Mijn megane was altijd snel, gewoon in zijn 3e versnelling een bocht oppakken en vanuit koppel accelleratie! Dat lukt nu niet meer (na montage van de nw turbo)
De klacht is dat ik pas bij 3000 toeren echt koppel voel; onderin gebeurd er weinig!
Ook vind ik de motor relatief traag reageren op het gaspedaal.
Reparaties:
Nadat de turbo kapot is gelopen, vervangen door een nw; ook is de intercooler vervangen (geen effect), de slangen van de turbo/intercooler zijn niet lek.
De distributieriem plus rollen zijn vervangen. De auto heeft 219000 km gereden.
Gisteren de auto weer uit laten lezen, geen foutmeldingen; alleen regeneratiefilter niet gereinigd stond in de computer??
De monteur heeft de slangen die de wastegate bedienen veranderd, deze bleken niet goed te zitten; sindsdien heb ik bij veel toeren wel trekkracht.
Dus de turbo doet het dan wel goed.
De luchtmassameter en EGR klep zouden geen storing aangeven.
Ik heb advies van Old Ford opgevolgd.
Vervolgens bij Renault de auto tijdens het rijden laten uitlezen; volgens de monteur is alles goed. Geen foutmeldingen.
Alles reageert goed de LMM, druksensor, egr-klep .
Ook heb ik gekeken of de topsnelheid is veranderd; hij loopt nu 180kmu terwijl ik eerst 200 op de teller haalde. (=objectief verschil)
vraag:
Als er geen foutmeldingen zijn maar toch de auto duidelijk minder trekkracht heeft waar kan ik het dan vinden?
Kan bv het uitlaatsysteem verstopt zitten?
De Renault garage weet het ook niet meer, ze willen wel onderzoek doen maar ja wat gaat dat weer kosten.
Henk.
Offline
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er geen storingen aanwezig zijn zal je als eerst even de accu een half uur los kunnen koppelen (dit reset de Ecu). Verder zal ik toch een verstuiver lektest uitvoeren kijken of er minimale lekkage neembaar is. Ook de egr klep wil bij deze Km stand nog wel eens vast zitten gekoold zonder dat er een storing aanwezig is en aangezien je op hogere toeren toch wel redelijk vermogen hebt. Verder kan ik nog wel div dingen op noemen, maar ik denk dat je het hierin moet gaan zoeken.
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met loskoppelen van de accu. Soms genereert dit storingen in het Airbag- of ABS-systeem en die kan alleen de dealer resetten.
Verder kan je radio wel een een code nodig hebben om het weer te doen.
En bij een ecu van dit bouwjaar denk ik niet dat het ook maar iets helpt.
Verstopte katalysator/roetfilter/demper is een mogelijkheid. Komt wel meer voor.
Een andere mogelijkheid is dat je de uitlaat ingedeukt hebt bij het rijden over een vluchtheuvel. Dan is de doorgang ook beperkt.
Vervuilde en/of klemmende EGR-klep is een andere mogelijkheid hoewel ik dan eigenlijk foutcodes verwacht.
ik zou de luchtmassameter nogmaals onder de loep nemen!(oftewel controleren in de gegevenslijst!)Geeft namelijk geen defectcode bij te kort luchtstroming.Moet bij plots gasgeven rond de 200kpa aangeven!
timing distributie???
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar