Ik heb van het ene moment op het andere problemen met mijn gassysteem (van AG).
Vanmorgen schakelde mijn auto wel over van benzine op gas. Ik hoorde een klik uit de achterbak (relais) maar na een seconde (of zo) stopte de brandstoftoevoer. Ook na een poosje op benzine rijden en warm draaien reed de auto niet op gas (verschillende malen geprobeerd over te schakelen tijdens het rijden). Gisteren was er nog geen probleem.
De vraag is wat dit kan zijn en of het zelf te verhelpen is. Zo niet, de vraag of er iemand goede ervaringen heeft met een gasspecialist in de regio Eindhoven. (Een jaar of 4 geleden had ik last van backfire en werd na het noemen van de leeftijd en kilometerstand van de auto meteen geroepen dat het de verdamper moest zijn, maar na het vervangen van een luchtfilter en bougies heb ik 4 jaar probleemloos gereden. Ik hoop dus op een LPG-bedrijf dat iets verder kijkt).
Bij voorbaat dank voor de reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moeilijk te zeggen, gezien de klik lijkt het elektrisch goed te zijn. Schakelt de klep op de verdamper zelf ook in ?
Anders inderdaad naar een specialist toe, in Eindhoven zelf zit wel een specialist, Wallinga, vraag even of ze daar je LPG systeem (SGI neem ik aan) uit kunnen lezen en zo kunnen zien waar het mis gaat.
Alvast bedankt voor het antwoord Pieter!
Nog even een aanvulling op mijn bericht. Gisteren liep de auto de hele dag niet op gas. Vanmorgen heb ik het nog even geprobeerd (alleen stilstaand op de parkeerplaats, ik ben er niet mee gaan rijden), maar de auto schakelde over op gas en bleef lopen. Iets wat hij gisteren niet deed. Kan dit nog een verduidelijking van het probleem zijn? Is het duidelijker in welke richting er gezocht moet worden als het probleem zo plotseling opduikt en ook ineens weer "over" kan zijn (voorlopig in elk geval)?
Ik hoor het graag!
16 jaar
@Guido: mailtje ontvangen?
Hans,
Ja, heb ik ontvangen. Hartelijk dank daarvoor. Ik heb echter nog geen contact opgenomen, omdat ik eerst even wilde kijken of ik meer info kon vinden om mijn probleem te verduidelijken. Nu is het dus zo dat hij vanmorgen weer overschakelde op gas en bleef lopen. Vandaar mijn bovenstaande vraag, waar dit aan kan liggen en of het een "bugje" kan zijn geweest...
Hoe dan ook, dank voor het gemailde antwoord! Ik denk een heel zinnige tip!
16 jaar
Oke, dan is het misschien zinvol om alle aansluitingen te controleren.
Misschien zit er wel een slecht contact ergens.(ge-occideerde stekkertjes)
Ook de massa op de verdamper en van de solenoid controleren .
mvg,
Hans.
Wat is de solenoid? En waar vind ik die?
16 jaar
De solenoid is de gas afsluitklep en zit op of vlakbij de verdamper.
Meestal zit er 1 massadraad aan, die in de buurt van de klep onder een boutje zit aan massa.
de andere draad is de plus, die met een stekkertje zit en kijk of die goed contact maakt.
Ok Hans, ik ga er naar kijken! Bedankt voor de info zover!
16 jaar
Hier wat plaatjes, er van uit gaande dat het een SGI installatie is:
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_10/N...
Afsluiter zit helemaal bovenop. De draden van de stekker gaan naar de computer, zit verder niet aan de verdamper.
Stekkers controleren bij dit systeem is lastig, het zijn volledig gesloten types. Elektrisch zou er een probleem kunnen zijn, het kan ook zijn dat er een lek is of dat de LPG druk niet goed gemeten wordt en dat daardoor de installatie niet overschakeld.
Knipperd er wel een rode led direct na het starten van de auto ?
Ah, kijk aan! Dank je wel! Of het een SGI installatie is, weet ik niet. De fabrikant is AG, maar SGI slaat op het type, vermoed ik?
Ik kan me ook geen grote draadboom herinneren of andere opvallende draden. Ik zal nog eens kijken. Ik zie uiteraard wel slangen van en naar de verdamper lopen. Het ding is alleen erg slecht bereikbaar...
Als ik op benzine start, brandt er nooit een lampje. Na enige tijd schakelt het systeem over, op het moment dat ik mijn gas een keer loslaat. Op het moment dat het systeem overschakelt, begint het rode lampje te branden, en afhankelijk van de hoeveelheid brandstof in de tank, een aantal groene lampjes (maximaal 4, bij volle tank)
16 jaar
Misschien het membraan onder de solenoid defect, dan schakelt ie niet meer over op gas , op het begin nog wel eens en op een gegeven moment niet meer. vervangen is vaak oplossing
16 jaar
hallo
ik had er ook last van.
wel stilstaand draaien op lpg zodra er beweging in kwam viel hij uit.
op de tank in de plaats van het reserve wiel zit een klepje,die steekt een beetje omhoog.
de draden (koper) kwamen tegen de deksel van het reserve wiel.
draden afgetaped en nooit meer last gehad.
mvg r janssen
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar