Renault Megane: Megane 1998 1.6e Resoneren motor bij ongeveer 3000 rpm

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e K7M

Renault Megane 1998 1.6e K7M


Tussen ongeveer 3000 rpm en 3300 rpm zit er een vervelende resonatie in de motor. Een soort dreunen

Dit voel je door de hele auto heen. Ook in de stoel. Dashboard gaat trillen en is voelbaar in het stuur.

Deze resonantie is ook aanwezig als de auto stil staat en dan gas wordt gegeven (ook bij ongeveer 3000 rpm)

Als de koppeling ingetrapt wordt, dan blijft het precies hetzelfde.

Het is net alsof er iets onder spanning gemonteerd is.

De katalysator is goed, hitteschilden zijn in orde en de motorsteunen zijn ook goed (zo te zien en te voelen)

Ik heb gehoord dat er misschien iets kan zijn met een motorsteun.

Is dat waar ik het moet gaan zoeken, of is er iemand die weet wat het probleem is.

Ook heb ik gelezen hier op problemcar, dat iemand zegt dat het normaal is bij dit type motor, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Tenminste niet in deze mate.

bert2002

Geplaatst door bert2002 PRO , lid sinds 12 jaar geleden

8 Reacties

Punt PRO, 11 jaar geleden

Bert de motor hangt maar in een paar steunen, maar rechts is berucht. Kijk ook of bij de onderste de bouten goed vast zitten en de rubber vullingen heel. Succes.

bert2002 PRO, 11 jaar geleden

Ik heb de motorsteunen nog eens supergoed gecontroleerd.
De rechtersteun was een klein beetje doorgezakt. Deze heb ik daarom maar vervangen.
Maar zonder succes. Het is nog precies hetzelfde.

Alles zit goed vast, er komt verder niks tegen het carrosserie aan en de uitlaat hangt goed in de rubbers en zit geen gerammel in ofzo.

Ik heb de multi-riemen los gehaald, ook geen verbetering.

Klepspeling gecontroleerd, staat precies goed.

Motor loopt verder perfect.

Kan het zijn dat het toch in de motor zit?? Onbalans van de krukas ofzo...?? of vliegwiel... kantelende zuigers??

Motor heeft wel al 270.000 km gelopen.

Is er misschien een Renault monteur (of ieder ander) die dit probleem herkent ??

JHV, 11 jaar geleden

We hadden een renault megane met dezelfde motor(K7M)uit eind 1997. En ook het kenmerkende dreunerig geluid. Wanneer je de koppeling intrapt hou je de motor dan wel op 3000 a 3300 toeren?
Bij ons was dit wel het geval en dat bleek helaas kantelende zuigers te zijn. Stationair helemaal niks, alleen boven de 3000 toeren.
Ik hoop voor jou dat het een motorsteun is.
Johan

bert2002 PRO, 11 jaar geleden

Ja klopt, als ik de koppeling intrap, dan hou ik de motor wel op dat bepaald toerental.
(tenminste bij dat toerental dan resoneert die)

Het is heel vervelend, want het is precies als je 120 km/h rijdt.

Heb jij er verder nog wat aan gedaan dan. aan de motor?

JHV, 11 jaar geleden

Ja, we hebben er naar laten kijken en de monteur bevestigde kantelende zuigers als mogelijkheid.
Wij hebben de auto ingeruild eind 2007 en dus niks aan laten repareren. Het geluid was me te irritant om door te rijden en de auto te oud om veel geld aan uit te geven. Net even bij RDW gekeken en de auto rijdt nog steeds bij dezelfde eigenaar die hem in 2007 kocht.
Johan

garage van horne3459 PRO, 11 jaar geleden

Het gaat zich toch niet toevallig om de zelfde auto?
er staat wel 1998 ipv 1997.plaats anders eens even jullie kentekens.

bert2002 PRO, 11 jaar geleden

Het is de auto van mijn vriendin, ze heeft hem in mei 2009 gekocht.

Ik denk niet dat het dezelfde auto is, omdat JHV zegt dat zijn auto vanaf 2007 nog steeds dezelfde eigenaar heeft.


Maar volgens mij is het niet iets motorisch. Hij heeft dan wel 270.000 km gelopen, maar hij loopt echt perfect, afgezien van de resonantie.

Ik zal binnenkort even de complete uitlaat van de auto halen en dan even kijken wat die dan doet.

Want het is echt net alsof de uitlaat tegen de bodem aanzit, of dat de motor ergens tegen het carrosserie komt.


Hoe nauw komt het trouwens bij deze motorsteunen van een Megane??
Dit vraag ik omdat de 2 andere steunen die ik nog niet heb vervangen er wel goed uitzien en geen speling hebben of gescheurd o.i.d.

De motorsteunen zijn niet echt goedkoop te noemen, dus even nieuwe ophalen en vervangen doe ik liever niet zomaar.

bert2002 PRO, 11 jaar geleden

Vandaag even de complete uitlaat incl. katalysator van de auto gehaald.

Geen succes, het blijft precies hetzelfde.


Iemand nog een idee?

Zijn hier helemaal geen monteurs die een idee hebben wat het kan zijn??

Het is vast en zeker vaker voor gekomen met zo'n megane. Het lijkt me stug dat ik de eerste ben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.