Renault express 1.9 diesel: lekke koppakking

Had ik eerst olie in de koelvloeistof en olielekkage vanuit de kop, nu na het vervangen van de koppakking komt er lucht in het expansievat. Vlak na het vervangen was er nog niks aan de hand, maar na een paar honderd kilometer kwamen de bellen. Nu bouwt hij druk op en kan ik na een rit over de snelweg beter de druk eraf laten omdat anders het starten weer moeilijk word omdat de koelvloeistof de cilinder ingaat.
Ik had de kop met een stalen regel nagekeken en hij leek vlak dus op de gok, zonder vlakken heb ik de pakking er maar tussen gedaan. Het is een 1.9 diesel F8Q motor. Moeten die kopbouten nog nagetrokken worden soms? ik heb er weinig verstand van.

jorden5871

Geplaatst door jorden5871 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Express? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Heb je de kopbouten vervangen en volgens welke methode heb je ze vastgedraaid?

jorden5871 (0), 18 jaar geleden

Nou volgens de voorgeschreven methode.
allemaal 25nm, vervolgens een voor een los, 30nm + 225graden
Of zoiets.
Heb inmiddels met een ervaren revisie-monteur gesproken en die adviseert gewoon goed laten vlakken bij een revisiebedrijf, nieuwe pakking en de schroefgaten goed schoonmaken voordat de bouten met iets kruipolie aangedraaid worden.
Dus ik neem aan dat dat de weg is nu.

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Heb je de kopbouten wel vernieuwd? Je methode zoals je hem vertelde is niet correct!

jorden5871 (0), 18 jaar geleden

Ja nieuwe kopbouten. Vreemd genoeg zag ik gisteren dat de druk op het koelsysteem niet meer zo erg opliep.
Maar hij start nog wel schokkerig als de motor koud is.
Alsof één cylinder af en toe geen verbrandig heeft.
Na een stukje rijden is het weer weg.
Ik kijk het nog even aan.

michaelluijendijk (0), 18 jaar geleden

Als je de kop eraf haald moet je hem altijd laten vlakken.
er blijft wel altijd druk staan op je koelsysteem.ook bij een goed werkend koelsysteem, door deze druk is het kookpunt van de vloeistof verhoogd en kan de motor dus warmer worden.
Als een diesel slecht start (schokkerig) kan het ook zijn dat er 1 of 2 gloeistiften defect zijn.Na een stukje rijden is het weg omdat er dan voldoende warmte in zit dat de verbranding wel goed plaats vind.

groet michael

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Express of stel zelf een nieuwe vraag.