Renault Scenic: 1,9 Dti houdt in boven de 2800 toeren (LMM of....)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: Dti

Hallo,

Wij hebben een Scenic Dti(100pk) uit 1999 (met de hoge koplampen) met het volgende probleem:

Boven de 2500-2800 toeren trekt hij amper meer, door laagtoerig door te trekken in de versnellingen zit hij zo aan de 90 maar daarna kruipt hij langzaam naar de 120 en tergend langzaam door naar de 130 wat tevens zijn topsnelheid is op het moment.

De turbo blaast goed, wastegate staat gewoon dicht en loopt soepel,vers luchtfilter, geen luchtlekkage van en naar de intercooler, EGR klep kan niet openstaan, anders zou hij ook in lage toerentallen slecht trekken.Verbruik is nog steeds 1:20-1:21 dus normaal.Potmeter van gaspedaal doorgemeten en die reageert lineair door de hele range.Hij rookt niet(deed hij wel bij doortrekken toen er nog niets aan de hand was.)

Uitgelezen; geen fouten in het geheugen van de ECU.

LMM zou je zeggen, maar als ik de stekker van de LMM afhaal, rijdt hij geen meter beter (hij rookt alleen veel meer).Wat mij nu verbaasd is dat ik, als ik zonder de stekker van de LMM rij, geen motormanagementlampje krijg; in de LMM wordt behalve de luchtmassa ook nog de temperatuur van de lucht gemeten. 2 belangrijke parameters, ik zou verwachten dat dat minimaal een motormangementlampje zou opleveren.

Iemand nog een idee voordat ik straks voor 240 euro een nieuwe LMM besteld die het achteraf niet blijkt te zijn?

Gr.

Arjen

Alfa 164 TD
Alfa 164 Q4
Scenic 1,9 Dti

164 TD

Geplaatst door 164 TD (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Bij die oude modellen krijg je idd op je scherm geen melding. Maar het word wel in het geheugen opgenomen. En de auto gaat gewoon op een vooraf ingesteld mengsel rijden.

164 TD (0), 12 jaar geleden

Iemand anders kon inderdaad ook bevestigen dat een losgekoppelde LMM geen storinglampje zou opleveren.
Blijft over dat de auto met losgekoppelde LMM ook niet harder dan 120 rijdt(met heel veel moeite doorklimmend naar de 130).Dat dit met rook gepaard gaat, betekend wel dat de LMM nog wel wat doet als hij wel aangekoppeld zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.