auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Loopt steeds slechter op lpg

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Even een specifiek gas probleem,

enkele dagen geleden begon onze laguna tijdens een lange rit op lpg wat te rommelen/bokken/inhouden, dit gebeurde slechts een seconde.
Nu wordt dit ineens erger, sterker nog, als de motor warm is wil hij niet meer op gas lopen.

Nu is het gekke dat hij met een koude motor (ongeveer 30 Km) goed loopt.
Op benzine loopt hij steeds, ook met een warme motor erg goed.

Ik heb eerst maar eens, op aanraden van wat forum berichten hier, de bougies vervangen, maar dat hielp niets.

Nu kan ik natuurlijk allerlei andere dingen gaan doen die hier worden vermeld in de verschillende berichten, alleen is mijn probleem misschien wel heel iets anders, omdat het zich alleen voordoet bij een warme motor.

Wie heeft een idee?

BVD Henk

Geplaatst door

Henk4free (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Henk,

Is het niet je verdamper die bevriest? Als dit het geval is dan komen de problemen ook na een tijdje.

Frederik

maar blijft de schakeling wel op gas staan..of gooit hij hem weer op benzine......
of stopt hij er gewoon mee.....bevriesen kan wel maar dat gebeurt altijd vrij snel ..en niet pas na 30 km...of er zit niet genoeg koelvoeistof in je systeem...kan je iets meer vertellen

jappie 0
badge

14 jaar

Oke, dat gaat lekker snel hier,

Hij blijft op gas staan Jappie, bevriezen lijkt me niet, koelvloeistof....mmmm ik heb het even bij gevuld, maar wat heeft koelvloeistof met het rijden op gas te maken?????? Ik kwam al eerder zo een opmerking tegen, zou me wel benieuwen wat die twee met elkaar te maken hebben.

Frederik, het is echt pas nadat we minimaal 30 Km hebben afgelegd, dus dat lijkt me te lang voor bevriezen.

Het is trouwens een Vaille installatie.

Henk


Edit, ja hij blijft wel op gas staan.

Henk4free 0

14 jaar

het zit zo henk4free..als er niet genoeg koelvloeistof ,in het systeem zit..zou je damper kunnen bevriezen..dat heeft het met kolevloeistof te maken..
als de auto wel de eerste 30 km op gas loopt ,en dan opeens niet meer,krijgt hij dus geen gas lijkt mij..want hij blijft op gas staan...
het kan zijn dat jouw verdamper niet meer goed is...
en zit een membraam in die zou kapot kunnen zijn..anders kan ik het niet verklaren..
het heeft niks met elektronika te maken...of je gas afsluiter is niet goed...maar ik ga dan voor je verdamper..

jappie 0
badge

14 jaar

Jappie,

misschien een beetje vreemd maar ik kan idd wel een beetje bijvullen, ik zal dat even testen. wie weet is het gewoon gebrek aan kvs.
Als het wel het membraan is dan zal ik zien of ik een revisie setje op de kop kan tikken.

Ik test eerst even de vloeistof, en kom hier dan wel even op terug.
Ik ga er van uit dat dit verhaal betekend dat de koelvloeistof ook door de verdamper loopt?


Ik wist dit niet.

Tot na de test,

Henk

Henk4free 0

14 jaar

Jappie, Frederik

Ik moet jullie hartelijk bedanken, met een dikke kus van mijn vrouw.

Heb het systeem bijgevuld, moet tot mijn schaamte bekennen dat ik al maanden niet naar de vloeistof heb gekeken.
Ons oudje gebuikt namelijk bijna niets aan olie en koelvloeistof, ik heb nu ook maar 1 litertje ofzo bijgevuld, schaam schaam....waarschijnlijk is het al wel een jaar geleden dat ik gecontroleerd heb.

Op naar de volgende 241000 kmtjes LOL

We hebben hem op de A7 net even achter de vodden gezeten, en hij rijd weer als vanouds;)



Dank jullie hartelijk

Henk

Henk4free 0

14 jaar

henk ..dat is heel goed nieuws ben blij dat we jullie hebben kunnen helpen.....
en zo heb je weer wat geleerd ..ja toch..succes en nog veel fijne kilometers..
groet jappie

jappie 0
badge

14 jaar

Hallo Henk,

Mooi dat het opgelost is. Ik heb jaren een espace gehad op gas. Ook hier had ik regelmatig dit probleem.
Ik heb vele discussies gehad met het bedrijf wat de gasinstallatie had ingebouwd.
Het was mij namelijk opgevallen dat ze de verdamper parallel op het koelsysteem hadden gezet.
Ik heb hun toen gevraagd of het niet beter was om dit in serie te zetten; volgens hun was dit niet nodig.
Na het zoveelste probleem met het bevriezen van de verdamper, heb ik de verdamper zelf in serie gezet in het koelsysteem.
Hierna heb ik het probleem nooit meer gehad. Misschien moet je ook eens kijken hoe je verdamper in het systeem is gezet.

Frederik

@henk4free:
Het verdampen van vloeistoffen kost warmte, ook bij vloeibaar LPG. Daardoor zou de verdamper direct bevriezen en werkt hij niet meer. Om dat te voorkomen wordt de verdamper permanent verwarmd door het koelvloeistofcircuit.

Daaruit volgt dat er een probleem is bij hele lage buitentemperaturen: De motor is koud en levert bijna geen warmte aan de verdamper. De motor heeft veel meer brandstof (gas) nodig bij die lage temperaturen. Dat maakt in die omstandigheden de kans groot dat de verdamper alsnog bevriest.

Heino4267 725

14 jaar

inderdaad in serie het beste,e wat veel mensen ook vergeten is de vorstbeveiliging van de koelvloeistof als er ooit water is bijgevuld krijg je hetzelfde want de verdamper wordt in de winter nog kouder in het begin krijg je ook raare klachten

willyvan 25
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.