Renault Megane: megane grand tour 1.5 dci

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dci

motorcode k9k 1.5 dci 60 kw

probleem met deze wagen is dat hij goed start en loopt geen foutcodes heeft en toch weinig vermogen ontwikkelt
tijdens proefrit kunnen wij zien dat de turbodruk zowel als de brandstofdruk normaal is
wat wel opvalt is dat de luchtdruk op .0800 blijft staan van zodra je de motor start en die blijft onveranderd, ook wanneer je gasgeeft, turbo fluit wel lichtjes dan.
alles wijst in de richting van de luchtmassameter, en die kunnenwij bij deze niet vinden.
enkel een mapsensor in de drukleiding van de turbo.
kan iemand mij vertellen waar dit type zijn inlaatlucht meet?
wil er wel bij vermelden dat dit probleem zich pas heeft voorgedaan na het vervangen van de koppelingsschijf,
krukassensor zit goed op zijn plaats en koppeling werkt ook goed.
vliegwiel is niet los geweest.
alvast bedankt
peter

MAXIM

Geplaatst door MAXIM (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

de egr klep ook al gecontroleerd??

MAXIM (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=maarten4874]de egr klep ook al gecontroleerd??[/quote]
reeds gecontroleerd zag er heel netjes uit en bij externe aanstuuring goed

timhoeks (0) PRO, 13 jaar geleden

wat ik al paar keer meegemaakt heb is dat er een brok kool in dat dunne inlaatbuisje zat. kan uiteraard als je een bak demonteerd dat er kool losraakt. pijpje is ieniemini dik dus dat zit zo verstopt. geeft ie verder geen storing mag ik aannemen?

MAXIM (0) PRO, 13 jaar geleden

Welk buisje bedoel je ?
we hebben de egr gecontroleerd, en ik moet zeggen k heb ze zelden zo zuiver gezien, ook ben ik er zeker van dat de egr klep waarschijnlijk nog nooit los was geweest, ze ging nu niet echt makkelijk uit haar buis.
map sensor was wel vettig, ik vermoed dat dit bij demontge van de drukbuis gebeurt is , waarschijnlijk ondersteboven gedraaid.
gereinigd en teruggeplaatst zonder resultaat.
stekkers van en naar computer ingesmeerd met contaktvet.
distributie gecontroleerd,was een wanhoopspoging maar zeker is zeker, ook hier bleek alles in orde.
dit type motor heeft een sensor op de pomp, ook al is het een comonrail, dus maar even nagekeken.
nog steeds geen resultaat,had wel even fout op egr positie maar kon omdat deze is losgehaald en gereinigd.
alles gewist, geen fouten geen resultaat
grts
peter
ps
blijft mijn vraag hoe dit type de inlaatlucht meet, zit geen luchtmassameter op zoals wij die kennen

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

dan moet er wel een sensor zitten in het inlaatspruitstuk o.i.d.. welk signaal meet je op de map sensor waarover je spreekt? en nog belangrijker; varieert de spanning met deellast?

timhoeks (0) PRO, 13 jaar geleden

weet het niet zeker,maar logischer wijs berekent ie luchtmassa dmv inlaatdruk en inlaat temp, dus info van de turbodruksensor en inlaat temp sensor.
met dunne buis bedoel in die pijp die vanaf gasklep naar inlaat loopt. zit achterop met een of 2 M8 bouten vast.
maar als er verder geen electrische fouten in komen blijft mechanisch over zou je zeggen. kan ie wel goed lucht aanzuigen? dus de beademing ff checken denk ik, inlaat en uitlaat. en hoe is dan je brandstofdruk als je max vermogen vraagt? in combinatie met turbodruk? bij deze motoren gaat bij minste of geringste dat stomme lampje al branden, dus das appart dat er geen storing in komt. ook niet op snelweg?? en heb je geen vacuumslangen omgedraaid zitten? dat ding wat op de bak zit wat de vacuum regelt van de inlaat gaat ook weleens stuk, alleen dan krijg je een laaddrukstoring erin. iets van maximum turbodruk en dan gaat ie in noodloop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.