auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: airco megane blaast rechts koud en links warm

Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo,

sinds vandaag blaast de airco rechts wel koude lucht en links niet
verwarmen doet hij (met airco aan) zowel rechts als links goed

Het betreft een megane uit 2005 met climate control, maar zonder gescheiden regeling voor bestuurder en pasagier.

De aircopomp maakt hoorbaar geluid (te horen in te auto en geluid is weg als de aico uitgeschakeld wordt) en bij optrekken met airco aan hoor je ook geluid de auto in komen.

De airco is nog nooit opnieuw afgevuld; zou dit het probleem kunnen zij (te weinig koelmiddel?)

Hebben jullie enig idee? Ik heb het forum afgezocht en kom dit probleem niet tegen bij een megane, maar wel bij espace (maar die hebben een gescheiden regeling)

Marc

Geplaatst door

Marc Beckers (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

werken alle andere opties in je regelunit van airco/kachel ?

jensofzo 0

14 jaar

[quote=jensofzo]werken alle andere opties in je regelunit van airco/kachel ?[/quote]
Ja de rest werkt wel.

Marc Beckers 0

14 jaar

[quote=Marc Beckers][quote=jensofzo]werken alle andere opties in je regelunit van airco/kachel ?[/quote]
Ja de rest werkt wel.[/quote]
Is er werkelijk niemand die hier iets over weet te melden???

Groet
Marc

Marc Beckers 0

14 jaar

Gezien het omschreven probleem, is het goed mogelijk dat het systeem te weinig koudemiddel bevat..

Het koudemiddel wordt door het expansieventiel/orrifice de verdamper ingeperst/gespoten, op het moment van inspuiting vindt er een drukdaling plaats, het koudemiddel gaat koken.
De faseverandering vindt alleen plaats bij een gelijk blijvende druk en temperatuur, er vanuit gegaan dat de verdampingsdruk (de druk in de verdamper) gelijk is aan de zuigdruk van de compressor.
Bij een te lage verdamperdruk bepaalt de dampdruk ook de laagste temperatuur, en zal ook van de oververhitting niets meer terecht komen ! de oververhitting is te hoog en betekent dat het
koudemiddel te snel opwarmt omdat zich te weining koudemiddel in de verdamper bevindt.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de reactie,

Vandaag gaat de auto naar de garage en beginnen we maar eens eerst met opnieuw vullen van het systeem.

Ik hou jullie op de hoogte
Marc

Marc Beckers 0

14 jaar

De airco is opnieuw gevuld en probleem is verholpen!

Marc

Marc Beckers 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.