close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Megane Scenic startproblemen 1.9 dti

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dti

Beste Collega Knutselaars,

Ik heb met onze renault megane-scenic 1998 1.9 dti een startprobleem:

Vervangen: startmotor, accu,

Het probleem: de startmotor draait de motor rond > motor start niet
als de wagen gesleept wordt start deze wel de motor loopt dan ook goed, er kan gewoon me gereden worden.

ik heb de "rode knop" buitenspel gezet door een brug te maken in de stekker: deze brug is goed je hoort de brandstofpomp als het contact in de 2e positie gezet wordt en zonder de brug hoor je die niet.

getest:
De brandstof pomp: retourleiding diesel injectoren losgehaald, deze geeft diesel op het moment van starten.

Alle relais boven het linkervoorwiel doorgemeten en getest, deze zijn goed

Contactslot (schakelingen) doorgemeten, deze werken goed ook geprobeerd de sleutel op de 2e stand te zetten en de handmatig spanning op de oranje draad te zetten (aansturing startmotor)
de startmotor gaat rond maar de auto start niet.

Net enkele malen gestart vanaf een hulpaccu, originele accu verwijderd en startkabels direct op de accupolen, toen startte de auto een paar maal goed (als nieuw) naar aanleiding hiervan een nieuwe accu ingezet, maar dit was dus niet de oplossing

Als de sleutel in het contact zit gaat het lampje van de startonderbreker uit een ook de brandstof pomp werkt, dus het probleem zit niet in de sleutel / sensorring) auto geeft zelfde problemen met reserve sleutel.

en voor iemand het vraagt, ja ik weet dat je na een paar minuten met de sleutel even de deuren dicht en open moet doen :)

heeft er nog iemand een briljant idee?

alvast reuze bedankt!

Jirk Braak

Geplaatst door

Jirk (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En is die nieuwe accu vol..? (100% geladen accu meet 12,7 volt)
Accupolen goed vast, massastrip naar de motor heel en goed contact?

Hans4040 1240
badge vip badge

11 jaar

dat ga ik morgen bekijken.. wel een goeie, je kan er natuurlijk niet 100% op vertouwen dat een nieuwe accu vol is, ik houd jullie op de hoogte

Accupolen zitten goed, ook de massastrip is in orde

alvast bedankt

Jirk 0

11 jaar

De update van de dag: De auto start nog niet zoals het hoort maar.......

Accu is vol, gloeikaarsen zijn goed (alle kaarsen hebben 7,6 ohm weerstand) en het voor gloeirelais functioneert ook goed.
ik heb de accupolen geschuurd.

Vreemde constatering gedaan: als de accu naast de auto staat en deze met startkabels zit aangesloten start de auto prima, zodra ik de accu inbouw, start de auto niet.
Naar aanleiding hiervan de accuklem van de pluspool vervangen. nog steeds hetzelfde probleem maar, als ik een startkabel tussen de accu en de accuklem doe (alleen pluspool), start de auto goed.
ik heb vervolgens de accukabel vervangen tussen de "zekeringen-doos" naast de stoel en de accu. en alle contacten schoongemaakt van deze zekeringendoos (1 x 70A en 1 x 300A). van de accu tot het einde van de zekeringendoos meet ik een totale weerstand van 0.02 ohm.... da's door de zekeringen heen.... dat is wel goed dunkt me.....

Maarja niet starten dus: als je start gaat tijdens het starten het diagnoselampje branden.
als ik de startkabel er weer tussen zet, dus tussen de accuklem en de accupool, start de auto zonder dat het diagnoselampje gaat branden.....
op het moment dat de auto start is de totale weerstand van de accupool tot na de zekeringendoos 7 ohm..... een stuk hoger dus

ik snap het niet meer :( alle hulp is welkom

groet Jirk

Jirk 0

11 jaar

Gloeibougies met 7,6 ohm weerstand zijn niet goed meer. De weerstand moet rond 1,0 ohm zijn. Verder denk ik dat je het veel moeilijker maakt dan dat het is.

zou het zo simpel zijn de gloeibougies vervangen, die gaan toch niet van de ene op de andere dag alle 4 stuk?

Jirk 0

11 jaar

Dat niet, maar misschien is het probleem er geleidelijk ingeslopen. Ik zou eerst met 4 nieuwe gloeibougies aan de slag gaan.

dan blijft het vreemd dat hij met een startkabel tussen de accupool en de klem in 1 maal start... let op het is geen hulp accu gewoon zijn eigen accu, klem loshalen, startkabel op de pool startkabel op de klem en starten als een godje.

Jirk 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.