auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Megane Scenic '99 valt langzaam terug naar stationair

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M 8V

Beste techneuten,
Sinds enige tijd heb ik een combi-probleem met mijn Megane Scenic ('99 / 150.000km).

Probleem 1:
Het begon ermee dat hij direct na het starten onregelmatig liep, pook trilde en hij liep veelal te langzaam (500rpm). Ik heb toen het gasklephuis en stappenmotor schoongemaakt met remmenreiniger. Daarna de ECU opnieuw ingeleerd. Nu draait ie bij stationair weer 750rpm. De onrustige loop is iets beter geworden maar hij lijkt toch op 3 benen te staan. Er klinkt een ploffend geluid uit de uitlaat. Als ik een heel klein beetje gas bijgeef (850rpm) lijkt dat ploffend geluid weg. Tijdens stationair bougie 1 los gehaald maar de motor blijft onrustig lopen. Bij andere bougies valt ie gelijk stil. Conclusie: cilinder 1.

Probleem 2:
Als de motor warm is, valt ie langzaam terug in toeren als je tijdens het rijden de koppeling intrapt en gas los laat. Meestal blijft ie eerst een tijdje hangen op 1250rpm voor ie langzaam terugvalt naar 750rpm. Dit effect doet zich alleen voor als de motor warm is. Erg vervelend als je erop rekent dat de auto uitrolt en in werkelijkheid dus doortuft terwijl je gas los laat.

Wat ik gedaan heb:
- MAP slang vervangen
- slang brandstofdruksensor <> inlaatstuk vervangen
- stappenmotor schoongemaakt
- gasklephuis schoongemaakt (en met nwe pakking terug gemonteerd)
- nwe bougies en plantenspuit-test rond kabels en bobine uitgevoerd

Ik heb de auto ook naar Renault gebracht om er eens naar te kijken. Zij zijn van mening dat er een klep vast zit/verbrand is. Geen idee of ze 'm uitgelezen hebben. Wel betalen maar je wordt er niets wijzer van... ;)

Ik denk zelf nog aan
- lek inlaatpakking
- vuile injector

Alle vloeistoffen zijn op orde, geen brandende lampjes, geen gaten in uitlaatsysteem.

Wat denken jullie?
Dank!

Geplaatst door

RogerDePoger (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eens de klepspeling controleren.
Hoe is de compressie?

Ramjod 0
badge

12 jaar

Hi Ramjod,
Ik ben een techneut maar heb weinig ervaring en tools om aan auto's te sleutelen. Geen idee hoe de compressie is en of de kleppen gesteld moeten worden. Kunnen dit soort problemen in een nacht ontstaan? Zo ging het namelijk wel... Ik (wij) had net besloten dat 'ie de deur uit zou gaan, maar het verkoopt makkelijker als 'ie het goed doet. Tis al niet meer de jongste auto! Distributie moet ook vervangen, dus je snapt m'n dilemma. Ik heb weinig trek om iedere sensor te vervangen tot ik raak schiet.
Wat zou jij doen?

groet

RogerDePoger 0

12 jaar

Het is moeilijk te beoordelen op afstand en dat het op een op ander dag gebeurt is staat nergens.
Je kunt proberen om de injectoren van cilinder te verwisselen en kijken of het probleem zich verplaatst.
Zoniet kan het de klepspeling zijn of klep verbrand.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Hallo,
Ik merkte vanochtend iets vreemds.
Als de motor warm is (en blijft hangen op 1250rpm) en ik een paar keer hard op de rem trap, schiet ie door naar 2000rpm. Is er soms een link met het vacuümsysteem van de rembekrachtiger? Terugslagklep schoonmaken/vervangen?

Ik hoor het graag!

RogerDePoger 0

12 jaar

Het probleem is opgelost.
Heb 'm ingeruild voor een mooie Citroen Xsara Picasso op gas.
Deed wel effe pijn maar ik heb er een prima fransoos voor terug!
Die Megane leeft verder in een onderdelenbak in Den Bosch... ;)

RogerDePoger 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.