Renault Kangoo: lpg: vialle of eurogas

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

hallo, Ik ben van plan een lpg installatie te laten inbouwen. Welke kies ik en waarom? Vialle is goedkoper, maar waarom? Van zowel garages, als gasinbouwbedrijven krijg ik tegenstrijdige adviezen. Ook info zoekende op internet lees ik de ene keer dat het ene en dan weer dat het andere systeem beter en, niet onbelangrijk, betrouwbaarder zou zijn. Zijn er nog steeds problemen met de vialle-pomp? Als leek lijkt mij het LPi systeem wel een mooi geavanceerd systeem. Maar Renault zelf kiest juist voor eurogas. (duurder dus beter?) Is er verschil in verbruik? Keuzes, keuzes keuzes. Wie heeft de voor mij doorslaggevende tip?
P.S. teller staat op 86.000 km

Treb

Geplaatst door Treb (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Treb (0), 17 jaar geleden

DE DOORSLAGGEVENDE TIP moeten jullie niet te letterlijk nemen (er komt nu geen enkele reaktie). Wie helpt mij een beetje?

erik2855 (0), 17 jaar geleden

Ik rij tot volle tevredenheid en probleemloos met een installatie van Eurogas in mijn (nu nog Scénic 2.0, straks Megane GT 2.0)
Verbruik is ongeveer 1 op 11 met normale rijstijl.

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

Vialle LPI is zonder meer het beste systeem. Vloeibare injectie is het beste systeem: zuiniger en geen vermogensverlies. Problemen met pomp zijn er bij de nieuwe (vanaf pak 'm beet 2003) installaties bijna niet meer. Dat Renault zelf voor Eurogas kiest, heeft niets met techniek of betrouwbaarheid te maken, maar met afspraken tussen de fabrikant van de installatie en de importeur/fabrikant van Renault. Ik vind 1 op 11 overigens zeer onzuinig. 1 op 13 moet makkelijk kunnen op LPG.
Wil je problemen met een LPG-installatie voorkomen dan moet je (en dat geldt voor elk merk) zorgen dat je een goede installateur hebt (die goed kan solderen en de bedrading goed beschermd weglegt), af en toe eens op benzine rijden (doet LPI automatisch na starten) en de dop van de vuller er altijd ophopuden, zodat er geen vuil naar binnen komt. (hierdoor zijn al veel Vialle-pompen gesneuveld).

erik2855 (0), 17 jaar geleden

@Peter8838 1 op 11 voor een 2.0 16V automaat vind ik niet onzuinig. Op benzine is ie niet veel zuiniger hoor!
En elke G3 installatie start op benzine! Heeft niks met LPI te maken.

Treb (0), 17 jaar geleden

Een goeie installateur... dat lijkt me ook, maar waar herken je die aan? Ik ga so wie so naar een autogasinbouwstation. Ik woon in het noorden, dus: Groningen, Assen,Meppel, Heerenveen, Emmen, Leeuwarden, Zwolle? Wie het weet mag het zeggen.
Ik heb ergens gelezen dat vialle pompen sneuvelen door het geheel leegrijden van de gastank.

Treb (0), 17 jaar geleden

Dan geef ik het antwoord zelf wel;-)
Althans dit is het verhaal van de ANWB
Het Vialle LPI systeem is technisch het meest geavanceerde systeem. Door de vloeibare gasinjectie wordt de motor thermisch minder hoog belast (1) en staan verbuik en prestaties van deze installatie als gunstig bekend t.o.v. systemen die met dampinjectie werken (zoals Eurogas). Ook backfire komt bij LPI systemen niet voor. Daarnaast blijkt de driveability (rijgedrag) van auto's met deze installatie dikwijls van een hoger niveau door een goede aansturing van de injectoren. Bij andere installatie komt het vaker voor dat de motor, bijvoorbeeld bij constante snelheid wat stottert of wat makkelijker afslaat bij stationair draaien. Problemen met de LPI pomp komen nog wel eens voor, volgens Vialle altijd door onjuist gebruik (het helemaal leegrijden van de LPG-tank).

Renault werkt al jarenlang samen met Eurogas in het verleden altijd de goedkoopste installaties. Door de grotere verkoopaantallen is de Vialle installatie op dit moment goedkoper terwijl er bij Eurogas juist veel geinvesteerd is om de technologische achterstand in te lopen. De Eurogas installatie is in onze visie technisch iets minder geavanceerd en ook het gebruikte principe (dampinjectie) heeft minder voordelen dan het LPI principe (vloeibare gasinjectie). Technische problemen met Eurogas installaties betreffen meestal geen grote storingen of dure onderdelen maar kleine irritaties (afslaan, stotterend rijden, onjuiste brandstofhoeveelheidsaanduiding etc).

Op basis van onze ervaring met klachten en klantentevredenheid zouden wij Vialle LPI (gas fx) adviseren.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het eerste stukje lijkt wel een copy en paste uit de vialle folder ;-)

De voordelen die LPi aangeeft hierboven kun je ook hebben met een dampinjectiesysteem. Dan moet je het wel goed doen, zoals een prins systeem doet of SGI van AG. Ook het verschil in verbruik is minimaal. Mijn ervaring met twee 406 1.8 16v is dat zowel de auto met vialle als met AG hetzelfde verbruik hebben.
Zuiver technisch gezien is vloeibaar injecteren het beste. Thermisch gezien is dit het beste. En dan de problemen met de vialle pomp, het valt op zich wel mee, iig niet helemaal leegrijden (volgens mij zit er al een beveiliging hiervoor op de nieuwste systemen). Verder heeft vialle er ook voor gezorgd dat het toerental van de pomp variabel is en er dus gepompt wordt op basis van behoefte aan de injectoren. Dit zorgt ook voor veel minder slijtage als je rijdt op constante snelheid.

De keuze van Renault voor Eurogas is natuurlijk voor Renault ook een deel een commercieel belang.

Treb (0), 17 jaar geleden

Nog even ter info voor eventuele andere geinteresseerden: mij werd geadviseerd de volledige vialle-garantie van 3 jaar te nemen. (ook o.a. vanwege de pomp, dure reparatie).
Ik ga gassen.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ga idd voor vialle.
Perfecte installatie, loopt onder alle omstandigheden goed.
Kijk een beetje rond op deze site en zie het gezeur met AG met injectoren en eurogas met het vaak opnieuw inleren van de gascomputer.
Vialle is van het principe plug and play.
Volgt gewoon het benzinesysteem.
Groot pluspunt is dat het gas ingespoten word en daardoor bijna geen vermogens verlies.
Verbruik is op gas altijd hoger, welk systeem je ook kiest.
Ook al word bij vialle gezegd dat het verbruik hetzelfde blijft.
De energie van gas is nou eenmaal minder als dat van benzine.
Ik rij een primera met lpi-vialle en verbruik op benzine is 1 op 10 a 11.
Op gas is dat 1 op 9 a 10 en met de airco aan is dat 1 op 8.
Ik rij wel behoorlijk door.
Maar daar lig ik toch niet wakker van, bij de pomp is het altijd lachen.
En vialle is gewoon een bedrijfs zeker systeem en dat is heel belangrijk, want een gassysteem is nou eenmaal wat gevoeliger.
En niks is ergerlijker als niet stationnair willen draaien of haperen of afslaan.
Als tie op benzine goed loopt dan doet tie dat bij vialle op gas ook.

Treb (0), 17 jaar geleden

Juist. Vanwege die gevoeligheid lijkt me die 3 jaar garantie niet verkeerd. Nu maar hopen dat ze niet bij elk probleem zeggen dat het aan vervuild gas ligt (zie Peter8838) Ik lees nl dat dát nou net buiten de garantievoorwaarden valt. AG had ik me overigens niet in verdiept (ga ik ook niet meer doen ook)
Nu nog die goeie installateur!

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

AG op Renault heb ik nog nooit gezien.

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

Ik vind het niet gek dat ze geen garantie geven in het geval van vervuild gas. Moet je eens kijken hoeveel mensen er zonder gasdop rijden.
Vuil hoopt zich op aan de buitenkant van de vuller, en gaat met het tanken mee naar binnen.
Ik denk dat die doppen vaak vergeten of gejat worden. Ze kunnen ook niet op slot. (@VIALLE, lever er eens een dop bij met een slot)
Als jij niet zonder dop rijdt, komt er geen vuil in het systeem.
Denk verder aan de volgende dingen:
- gebruik altijd de originele bougies.
- zorg dat deze en de rest van de ontsteking altijd in goede staat verkeren.
- In het gassysteem bevindt zich ook een filter. Laat dit om de 10-20.000 schoonmaken of vernieuwen.
Voor de rest is het LPGsysteem onderhoudsvrij.

Oh ja,
Bij het inspuiten van vloeibaar gas, verdampt dit direct, wat een grote temperatuurafname in het inlaattraject veroorzaakt. Dit is hetzelfde effect als het inspuiten van NOS! Bij dampgasinjectie heb je dit effect niet. Dit verklaart waarom het brandstofverbruik en het vermogen niet slechter worden bij rijden met LPI.

Treb (0), 17 jaar geleden

Ik zeg ook niet dat dat gek is, maar ik hoop niet dat ze het, bij eventuele problemen daar meteen aan wijten. Bedankt voor de goeie tips. Filter om de 10 of 20 dzdkm? De rest van de ontsteking; is die niet onderhoudsvrij? Juist die koude inspuiting spreekt me wel aan, met name voor zijn kop. NOS inspuiten hoef ik direct nog niet, alhoewel... 't Is wel leuk hoor zo'n suf kangootje met een zo'n 100pk 1.6i 16V. Verwachten ze niet hè.

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

Vervangingstermijn filtertje bij inbouwstation vragen.
De rest van de ontsteking is onderhoudsvrij, maar dat wil nog niet zeggen dat deze altijd in goede staat verkeert.
De rubbers rond de bougies kunnen bv verdrogen waardoor hoogspanningslekkage ontstaat. Bij het rijden op LPG merk je problemen met de ontsteking zo'n 10 x beter dan tijdens benzinebedrijf.
Ik ga er vanuit dat je geen bougiekabels of verdeler meer hebt, dus dan zijn de bougies idd het meest belangrijk om in de gaten te houden.
De verbrandingstemperatuur bij LPG-motoren is overigens wel iets hoger, o.a. door de hogere soortelijke energie van LPG. Standaard renault-cilinderkoppen kunnen hier met gemak tegen.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Standaard renault koppen kunnen redelijk goed tegen gas maar zijn na 150 a 200,000 km ook wel aardig door de zittingen heen.
En gas direct ingespoten of niet, het blijft een schrale brandstof.
Als je het lang heel wilt houden zul je met beleid moeten rijden.
Dat betekent geen zware karren of caravans gaan trekken op gas, dat is echt funest voor de kop.
Dan ben je snel aan nieuwe zittingen toe, beter dan even omschakelen op benzine.
En zelfs met harde zittingen kunnen ze inslaan, maar als je hier bang voor bent moet je niet op gas gaan rijden.
Want uiteindelijk als je veel en lang rijd met een auto ben je gewoon een keer aan de beurt.
Ik trek alles op gas en zie wel waar het schip strand, als ik daar elke keer over na moet gaan denken heb je toch geen leuk leven meer.
Maar dat is persoonlijk.
Als je bij vialle 3 jaar garantie wilt mag tie niet meer dan 150.000 gereden hebben en niet ouder zijn dan 5 jaar, dacht ik.
Je moet gewoon niet te bang zijn, monteren en torren maar.
Ik had gewoon een jaar garantie en een pomp gaat heus wel langer mee.
Kortom niet te bang zijn.

sgm (0), 17 jaar geleden

Die 3 jaar garantie zou ik niet nemen. Problemen treden in het algemeen toch niet op in de eerste paar jaren. Pas na veel kilometers kun je eventueel een koprevisie nodig hebben en kunnen onderdelen kapot gaan.

Verder is Vialle in mijn ogen de beste keus op dit moment.

Treb (0), 17 jaar geleden

Rij ik al een paar dagen rond met de vialle-bestelling-envelop op het dashboard; heb ik ineens de Kangoo ingeruild voor een 206 XS 2.0HDI ETC.
Het was een leuke cursus lpg. Ik hoop dat anderen er wat aan hebben! Nu een Peugeotje dus. Nog even de ANWB-keuring afwachten.. Heeft iemand daar ervaring mee overigens? Ik doe het voor het eerst: Baat het niet, dan schaadt het slechts een beetje €.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Kan bij een peugeot nooit geen kwaad.

JHV (0), 17 jaar geleden

Wij hebben 4 maanden geleden in onze Scenic 1.6 e 8 klepper uit 1997 een Vialle LPI instalatie laten inbouwen bij Boertien in Emmen. Ik dacht dat ze ook in Wezep of omgeving zaten. Een professioneel bedrijf!. Aanloop problemen, die bleken te liggen aan de gasklepweerstand, zijn door hen prima verholpen.
Inmiddels hebben we een 11000km gereden met de LPI installatie en zijn zeer tevreden over deze Vialle LPI installatie. Gemiddeld rijden we 1 op 11.
Renault Nederland gaf aan dat er geen GasFX systeem ingebouwd kon worden in dit model Scenic. Boertien bouwt hetzelfde systeem met custom made onderdelen wel in. En 2 jaar garantie. Het gaat dan om dezelfde Vialle installatie als bij GasFx.
Johan

Treb (0), 17 jaar geleden

Hoezo niet pe elf?
Ik heb overigens niet van lpg afgezien omdat ik er niet zeker van ben, maar het is wel een flinke investering. Dus ben ik wat rond gaan kijken, hoe ik dat geld op een andere manier kon investeren. Zodoende kwam ik die 206 XS 2.0HDI ETC tegen.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik bedoel een anwb keuring kan nooit geen kwaad.
En de peugeot staat nou eenmaal niet bekend als een probleemloze auto.

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

Noem eens wat specifieke problemen met de 206 XS 2.0 HDI dan pe elf.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik vind het zelf een hele mooie kar, maar kopen zou ik hem niet zo snel.
Ik heb ook niets tegen franse autos, heb ze zelf ook gereden.
Maar ik vond ze behoorlijk duur in onderhoud, er traden regelmatig storingen op die dan weer een hoop geld kosten om het te verhelpen en vaak was je er dan nog niet vanaf.
Daarbij kreeg ik nog weleens een 206 mee als leenauto, wat mij opviel was dat de versnellingsbak in bijna alle versnellingen kraakte of haakte.
Ook bij familie gezien die hem reden.
Regelmatig brandde het storingslampje met als gevolg een dure reparatie.
Bij familie de hogedrukpomp kapot door versnelde slijtage, zat slijpsel in de pomp.
Ja meneer dit komt weleens voor, gevolg dure reparatie.
Volgens de dealer kwam dit allemaal weleens voor maar was het geen regel.
Kortom je had regelmatig garage bezoek.
Kijk eens op autoweek.nl bij my review, daar staan gebruikers ervaringen.
Van alle merken overigens.

Treb (0), 17 jaar geleden

Nee,
ik heb ook niets tegen Franse auto's. Onder mijn beste vrienden zijn zelfs Franse auto's...
Met andere woorden: 206 XS 2.0HDI 66KW 3DRS ETC

Het schijnt zelfs dat er Franse autos zijn met niet-Franse lpg systemen.

Daar ging het toch om? LPG GPL zoals de Fransen zeggen, maar ze zeggen ook walkie talkie, maar dat geeft verder niks.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.