close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Grand Scenic: Grand Scenic 2005: Handrem probleem na vervanging remschijven

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCi

Ik woon in Noorwegen, en vanwege de bloedprijzen hier doe ik veel sleutelwerk zelf.

Gisteren bij mijn Grand Scenic II (1.9 DCi) van 2005 de remschijven achter vervangen, vanwege de Noorse APK keuring. Bij meer dan 30% 'roest' moeten die vervangen worden - in Nederland zou het geen probleem zijn geweest.
Begonnen met handrem vrij te zetten. Linker remklauw loshalen was geen probleem. Maar vlak na het loshalen van de remklauw rechtsachter hoor ik direct na verwijdering het voor sommige bekende 'betonboor' geluid alsof de box de handrem aan wil trekken... Vervanging van de remschijven loopt verder gesmeerd, (remcylinders keurig netjes ingedraaid, etc.). Maar...., Bij het starten van de auto, kort weer hetzelfde 'betonboor' geluid en geeft het dashboard de 'Handbrake fault' aan en licht het STOP lampje op. Nog een paar keer de remmen gecheckt, die werken perfect. Bij het uitzetten van de motor hoor ik het normale 'handrem trekt aan' geluid,maar de handrem gaat niet werkelijk vast, de auto kan vrij rollen. Dit duidt er voor mij op dat de box in ieder geval nog functioneert.

De gewone remmen werken goed, zij het zonder ABS, dat lampje is inmiddels ook gaan branden.

De volgende dag langs een Renaultdealer in de veronderstelling dat het een kwestie is van uitlezen, fouten wissen en resetten. Niet dus, volgens de dealer.
En nu dus waarom ik hier geen enkele dealer vertrouw: Dat grapje koste mij bijna 4 uur(!) omdat ze de middenconsole helemaal los moesten schroeven (werkelijk waar!) en ruim 500 Euro. Volgens de dealer moeten dus de remklauwen, remblokken en de stuurbox voor de handrem vervangen worden voor het 'zachte' prijsje van 2375 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik ga dan liever op en neer naar Nederland om het door èchte monteurs te laten doen, heb ik er ook nog een 'gratis' reisje bij.

Volgens de CLIP uitlezing zijn er de volgende fouten, vertaald uit het Zweeds:
Handremmotor:
DF043: interne electronische fout,
DF049: Aanhalen,
aanhaal waarden verschillend,
nominale aanhaalwaarde niet bereikt,
nominale vrijmakings waarde niet bereikt,
onvoldoende aanspan kracht.

DF037: multiplex transmissie ABS ontbreekt (of zoiets)
DF002: Linker sensor

Ik mocht er niet bij zijn in de Renault-garage, dus ik heb een donker bruin vermoeden dat ze alleen de foutmeldingen hebben genomen voor wat ze waren en helemaal niets hebben gewist of gereset.

Zijn er hier enkele door de wol geverfde mensen die mij meer inzicht in deze foutmeldingen kunnen geven en wat er wel/niet aan gedaan kan of moet worden.

Groet uit Noorwegen,

winfried

Geplaatst door

winfriend (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe heb je de handrem vrij gezet? als je deze mechanisch los hebt gezet dmv van het kabeltje dan word hij in de box de handremkabel ontkoppeld dus los gemaakt van het motortje.
Als de handrem zichzelf aangetrokken heeft zonder dat de handremkabels vast zatten dan is het motortje defect in de box deze trekt zichzelf defect .
Heb dit ook gehad spreek dus uit ervaring gebruikte box kost hier in nederland 150 euro en hoeft niet ingeleerd te worden.
Wel is het zo dat hier in nederland de handrem zo ingesteld is via de clip op automatisch deze kun je ook op handmatig zetten voor koude winters ivm vast vriezen.

mvg,Corstiaan

cors45 0

11 jaar

Ik neem aan dat je met het betonboor geluid het aantrekken van de handrem bedoelt. Maar kreeg je na het aantrekken van de handrem de remkabels nog wel op hun plek, waren die niet tekort?

Of heb je manueel de handrem gelost door aan de noodontgrendeling te trekken?

Safrane10698 0

11 jaar

Bedankt voor je antwoord Corstiaan.

Voordat ik ben gaan repareren heb ik de parkeerrem los gezet via de greep in het dashboard met het bekende 'hysterische' gepiep als bevestiging. Toen na vervanging van de schijven de foutmeldingen kwamen heb ik in de achterbak het handeltje uitgeprobeerd. Die kon vrij op en neer getrokken worden, maar had niet het gevoel dat het enig effect had. Nou heb ik die handel nooit eerder gebruikt, dus ik weet niet wat ik had moeten voelen...

Bedankt voor de tip om de parkeerrem op handmatig in te stellen. Automatisch is inderdaad een ellende hier in de winter.

Winfried

winfriend 0

11 jaar

[quote=Safrane10698]Ik neem aan dat je met het betonboor geluid het aantrekken van de handrem bedoelt. Maar kreeg je na het aantrekken van de handrem de remkabels nog wel op hun plek, waren die niet tekort?

Of heb je manueel de handrem gelost door aan de noodontgrendeling te trekken?[/quote]
Sebastiaan: Zie mijn antwoord aan Corstiaan. :)

winfriend 0

11 jaar

Als je aan het kabeltje hebt getrokken dan is de handrem kabel ontkoppelt: box open maken en de kabel weer vast maken aan de spindel

cors45 0

11 jaar

Aha! Dat klinkt als een logisch antwwoord Corstiaan. Dit neem ik alvast mee als ik er morgen mee aan de slag ga, kan ik die box ook eens van binnen bekijken.
Als ik de box open maak, zijn er dan nog dingen waar ik aan moet denken vòòrdat ik hem openmaak?
Als de kabel weer vast zit is dan de fout met de ABS ook hersteld of moet ik dat op een andere manier checken?

winfriend 0

11 jaar

Voordat je er aan begint wel handrem op vrij zetten dus kaart erin[ of het moet een keyles zijn] startknop aantal sec ingedrukt houden nu blijft de auto op contakt staan handrem eraf zetten handmatig.
Box onder de auto vandaan halen is vrij eenvoudig bouten kofferruimte, stekker ,handremkabels los maken.
Als je de box openmaakt zie je dat het vrij simpel is je moet de spindel wel weer de volle lengte geven en het ontkoppel stuk weer vast maken gelijk kijken of de kabels niet kapot zijn.
Betreft abs melding zitten er de juiste schijven erop? er zit een abs ring op het zelfde aantal tandjes? sensor abs beschadigd met montage?.
Bedien de handrem pas als de handrem kabels vast zitten anders trekt het motortje door en gaat kapot.
Dan zou hij weer moeten werken zo niet dan zal er iets in de box beschadigd zijn dan kun je misschien nu al zien als je hem openmaakt
succes ermee


mvg,Corstiaan

cors45 0

11 jaar

Wat ABS betreft zijn de remschijven besteld op basis van het kentekennummer dat vervolgens alle technische gegevens produceert en - mag ik hopen- de juiste remschijven aanbiedt via het verkoopsysteem. Eerlijk gezegd heb ik daar blindelings op vertrouwd….

In ieder geval laat ik morgenavond (of Zondagochtend) weten wat het resultaat is.

met een vriendelijke groet,

Winfried

winfriend 0

11 jaar

Bij renault komen er bijna altijd extra storingen als er iets mis is. Eerst de handrem maken dan storing wissen en dan kijken of de melding terug komt.

Safrane10698 0

11 jaar

Vanmiddag de box open gehad. Het werd eigenlijk vrijwel onmiddellijk duidelijk dat de box kapot was gegaan doordat de binnenkabel van de remkabel linksachter volledig verkleefd was en met alleen heel veel kracht en moeite nog was te bewegen. Hetzelfde, maar in mindere mate, gold voor de rechterkabel. Bovendien was het plastic hoesje van de nood-ontgrendeling bij de aansluiting op de box ook gebroken.

Bij het verwijderen van de remklauwen (toen de remschijven werden vervangen) was dat het laatste 'duwtje' dat de box nog nodig had om de geest te geven en trok het motertje de transmissie van de spindel kapot. Voor de volledigheid waren de box en de kabels nooit eerder los geweest, dus na 170.000 km is het niet onredelijk dat e.e.a. aan vervanging toe is. Alleen vind ik wel dat de Noorse Renault-garage (die van de € 500,00 voor de 'diagnose') dat had moeten zien en vertellen.

Volgende stap is dus een tweedehands box of een nieuwe vinden. Ik ga de boel in Nederland repareren, dus…. als iemand nog een goed idee heeft….? ;)

Misschien kan iemand de voor- en tegens van een tweedehands box aangeven. Dat het chassisnummer dan verschilt weet ik, maar ik weet niet of dat nog (juridische) consequenties kan hebben.

Los van deze problemen snap ik nu helemaal niet meer wat het voordeel is van een ingewikkeld storingsgevoelig systeem ten opzichte van een gewone ouderwetse handrem die veel minder kost. Rare fratsen van die Fransen. ;)

Corstiaan bedankt voor je hulp en tips zover, dat scheelde veel tijd! :)

Winfried

winfriend 0

11 jaar

[quote=winfriend]Los van deze problemen snap ik nu helemaal niet meer wat het voordeel is van een ingewikkeld storingsgevoelig systeem ten opzichte van een gewone ouderwetse handrem die veel minder kost. Rare fratsen van die Fransen. ;)[/quote]
Is blijkbaar één van de manieren om de werkloosheid tegen te gaan........... Eerst hebben de uitvinders werk, nadien de monteurs. Maar ben het wel met je eens.

Petje57 0
badge

11 jaar

Die rare handrem is gewoon comfort om de mens te dienen, en vele merken hebben dit. Dat het stuk kan maakt het niet onnodig

Safrane10698 0

11 jaar

Als je een gewone scenic hebt en geen grand dan hebben veel sloperijen zo'n box liggen incl de kabels google maar eens op onderdelenzoeker .
De box van een grandscenic is anders en kan niet uit gewisseld worden met een gewone scenic.
Ik heb toen ook hier alles afgebeld voor een box voor een grand scenic uiteindelijk via op roep aanbod van 3 boxen gehad en zelfs beperkte garantie gehad.
Op de box staat een onderdeel nummer je heb je chassisnr niet nodig je kunt de box laten versturen.
Je kunt zonder box rijden wel even de stekker goed inpakken .
Als een goede gebruikte 150 euro kost en een nieuwe ik meen rond de 500 euro ex montage en inleren dan wist ik het wel.

mvg,Corstiaan

cors45 0

11 jaar

Wat het voordeel is? Heel simpel: door dit systeem hoeft er geen handrem tussen de voorstoelen gemonteerd te worden, zodat er ruimte ontstaat voor andere zaken. Echter had men het ook op de mercedes-manier aan kunnen pakken, met een pedaaltje links tegen het scherm en een ontgrendelingshendel op de plaats waar nu de electronische handrem zit.

RPJdeWeert 0

11 jaar

Geef mij maar gewoon zo'n hendel.
Een duur brillenbakje tussen de voorstoelen,want dat is het enig waar ruimte voor is als de hendel er niet zit.
Ik rij weleens in zo'n lease renault,kan er niet aan wennen aan dat elektronische ding,ben blij als ik weer in mijn eigen barrel zit met hendel.

primera p11 0

11 jaar

Geef mij maar gewoon zo'n hendel.
Een duur brillenbakje tussen de voorstoelen,want dat is het enig waar ruimte voor is als de hendel er niet zit.
Ik rij weleens in zo'n lease renault,kan er niet aan wennen aan dat elektronische ding,ben blij als ik weer in mijn eigen barrel zit met hendel.

primera p11 0

11 jaar

[quote=cors45]Als je een gewone scenic hebt en geen grand dan hebben veel sloperijen zo'n box liggen incl de kabels google maar eens op onderdelenzoeker .
De box van een grandscenic is anders en kan niet uit gewisseld worden met een gewone scenic.
Ik heb toen ook hier alles afgebeld voor een box voor een grand scenic uiteindelijk via op roep aanbod van 3 boxen gehad en zelfs beperkte garantie gehad.
Op de box staat een onderdeel nummer je heb je chassisnr niet nodig je kunt de box laten versturen.
Je kunt zonder box rijden wel even de stekker goed inpakken .
Als een goede gebruikte 150 euro kost en een nieuwe ik meen rond de 500 euro ex montage en inleren dan wist ik het wel.

mvg,Corstiaan[/quote]
Corstiaan, begrijp ik uit je verhaal dat ik de stekker los moet of kan halen?

Hij zit nu gewoon vast en het enige ongenoegen is dat er waarschuwend een paar seconden gepiept wordt zodra ik de autodeur openmaak en het kontakt aangaat.

winfriend 0

11 jaar

Ik heb toen de box er niet meer onder gezet had geen nut was defect.
Als je de stekker losmaakt weet ik niet of hij dan nog piept, wel melding handrem defect [auto is van broer] .
Nou succes ermee neem aan dat je nu voldoende info hebt.

mvg,Corstiaan

cors45 0

11 jaar

Ik heb dat ook overwogen, maar om verzekerings problemen te voorkomen (er zal maar een gek tegen de auto aanrijden...), laat ik hem volledig zitten. Inmiddels heb ik een box gevonden voor € 150,00, die morgen wordt opgestuurd naar mijn garage in NL. Dus volgende week even op en neer. Er komt geen Noor meer aan mijn auto.

Nogmaals bedankt voor al je tips Costiaan. :)

Winfried

winfriend 0

11 jaar

Soooo, even op en neer vanuit Oslo..... !

Heino4267 645

11 jaar

Zo, dit muisje heeft nog een staartje.....

Nadat ik via onderdelenzoeker een parkeerembox had gevonden en die op had laten sturen naar mijn garage in Nederland, bleek dat de geleverde tweedehands box niet paste en waarschijnlijk van een Espace kwam.Ook bleek dat de bijbehorende kabels versleten waren en vervangen moesten worden. Dus moest er toch een nieuwe box onder van € 465,00 .
Ik wilde uiteraard de foutief geleverde parkeerrembox retourneren, wat kon na telefonisch contact. Toen de box echter bij het sloopbedrijf was teruggebracht werd de betaalde € 150,00 niet terugbetaald omdat -volgens het sloopbedrijf- een handtekeningen een datum ontbrak waarmee zij hun spullen merken en dat het dus niet de box was die ze hadden opgestuurd.

Ik heb eigenlijk geen reden om het garagebedrijf -waar ik al jaren kom- niet te vrtrouwen dus ik neem aan dat die ter goeder trouw zijn. Maar iemand is hier vreselijk aan het liegen....

Ik heb geen enkele poot om op te staan, dus weg € 165,00, en daar sta je dan!

Blijft over dat Autosloperij W. Lubbers te Rotterdam kennelijk niet te vertrouwen is, geen zaken mee doen dus.

Voor mensen met een Renault met parkeerrembox problemen: gebruik geen tweede hands box maar koop een nieuwe.

Einde verhaal en een teleurstelling rijker.

winfriend 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.