Direct na koude start is stationair toerental veel te laag ( c.a. 400 / min ) en loopt dus niet door. Na toeren verhoging slaat motor direct af.
Dit duurt slechts kort ( een paar minuten ) wat het lastig maakt componenten te testen.
Temperatuursensor is vervangen.
Gasklephuis schoongemaakt.
Aansturen van het nullast regelventiel lukt ( Launch X431 )
Geeft wel een foutmelding op pingelsensor, open cirquit, auto heeft volgens mij geen pingelsensor.
Iemand nog een idee ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doe eens een 4-gas test bij de koude start. Lijkt wel op brandstof tekort.
Ook gedaan, lambda 1.016, HC en CO normaal. ( wel met een beetje gas natuurlijk, c.a. 1000 t/m, anders slaat hij af )
Het heeft het meeste weg van het feit dat de nullast regeling koud niet werkt, zodra motor even heeft gelopen ( paar minuten ) dan loopt deze normaal.
Wel erg arm voor een koude start.
Misschien slangetje van de mapsensor tegen schutboard klein scheurtje in ??
Kijk ook eens wat de LTFT waardes zijn.
Wat ik soms wel zie is dat de motor (verkeerde) adaptie waardes heeft geleerd.
Deze waardes worden ook gebruikt bij koude start (en open loop)
Als de motor gestart word werkt de Lambdaregeling nog niet dus de ECU heeft totaal geen idee
dat het mengsel niet goed is.
Oiram
geen valse lucht door krom inlaatspruitstuk komt bij deze veel voor,inlaatspruitstuk is van plastic trekt krom vooral bij koude motor klachten
Nog niet opgelost maar ben wel een paar stappen verder.
De Launch X431 heeft de eigenschap live data uit te kunnen lezen, hieruit volgt: Mapsensor werkt, koelwatertemperatuursensor werkt ( was al vervangen ) inlaatluchttemp.voeler werkt, krujkaspositiesensor werkt.
Ook kun je met de launch verschillende componenten aansturen zoals de nullastregelklep, deze werkt en toch verdenk ik deze.
Als je namelijk het vacuumslangetje van de brandstofdruk regelaar aftrekt dan loopt hij koud verhoogd stationair, is ook logisch, motor krijgt meer lucht, hiermee is gelijk uitgesloten dat het spruitstuk zou lekken, hij zou dan ook te veel toeren maken.
Wat verder nog opvalt is dat in de overgang van koud naar warm, zo tussen de 20 en 40 gr koelwatertemp. de motor wat onregelmatig ( niet veel ) loopt hetgeen wederom richting nullastregelaar wijst. Wat is jullie mening ? Overigens MAPsensor zit rechtstreeks op het spruitstuk evenals de inlaatluchttemp.sensor dus slangetjes zijn ook uitgesloten.
Als je het slangetje van de brandstofdruk regelaar aftrekt gaat ook de benzinedruk omhoog en krijgt de motor meer (genoeg?) brandstof.
Klopt wel met de heel erg arme co-meting die je deed tijdens de koude start.
Lees eens met het EOBD/OBD2 programma de Long Term Fuel trim uit. Weet je of het mengsel een beetje klopt of niet.
Deel je mijn mening betreffende de nullastregelklep ?
Heb deze even gedemonteerd, voelt wat gammel aan, slag is, in gemonteerde toestand, geactiveerd ( Hij wordt dan voortdurend pos. / neg. ) aangestuurd, max 2 mm.
Ook nog even het volgende geprobeerd: vacuumslang van brandstofdrukregelaar los en afgeplugd, met vacuumpomp brandstofdrukregelaar aangestuurd, resultaat: geen verhoogd toerental, wel rijker mengsel.
Daarna vacuumslang los, dus verhoogd toerental, bij vacuumaansturen van brandstofdrukregelaar geen verandering in toerental wel rijker mengsel.
Verdenking richting nullastregelaar wordt steeds groter.
Probleem waarschijnlijk opgelost:
Nullastregelaar was in ieder geval kapot, daarnaast werd er valse lucht aangezogen tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk.
Indien met koude motor ook in orde laat ik het morgenavond even weten.
Opgelost, combinatie van 2 dingen: nullastregelklep gammel en valse lucht tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk.
Weer een tevreden klant, badankt voor het meedenken allemaal.
ik heb het hele verhaal gelezen maar ben er nog niet helemaal uit wat er nu met de 'nullastregelklep' word bedoeld....?? ken veel termen en benamingen maar gebruik deze nullastklep nooit eigenlijk... ook om mij heen word deze klep nooit genoemd.. wellicht heb ik daar een ander woord voor dus vertel me wat is die klep.. bedankt!!
Nullast = Geen last (belasting) of te wel stationair regelklep.
Hoe heb je de nullastregelklep opgelost? Schoongemaakt of vernieuwd? Is die los te krijgen bij Renault? Duur?
14 jaar
Vervangen.
Ferwerda Meppel 100 ex
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar