Renault Megane: megane coupe 97 wil niet starten

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: k7m 702/703

Mijn probleem is als volgt:

Ben in het bezit van een coupe uit 97. De auto wou niet meer starten. Alles nagekeken en het bleek zo te zijn dat de CPU kapot was. Een nieuwe CPU met zekeringenkast en sleutelkoppen gehaald. Wel gelet op de codering van CPU en verzekeringen kast. Deze komen overeen met de oude. Alles geinstalleerd. Het aan-/uitgaan van de startonderbreker en het openen/sluiten van de deuren werkt prima. Maar de auto wil niet starten, gaat wel rond. Na veel kijken en meten ben ik tot het volgende resultaat gekomen.

Meet op de stekker van de CPU zowel de geschakelde- als continue spanning van 12 Volt. Ook de aarding van de stekker van de CPU op pin 2,3,18 zijn goed.

Het relais van de motorregeling krijgt via de geschakelde spanning (lopend via de brandstofafsluitschakelaar) gewoon 12 Volt als het contact wordt aangezet (nr. 1 van het relais, tekening elektrisch schema). Ook de continue spanning van 12 Volt is aanwezig (nr. 3). En ook de afgaande draad (nr. 5) voor de sturing van onder meer injectoren, lambdasonde en bobine is goed.
Als nu het contact aangezet wordt dan tikt het relais de hele tijd.

Na meten, meet ik op (nr. 2) een spanning van 12 volt. Terwijl ik het vermoeden heb dat het motorregelingsrelais door de computer aan massa wordt geschakeld. In het elektrisch schema wordt aangegeven dat deze draad rechtstreeks naar pin 48 gaat van de CPU stekker. Dit klopt ook.

Maar bij deze draad (aan de kant van het relais van de motorregeling) zit nog een extra witte draad.

Waar loopt deze draad naar toe ? Is deze voor een sensor of zo, en die dan eventueel kapot is en daarom die 12 Volt afgeeft ?


Tweede vraag:

Krijg zowel de bobine en de injectors geen signaal. Kan het zo zijn dat de computer van de gasinstallatie niet meer correct werkt. Ik weet dat de injectoren onderbroken worden door de gasinstallatie. Maar de bobine niet dus hij zal signaal moeten geven aan de bobine. En is dit signaal 5 volt of 12 volt (doe maar een gok).

Wie kan mij hiermee verder helpen ??? En misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind.

Alvast bedankt voor het meedenken aan mijn probleem.

Groeten,

Koets97

koets97

Geplaatst door koets97 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

AS1 (105), 15 jaar geleden

hoe heb je vastgesteld dat de computer stuk was? Je meet daadwerkelijk verschil tussen de computers?
Mijn eerste ingeving is defecte BDP-sensor. Dan zal je computer de injectors en ik denk ook de bobines niet aansturen. Die sensors gaan regelmatig stuk vanaf ongeveer jouw bouwjaar.

Voor wat betreft het tikken, ik heb een keer een massastoring in de gasinstallatie gehad in mijn vorige auto. De relais van de afsluiters begonnen regelmatig te tikken. Wellicht heb je een massaprobleem? Kapot relais?

koets97 (0), 15 jaar geleden

beste AS1,

Heb vastgesteld dat de computer niet werkt aan de hand van geen signaal op de bobine en injectors. Toen wij de computer demonteerden bleek in het gesealde gesneden te zijn. Precies bij de centrale chip van de CPU. Wij hebben toe aangenomen dat deze stuks was. Ook de BDP-sensor vervangen maar beide geven signaal en een ohm waarde van 200. Het meten is gedaan d.m.v. scoop.
Zowel op de oude als de nieuwe computer geen signaal voor bobine en injectors.

De gasinstallatie heeft toch niks met het motorregeling relais te maken. De relais van de gasinstallatie gaan netjes open en dicht. Deze haperen niet tijdens het bekrachtigen van het relais. Het motorregeling relais wel.
Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord. De twee witte draden, 1 weet waar hij naar toe gaat, naar de computer. Maar die andere is de grote vraag. En is het normaal dat ik daar 12 Volt (op die twee witte draden) meet. terwijl ik vermoed dat deze aan aarde horen te liggen.

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=koets97]Heb vastgesteld dat de computer niet werkt aan de hand van geen signaal op de bobine en injectors.[/quote]
ja maar dat vind ik te kort door de bocht. De computer kan beslissen om die signalen niet te geven, bijv. omdat de [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...]crashsensor[/url] is geactiveerd. Heb je die gecontroleerd?

Het witte draden mysterie kan ik je helaas niet bij helpen.

koets97 (0), 15 jaar geleden

Beste problemcar bezoekers,

Wilde jullie laten weten, dat mijn problemen rondom het starten opgelost zijn.
Ik heb op verschillende avonden alle sensoren, injectoren en bobines doorgemeten. Ook massa punten schoongemaakt en vervangen. Zekeringenkast naast de accu open gehad en schoon gemaakt. Twee massa draden vervangen. Deze lopen vanaf het blok rechtstreeks naar de CPU.
Het probleem van de twee witte draden overwonnen en opgelost.
Dus het karretje rijd weer. Geweldig.

Moet wel eerlijk zijn. Zonder een bevriende garagehouder en Autodata. Was ik er waarschijnlijk niet uitgekomen.
Had ook het geluk, dat ik al zijn apparatuur mocht gebruiken. Praat over de scoop en uitlees apparatuur.

Mijn dank, gaat dan ook geheel uit naar die man !!!!

Ook AS1, bedankt voor de info. Heb er zeker wat aangehad.

Groeten,

Koets97

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=koets97]Twee massa draden vervangen. Deze lopen vanaf het blok rechtstreeks naar de CPU.[/quote]
dat was dus de oorzaak? Of waren er meerdere zaken mis?

[quote=koets97]Het probleem van de twee witte draden overwonnen en opgelost.[/quote]
waar zijn die voor?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.