cartonie7 (0), 12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie's.
Ik heb aan de wielen gevoelt en deze lijken me normaal.
Deze namiddag ga ik de banden eens wisselen van voor naar achter.
hopelijk is dit het probleem, na het surfen heb ik gelezen dat bij banden continental dit probleem regelmatig voor komt.
Heino4267 (260), 12 jaar geleden
Dat hoeft niet aan het merk te liggen, vaak is het de combinatie merk/ autotype. De meeste kans dat het goed gaat heb je als je er de originele banden op legt.
cartonie7 (0), 12 jaar geleden
Het ligt dus niet aan gecupte banden.
Toen ik het wiel had afgedaan, heb ik aan de remschijf gedraait en dan hoor je het lawaai al.
de rem hapert een klein beetje maar daar komt het lawaai niet vandaan.
Het is net achter de remschijf waar het lawaai komt.
dus toch de wiellager?
Ik heb wel geen speling.
Safrane10698 (0), 12 jaar geleden
Er hoeft ook geen speling te zijn om geluid van je lagers te hebben. Dan zou ik het lagers vervangen en daarna genieten van de rust in je auto die je daarna ervaart.
moderator (0) PRO, 12 jaar geleden
[quote=cartonie7]Ik heb wel geen speling.[/quote]
Wat is het nou? Wel of geen speling?
Heino4267 (260), 12 jaar geleden
Tijd voor een bezoekje aan de garage denk ik.
cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden
Wat denk je van een rammelende uitlaat? tegen de carrosserie of inwendig door een gescheurd schotje erin?
Safrane10698 (0), 12 jaar geleden
Lees even #8 dan kan je zien dat het niet de uitlaat is.
cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden
Als het lager zoveel lawai maakt. was hij niet door de APK gekomen.. Is het binnenste remblok niet helemaal versleten?? metaal op metaal..
Safrane10698 (0), 12 jaar geleden
Keuren is mensen werk, en als ze een slinger aan het wiel geven haal je maar een paar omwentelingen per minuut. Tn tegenstelling tot 100 km per uur dan moet ie werken en wordt dat kleine beetje loop geluid plotseling een kabel, tevens staat er dan pas druk op het lager en tijdens de keuring op de brug niet.
cartonie7 (0), 12 jaar geleden
Bij het draaien aan het wiel hoor je al het lawaai (dus zeker niet de uitlaat).
Ik moet eind deze week naar de garage, ik laat jullie weten wat er juist aan scheelde.
In ieder geval is het lawaai erg vervelend en ik kijk er al naar uit om in een "stille" wagen te rijden.
Toch aan iedereen bedankt voor de reacties.