Sinds zaterdag de (niet) gelukkige eigenaar van een renault express. Tweedehandsje, 1997 1.9 diesel 55-RL.
Dacht ik aanvankelijk een goeie koop te hebben gedaan, nu ik wat beter ben gaan kijken vermoed ik een lekke koppakking.
De auto rijdt lekker, maar hij lekte wat olie. Ik maakte me niet druk maar toch even gekeken waar het vandaan kwam. De exacte plek is niet te zien, maar het is niet de carterbak en niet de kleppendeksel. Ergens in het midden , aan de achterkant van de motor, tegen de versnellingsbak moet het vandaan komen.
Nu viel mijn oog op het expansievaatje van de koelvloeistof, en ik zie olieachtige drab bovenop drijven.
Ik twijffelde sterk wat dit nu kon zijn, en ging bellen. De vorige eigenaar, een schildersbedrijf, had van de garage te horen gekregen dat er 1200 euro kosten aan zouden zitten en daarom ging de auto maar weg. De garage gebeld, waar die reparatiekosten nu vandaan kwamen en die zeiden dat de koppakking eruit lag. Dus, of die garage heeft de zaak proberen te bedonderen en express met olie geknoeid, maar dat denk ik niet, of de koppakking is niet goed meer. De uitlaat moest ook vervangen worden, die prijs zat bij de 1200 euro in en dat is gebeurd door de handelaar van wie ik hem gekocht heb.
Dus die koppakking zal dan nog vervangen moeten worden.
Nu ben ik niet bang om er zelf aan te beginnen, heb wel wat ervaring met gesleutel, maar tips van mensen met enige ervaring hierin zijn natuurlijk hard nodig.
Een aantal vragen:
1. waar koop ik het beste een koppakkingset?
2. de km. stand is 72.000 dus gelijk de distributieriem maar vervangen?
3. Moet de versnellingsbak eraf of los en zijn daar speciale truukjes of gereedschap voor nodig?
4. welke beschrijving hoe te werk te gaan moet ik erbij nemen en hoe kan ik die het goedkoopst kopen of lenen?
5. kop laten vlakken, is dat altijd nodig?
6. Is het wel te doen eigenlijk..... of wie wil het voor mij voor een voordelig tariefje opknappen anders?
(jm.spliethof@chello.nl)
6. wat kost deze grap bij een garage?
En ook even een heel andere vraag...
Moet ik naar die tweedehandsdealer terug omdat hij me niks over de lekke koppakking gezegd heeft en beweerde dat de motor goed was, op het lekken van een beetje olie na?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1 dealer + kopbouten vervangen
2 ja
3 nee
4 logisch werken, is een simpele reparatie die in 6 uur goed te doen is
5 niet laten vlakken
6 ff rondbellen
Bij een handelaar geldt; what you see is what you get.
Dus gewoon alles los wat in de weg zit, kop eraf, pakking verwisselen, oude pakkingsresten voorzichtig verwijderen met een nieuw plamuurmes, momentsleutel ergens lenen en de nieuwe kopbouten met de juiste spanning weer aandraaien.
En ergens bij de bib of zo een boek lenen voor de zekerheid..
niet vlakken? weet je dat zeker of kan ik dat beter eerst met een rechthoek nameten?
Is er nog een bepaalde manier om de kop los te krijgen zodra de bouten eruit zijn? Beiteltje er tussen of zo?
Dat is te doen lijkt me en spaart een hoop arbeidsloon.
19 jaar
kop na meten kan je zelf neit dat komt op de 1000ste mm nou keurig.
persoonlijk zeg ik altijd je kop laten vlakken maar ik zou even een renault dealer bellen om na te vragen of dat mag bij deze motor (er zijn namelijk koppen die niet gevlakt mogen worden)
gr tijne
19 jaar
Het kan raar lopen. Nu ben ik langs de autohandelaar geweest die mij de auto verkocht heeft en die wilde mij de koppakking wel vergoeden maar geloofde niet dat de koppakking lek is.
Ik zou het nog na (laten) lijken en indien toch een lekke koppakking weer terug komen.
De zwarte smurrie die in het expansievat zit lijkt erg veel op de bruine smurrie die ik in de radiator van mijn oude auto ontdekte dus misschien is dat wel helemaal geen teken van een lekke koppakking. Hoe kan het anders dat de olie in de koelvloeistof komt? De koelvloeistof bouwt druk op en het zou dus eerder andersom moeten zijn.
Verdere tekenen van lekke koppakking heb ik niet ontdekt dus ik denk dat de garage een verkeerde conclusie getrokken heeft.
Nu heb ik het blok schoongespoten en eens goed gekeken waar de olielekkage vandaan komt. Deze druppelt tussen de versnellingsbak en de motor eruit.
Volgens een collega is dat dan een lekke oliekeerring.
De garage raadt mij aan om die te vervangen omdat het gevaar bestaat dat de koppelingsplaten onder de olie komen te zitten en er dan mee uitscheiden.
Bovendien is de olielekkage best wel veel en dus ergerlijk.
Twee, drie druppels iedere keer bij het stoppen en s'morgens een klein plasje van circa 5x5 cm.
Dus de oliekeerring vervangen dan maar?
19 jaar
Dat kan ook natuurlijk.
Behalve dat de garage het zei heb ik geen echtte aanwijzing dat de koppakking lek is. Je zou verwachtten dat het borrelt in het expansievat of dat alle vloeistof omhoog komt met een beetje toeren. Of anders een witte pluim met startten.
Het motortje loopt goed en ik heb er al 1700 km mee gereden zonder problemen, behalve de olielekkage. Dus ik ga dit weekend de oliekeering vervangen en dan wacht ik rustig af.
19 jaar
dan zou ik me koel systeem is af tappen even een paarkeer goed schoon spoellen met water en dan weer vullen met koel vloeistof.
gr tijne
19 jaar
ik heb nu een probleem.
Ik wilde de oliekering vervangen en vertrouwde op de verkoper van onderdelen bij de renault garage dat ik deze reparatie zelf zou kunnen doen. De versnellingsbak zou van de motor af kunnen zonder dat de hele motor eruit moest.
Het lukt niet Ik krijg de bak een centimeter of zeven, acht los maar niet eraf want hij raakt de zijkant, wat ik ook probeer.
Ik ben blij dat de bak weer terug zit maar wat nu?
Ik ben vlakbij het vervangen van de oliekering maar de bak gaat niet los!
Moet die hele motor toch opgetild worden?
Dan moet ik snel een takel zien te krijgen want om het blok onverrichterzake weer in elkaar te schroeven, daat heb ik geen zin in.
Wie o wie weet hoe dit moet?
Het is een motor type F8Q 1.9 diesel van reanault express!!
19 jaar
Wat een werk zeg. Vanmorgen gebeld hoe het verder moet, maar het subframe moest los en naar beneden geduwd worden en onder het spatbord moest wat verbogen worden.
En zo ging het.
De keerig zit er nu in, de versn. bak er weer op en het subframe vast, heb nog een uur of vier werk maar dat rond ik morgen wel af.
Ik ontdekte alleen dat de distributieriem erg los zit dus morgen maar een nieuwe + spanrollen bestellen voordat het motortje alsnog in de soep loopt.
19 jaar
Hij zit nu weer in elkaar. Hij rijdt, dus afwachtten maar wat hij verder doet. Morgen bestel ik de distrbutieriemm en hopelijk is dat minder werk. Ik zag dat er verrekte weinig ruimte was om het ding te vervangen dus hopelijk word dat ook geen heksetoer.
Ik was met het indraaien van één lastig boutje een half uur bezig..... Toen ik klaar was ontdekte ik nog een twee steunplaatjes waar ik even niet meer wist waar ze vandaan kwamen, ik heb nu nog twee slangesteuntjes, of hoe heten die dingen over. Geen idee, maar het zit wel goed nu. Als laatst was ik de dop van olie toevoer kwijt en dat duurde ook een half uur eer ik hem weer had. Hij lag onderin de rechter draagarm ..
19 jaar
Gisteravond de distributieriem en rollen vervangen.
5 uur werk voor mij. Wat me niet goed lukte is om de krukas stil te zetten zodat het aandrijfwiel voor de v-snaar verwijderd kan worden. Eerst knapte de oude distributieriem toen ik de bout los probeerde te draaien en bij het aandraaien brak een klein stukje van de geleiderol af van de v-snaar omdat ik een schroevendraaier tussen had gezet. Hij zit nu wel vast maar niet zo dat ik helemaal tevreden ben.
Wie weet hoe het moet?
Vanmorgen de apk keuring gehad en gelijk even naar de koppakking geinformeerd.
Die is toch lek. Na de roetmeting bleek er weer eens aardig olie op de koelvloeistof te drijven.
Het schijnt dat in bepaalde oliekanaaltjes de druk door de oliepomp aardig kan oplopen. Vandaar dat er olie in de koelvloeistof terecht kan komen.
Klinkt logisch. Olie is slecht voor de waterpomp en de slangen zijn er ook niet op berekend dus niet te lang wachtten met reparatie.
Ergens lekt er ook koelvloeistof, niet veel want ik zie soms een paar druppels hangen terwijl ik hem toch helemaal schoon had gespoten. ik kan alleen niet ontdekken waar.
Als de koppakking vervangen word zien we het hopelijk wel.
Dan moet alles goed zijn, misschien dat de waterpomp nog problemen geeft maar zolang ik niks merk doe ik niks.
De autohandelaar van wie ik de auto heb was er niet vandaag maar morgen sta ik bij hem op de stoep. Die koppakking zou hij betalen zodra hij lek was dus dan gaan we daar maar eens om vragen.
18 jaar
De kop gaat eraf, maar de grote vraag is moet ik de kop laten vlakken of niet?
Voor het vlakken moet de nokkenas en spruitsuk eraf dus dat kost weer 50 euro extra voor pakkingen en 40 voor het vlakken.
we zien wel.
Ik heb de momentsleutel in huis net als de torkse inbus.
Morgen deraf, maandag koppakking halen en eventueel laten vlakken of worst case andere kop halen.
18 jaar
Deze kop mag niet gevlakt worden! Als je motor nooit heet is gelopen dan is je kop ook niet krom.
Wel een beetje onhandig niet? Eerst constateren dat je koppaking lek is, dan je distributieriem vervangen en dan je koppakking.
ja, goed het is wat extra werk misschien, maar ik was niet zeker of de koppakking wel lek was. Nu wel want ik heb de motor weer eens schoongespoten en goed opgelet waar nu olie vandaan komt. Behalve in de koelvloeistof lekt er dus ook wat aan de kant van de versnellingsbak uit de pakking. Ik zag het pas goed nadat ik de metalen koelvloeistofleiding die ervoor langs loopt eraf haalde vanmiddag. Die pakking lekt gewoon.
Ach ja, dat uurtje extra werk om de spanner van de distributierien los te draaien. Niet echt handig maar geen ramp of zo. Bedankt voor de info in ieder geval.
Waarom mag die kop eigenlijk niet gevlakt worden?
18 jaar
De kop is eraf, inderdaad niet handig om de distributieriem eerst te vervangen.
Hij lijkt me goed vlak, en aan de koppakking kan ik weinig zien.
Wel leek hij gelekt te hebben maar niet zo dat de pakking ergens weggelekt is. Het is meer langs de pakking opgegaan.
De auto is veel gebruikt voor korte ritten dus ik weet niet precies hoe dat uitpakt, niet goed in ieder geval.
Maar goed. De olie in het koelsysteem heeft al voor verdere problemen gezorgd, de rubbers van de termostaatklep liggen eruit en zijn opgerekt.
Ik ga straks het koelsysteem spoelen als de kop er weer op zit, eerst maar even zonder termostaatklep neem ik aan.
Ik moet toch een nieuwe nemen dus die hou ik liever goed schoon dit keer.
Ik heb een blik reinigingsmiddel gekocht voor het koelsysteem, maar weet niet of dat ook olie oplost.
Misschien dat waspoeder beter is om eerst mee te spoelen zodat de olie goed verdwijnt?
Iemand ervaring mee?
18 jaar
geen was poeder gebruiken want als deze niet goed op lost verslopt hij de koellijdingen (verstopt zelfs pvc afvoeren rond 50)
gr tijne
18 jaar
Hij zit er weer op.
Dat spoelen was toch nog een flinke klus. Dat goedje van 9 euro deed praktisch niks. Vloeibaar wasmiddel deed iets maar ook niet genoeg. Met biottex is er toch redelijk wat schoon geworden, maar nog steeds zit aan de binnenkant van alle leidingen oliesmurrie. Ik heb via het gat van de termostaatklep gekeken en het is een aardig eind weg. Ik denk dat ik morgen toch weer wat biotex door het water gooi en pas als het echt schoon is de koelvloeistof erin gooi. Ik heb eigenlijk geen alternatief voor olie-oplosmiddel.
De kopbouten hadden natuurlijk weer een aparte dop nodig á 9 euro en een schroefje draaide dol maar daar heb ik iets bredere draad in getapt. (ook weer een uur dooor de spits rijden om het tapeind te halen)stress....
Ik hoop alleen dat alles goed gegaan is..
De kleppen, sommige, lijken iets meer herrie te maken dus die moeten misschien bijgesteld worden. Ik hoorde dat dat met plaatjes gaat, is dat zelf nog te doen of kun je dat beter laten doen?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Express of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar