Mijn megane 1,6 verliest vrij veel koelwater. Om de 100 km ca. 1 liter. Bij draaiende motor kan ik nergens een lekkage waarnemen. Wel is het vreemd dat ik voor de tweede keer de bougie aan de vliegwielzijde heb moeten vervangen vanwege een "backfire" . Deze bougie raakt na korte tijd vervuild (bruinzwarte aanslag). Bij hoogstationair toerental zie ik geen belletjes op de vloeistofspiegel van het expansievat. De koelleiding naar de kachel heb ik inmiddels doorgelust om er zeker van te zijn dat het waterverlies niet door een lekkende kachelradiator wordt veroorzaakt.
De motorolie ziet er nog goed uit (geen melkkleur). Ook kan ik geen waterdruppels ontwaren op de pijlstok.
De motor is vorige week goed heet geweest. Onderweg moest ik stoppen omdat temperatuurmeter op de hoogste stand stond. Het vreemde was dat de ventilator toen niet draaide. Ik heb veel (mineraal)water moeten bijvullen. Later onder het rijden is de ventilator wel aangeslagen. Het niet aanslaan lag volgens mij niet aan de stekerverbinding.
Wie kan mij verder helpen en herkent bijvoorbeeld het probleem van mijn auto? Is het verstandig om nu zo wie zo de koppakking te vervangen, de km-stand van de motor staat op 207.000 km er is voornamelijk op LPG gereden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt op een lek van koelwater naar cilinder bij vliegwiel. Kan koppakking zijn of scheurtje in kop of cilinder. Laat eens een lektest doen, dan weet je meer.
Zou in iedergeval een monteur er naar laten kijken. Bij deze motoren wil de koppakking nog wel eens lekken en/of scheurtje in de kop.
Ik heb het probleem verholpen. De vervuilde bougie van een cylinder in combinatie met koelvloeistofverbruik duidt inderdaad op een lekkende koppakking. De bougie aan de vliegwielzijde kon zich niet schoonbranden als gevolg van het aanzuigen van koelvloeistof via een lekkende koppakking. De koppakking heb ik vervangen gelukkig kon het in- en uitlaatstuk blijven zitten zodat ik kon volstaan met alleen een nieuwe koppakking kosten 64 Euro.
Bij het hervulen van koelvloeistof blijkt het opendraaien van het ontluchtingsdopje niet voldoende te zijn. Met behulp van een luchtbed handpomp met zuigaansluiting kon ik vrij gemakkelijk en doeltreffend het koelsysteem ontluchten.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar