Renault Megane: luchtregelklep

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

In mijn luchtinlaat voor het luchtfilter zit een regelklep(ik weet niet de juiste benaming).
Deze klep haalt via de aluminium slang lucht weg bij het uitlaatspruitstuk en/of via de andere slang de gewone luchtinlaat naast de radiateur.
Het viel mij laatst op ,dat toen ik de motorkap open had met draaiende motor ,mijn handen verbrande aan de aluminium slang ,er wordt dus warme lucht via het uitlaatspruitstuk aangezogen.(buiten temp 20 graden)
Ik was altijd in de veronderstelling dat als de buitentemperatuur laag was dat dan pas warme lucht werd bijgevoerd ,en naar mijn weten
is het zo dat hoe koeler de lucht des te meer luchtmolecuultjes je te verbranden hebt.

Kan iemand mij vertellen bij welke temperatuur de klep hoort te regelen.Het mechanisme wat de klep bedient ziet er goed uit ,ook het bimetaal wat de klep bedient werkt (getest met verfstripper),alleen lijkt het me vrij heet te worden?

Misschien hoort het wel allemaal zo ,maar de motor heeft de neiging als deze warm is na als het gas word losgelaten af te slaan en doet dat soms ook.

Grtjs Rob

skybolt

Geplaatst door skybolt (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat de aluminium slang warm/heet wordt is niet van belang en normaal. Begint bij het uitlaatspruitstuk en dat wordt heet.

Van belang is hoe de klep staat en van welke kant de lucht wordt aangezogen. Bij warme motor met dit weer moet dat de koude kant zijn.
En inderdaad koude lucht (tot een bepaald punt) bevat meer zuurstof dan warme lucht. Optimale temperatuur is 4 graden Celsius.

skybolt (0), 13 jaar geleden

Kijk dit wou ik weten , de klep staat namelijk op de hete kant open als de motor stil staat (buitentemperatuur 20 graden)
Je zou verwachten dat de klep al bij deze temperatuur op de koude stand staat.
In dit geval als de motor draaid begint de klep te openen als je je hand niet meer op het bovenste gedeelte van de aluminium slang kan houden en dan nog gaat de klep niet zover open dat het complete koude lucht gedeelte open staat.

Oldford bedankt voor je antwoord.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.