Renault Laguna: lucht bellen in de kachel

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8

Hallo allemaal,
ik heb een laguna waar je luchtbellen hoort in de kachel.
ik heb reeds de thermostaat vervangen en tot treurens toe ontlucht, maar het geluid blijft in de kachel zitten.
hoe is dit op te lossen
of is de koppakking kapot, of de waterpomp.

ps bij het ontluchten kwam er na verloop van tijd heelveel vloeistof uit het reservoir.
ps de kachel wordt ook niet echt warm.

gr,
Richard

Ritchie01

Geplaatst door Ritchie01 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Kroes6404 (0), 15 jaar geleden

Kachelradiateur vervangen. Als deze vervangen is wordt de kachel ook weer warm.

is goed zelf te doen.

gr. herrald

Ritchie01 (0), 15 jaar geleden

beste Herrald,

is hier ook het probleem met het lucht (gorgelen) in de radiateur verholpen

gr,

Richard

JN (0) PRO, 15 jaar geleden

Als er lucht blijft komen in de kachel is de koppakking waarschijnlijk defect ( in het gunstigste geval, koppen scheuren namelijk ook nog al eens )

Als kachel niet warm wordt wijst ook op lucht in de kachel, vloeistof wordt door lucht uit het reservoir gedrukt.

Wees er echter wel 100% zeker van dat het koelsysteem goed is ontlucht.

Komt er ook veel druk in het koelsysteem na een rit, zoja 100% zekerheid lekkage inwendig in de motor. ( lees: koppakking lek )

Kroes6404 (0), 15 jaar geleden

eens met JN

Ritchie01 (0), 15 jaar geleden

oke,
ik heb de kachel doorgespoelt maar echt veel rommel kwam er niet uit.

volgende vraag:
ik ga de koppakking vernieuwen MOET ik de kop vlakken of is dit alleen een aanrader (aangezien dan de kosten veel hoger uitvallen ten aanzien van de waarde van de wagen)
en bij de distributieriem MOETEN dan ook de rollen vernieuwd worden

gr,
Richard

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

MOETEN vlakken HOEFT niet, normaal gezien wordt dit WEL meegedaan, omdat die 60 euro niet opwegen tegen de kosten van een dubbele reparatie. Indien je ZEKER WEET dat de auto NIET heet is gelopen, dat wil zeggen, ALTIJD genoeg koelvloeistof gehad, en meter NIET in het rood geweest, zou je kunnen volstaan met alleen zuivermaken.

Mijn advies, zeker DIE koppen, breng hem weg naar een revisiebedrijf, en laat de zaak controleren/vlakken. Kost echt geen godsvermogen, maar kan je wel een hoop trammelant besparen, indien de kop achteraf toch niet goed blijkt te zijn.

Indien de rollen van de distributie goed aanvoelen, en geen rare bijgeluiden maken, zou je kunnen overwegen ze te laten zitten. Rollen vervangen is niet persé noodzakelijk, maar wel bij twijfel ALTIJD vervangen.

Groeten Marcel

Henk Nobach (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Ritchie01]ps bij het ontluchten kwam er na verloop van tijd heelveel vloeistof uit het reservoir.
ps de kachel wordt ook niet echt warm.

gr,
Richard[/quote]
Ontluchten doe je bij stilstaande motor!!!

Ritchie01 (0), 15 jaar geleden

stilstaande motor !!!! bedoel je dat je niet mag rijden??

Groeten
Richard

JN (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij verwijderen van cyl. kop ook laten afpersen en inderdaad laten vlakken, bij geringste twijfel kop vervangen, zeker bij dit type Renault.

Ik vindt dat je nooit moet overwegen om de rollen te laten zitten bij de distributie, moet toch weer 120000 km. mee.

Henk Nobach (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Ritchie01]stilstaande motor !!!! bedoel je dat je niet mag rijden??

Groeten
Richard[/quote]
Hoe heb jij het koelsysteem ontlucht dan? Je schreef dat bij het ontluchten na verloop van tijd heel veel vloeistof uit het reservoir kwam. Dat betekent dat de motor liep!

Motor uit. Reservoir vullen tot max. Ontluchtingsnippel op de bovenste kachelslang en op de radiateur open draaien. Zodra de koelvloeistof zonder luchtbellen uit de ontluchtingsnippels komt draai je de nippels weer dicht. Reservoir weer bijvullen tot max. Dop erop. Klaar.

Ritchie01 (0), 15 jaar geleden

serieus ik heb nog nooit een auto COMPLEET ontlucht zonder draaiende motor........Thermostaat zal toch open moeten en hier in Limburg wordt het toch echt buiten geen 86 graden

Henk Nobach (0) PRO, 15 jaar geleden

Nogmaals;
[quote=Henk Nobach]Motor uit. Reservoir vullen tot max. Ontluchtingsnippel op de bovenste kachelslang en op de radiateur open draaien. Zodra de koelvloeistof zonder luchtbellen uit de ontluchtingsnippels komt draai je de nippels weer dicht. Reservoir weer bijvullen tot max. Dop erop. Klaar.[/quote]
Dit is de enige juiste methode. Als je hieraan twijfelt dan is dat jouw keus.

Ritchie01 (0), 15 jaar geleden

beste Henk,
maar volgens ATH eerst vullen dan starten 4 minuten 1500rpm, dan dop sluiten en 10 minuten 1500 rpm, en dan controleren of de vloeistof nog op max staat.

dus niet dat ik aan jouw twijfel, en wil dit zeker proberen.

gr,
Richard

Henk Nobach (0) PRO, 15 jaar geleden

.

Henk Nobach (0) PRO, 15 jaar geleden

.

Henk Nobach (0) PRO, 15 jaar geleden

.

Henk Nobach (0) PRO, 15 jaar geleden

.

moderator pc forum (0) PRO, 15 jaar geleden

Aan een zinloze discussie tussen praktijkmensen als Henk en goed ingelichte particulieren als AS1 heeft de topicstarter niets. Wij van problemcar.nl geven de voorkeur aan oplossingen uit de praktijk en als AS1 denkt met zijn documentatie een betere oplossing te hebben voor de TS dan moet hij dat maar rechtstreeks mailen, maar we zijn hier om elkaar te helpen en niet om ons GELIJK te halen.

Moderatorteam van Problemcar.nl

AS1 (105), 15 jaar geleden

Mag ik er op wijzen dat de info die ik aandraag uit de 'officieele' documentatie van Renault komt. Persoonlijk zou ik daar mee waarde aan hechten dan de mening van 1 professional. Maar je hebt gelijk dat de TS er niet veel aan heeft dat wij daarover discussieren.
Voor de volledigheid die info nogmaals dan kan de TS zelf bepalen wat hij er mee doet. Het is niet aan ons om dat te beslissen.
[url=http://img27.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img27.imageshack.us/img27/5026/on...[/img][/url]

Ritchie01 (0), 15 jaar geleden

ik heb wonderweld gebruikt en het gorgelen is bijna helemaal weg.....maar ik denk toch dat ik in de loop van de tijd de koppakking ga vervangen.

dank jullie voor de medewerking.
Richard

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Ritchie01]ik heb wonderweld gebruikt en het gorgelen is bijna helemaal weg.....maar ik denk toch dat ik in de loop van de tijd de koppakking ga vervangen[/quote]
Had je beter niet kunnen doen! Wonderweld dicht meer zaken dan alleen het probleem daar waar het omgaat....

Ervaren is altijd de beste leermeester...............................

Gr. paul

Ritchie01 (0), 15 jaar geleden

heb je helemaal gelijk in Paul.
maar ik achte op dat moment dat dat de beste oplossing is (was)
maar nogmaals je hebt wel gelijk.....maar het probleem is bijna over...

Gr,
Richard

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Wonderweld wordt vaak in uiterste noodgevallen toegepast.

1) Er is al van alles geprobeerd, men krijgt het systeem gewoon niet dicht.

2) Toegepast in een auto voor de snelle handel, als het maar tijdelijk dicht is.

In jou geval, vergelijk het met een gebroken been. Je kunt maanden pijnstillers slikken, daarmee is het probleem eigenlijk niet verholpen.
Wat je nu hebt gedaan is van korte duur, wonderweld betreft zeker geen reparatiemiddel, en uiteindelijk verdien je er niets mee.....

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.