auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault scenic 2.0 benz./gas: loopt stationair niet goed

Bouwjaar: 1998

Hoi,
we hebben een scenic binnengkregen en de klant heeft de klacht dat als de motor koud overschakelt op gas deze stilvalt. Verder draait de motor stationair op benzine, en op gas, niet mooi rond, beetje schokkerig/stoterig
Nu hebben we de diagnose tester laten uitlezen en hierop was alleen een lambda onderbreking storing.
Uit meetgegevens bleek dat de lambdasensor continu op benzine +-900 mV afgaf naar de computer. Deze waarde heb ik vandaag opnieuw gecontroleerd en de waarde pendelde nu tussen de 0,1 en 0.9 volt. Maar af en toe bij langer stilstaan wil het wel voorkomen dat ie weer bovenin blijft hangen. Heb ondertussen al de sensor vervangen maar het geeft niks, wel een snellere reactie van de sensor maar nog steeds een stationair niet mooi lopende motor. wel is de storing van de lamdasensor nu voorlopig weg. Maar ik denk persoonlijk dat deze ook kwam door het gasgedeelte.
is er iemand die nog tips heeft?

Geplaatst door

Michielrc7825 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi,
ben verder gaan zoeken en heb temperatuur van lucht en koelvloeistof uitgelezen. Deze leken normaal, totdat de temperatuur van de koelvloeistof begon te schommelen. de ene seconde was die 82 de andere 40. Terwijl ik de bedrading naar de sensor nakeek viel de motor uit, opnieuw starten en de motor was verzopen. doorstarten en de motor sloeg aan. Aan de stekker van de sensor bewogen de temperatuur schoot de min in en motor viel uit.
we hebben de stekker schoongemaakt en doet nu goed. Motor loopt beter maar nog niet helemaal naar wens.
Maar het vreemde is dat als ik de stekker van de temperatuur sensor losneem, registreert de computer wel een temperatuur van -40 graden maar de motor reageert er niet op. Eveneens het geval als ik de stekker van de luchttemperatuur verwijder.
Pas als ik de stekker weer terugsteek reageert de motor eventjes met een schokje.
Is dit normaal voor dit merk, gaat bijvoorbeeld de comp uter in noodloop?
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

Misschien is het een optie om de temperatuursensorsensor/bedrading te-controleren i.v.m rijk mengsel (lambda sonde melding)en verzuipen op gas en wisselende meetwaarden.

peter8845 0
badge

20 jaar

hoi,
bedankt voor de reacties,
zoals ik al eerder schreef is de temperatuur sensor in de war geweest, heb de contacten goed schoongemaakt en de temp. blijft nu goed aangeven. Vind het alleen raar dat als je de steker er afhaalt dat er wel een veranderd signaal gaat naar de computer maar dat er daar niets merkbaars mee gebeurd.
Zal morgen op de zaak kijken hoe met de klepspeling want er staat me iets bij dat een x aantal maanden terug die gecontroleerd is en dat die waarden nog wel genoteerd staan denk ik. Het zou het wel verklaren dat de motor onregelmatig loopt en dat het met de storingen erbij ernstiger voor het lopen van de motor is geworden.
ik hou jullie op de hoogte,
groeten michiel

oh ja, ik zal morgen ook even kijken naar het merk gasinstallatie.

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

Michiel, wij hebben dit eens gehad met een Megane op gas.Ook bij een servicebeurt de kleppen gecontroleerd en waren toen nog net toelaatbaar, maar 3 maanden later kwam deze met een zelfde soort probleem nl stationair niet mooi lopen.Aan de kleppen kon het volgens ons niet liggen, maar uiteindelijk na veel speurwerk toch de kleppen gechecked en die stonden bijna aan.Afstellen en alles liep weer als een zonnetje.

Siem Bijman 690
badge vip badge

20 jaar

hoi iedereen,
hebben kleppen gesteld en op benzine is het een stuk beter geworden, de afstelling was niet super meer, terwijl enkele maanden geleden deze nog getolereerd kon worden ( zelfde dus als bij siem)
Maar nu de volgende vraag, ag, ik heb je zien schrijven over eurogas.
Nu heb ik vanmorgen vroeg gekeken naar het merk en gezien dat het om een Renzo Landi ging. Met nog meer heldere ogen vanavond nog eens gezien en ontdekt dat er ergens anders nog Eurogas 00200057 bijstaat. Is dit het type wat je bedoelde?
Nu zit ik dus met de volgende vraag. Ik heb van Innovam een gascursus boek en hierin wordt een Eurogassysteem beschreven en de inleerprocedure van een EAS na inbouw.
Kan ik deze gebruiken voor het inleren? ze spreken hier namelijk over een stekker die in een diagnose stekker gestoken moet worden met uitgenomen zekering? Er zou dan op een gegeven moment ook een led rood moeten knipperen, is dat dan de led in de brandstofschakelaar die normaal groen is?
Ik hoop dat ik je zo voldoende informatie heb gegeven.
In ieder geval bedank ik jullie voor de hulp bij het oplossen van de storing tot zover.
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

bedankt, zal er mijn voordeel mee doen.
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

Bij deze auto kan het voorkomen dat er water bljft staan in de tule van de bedrading van de koelvloeistof temp. deze stekker zou dan gaan rotten. Op z'on manier krijg je soms dan de af en toe storingen.zelf eerder meegemaakt p.s wat voor merk installatie lpg zit erin ? en de klepspeling is zeer belangrijk in dit geval.Het is trouwens ook zo wanneer er problemen zijn met 1 van de temp.sensoren neemt de een de andere temp aan

renault9475 0
badge

20 jaar

hoi
ik heb het zelfde probleem met de temperatuur,maar waar zit de temp sensor bij een scenic 2.0 2000

hnavanes 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.