Wie weet het ?
Als ik de verlichting van mijn scenic aan heb en ik geef wat gas ( in zijn vrij ) dan zie ik bloots oog dat de verlichting feller is, naarmate het toerental hoger is, ook als alle stroom verbruikers uit staan.
Eigenlijk het zelfde als bij een dynamo fiets verlichting hoe harder je fietst des te feller het licht.
Zelf heb ik nog niets ondernomen maar denk aan massa van de accu en of de conditie van de accu, daar heb ik wel even naar gekeken maar accu oog schomeld tussen groen/zwart in, en bij wit is hij op (weet dat dit een indicatie is en vrij onbetrouwbaar )
Verder werkt alles naar behoren en, gooit startmotor motor goed rond ook bij koud weer.
Momenteel zit er een 45 ah accu in, en wil ik, en of kan ik hier een iets zwaardere accu in zetten?
Het gaat om een scenic 1 fase 2 met een 1.6 16v motor.
Alvast bedankt voor Jullie reactie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien is het de stroomregelaar en wordt de stroom niet goed afgeregeld. Even doormeten... Mag niet veel hoger dan 14,4 volt zijn......
[quote=valk88]Misschien is het de stroomregelaar en wordt de stroom niet goed afgeregeld. Even doormeten... Mag niet veel hoger dan 14,4 volt zijn......[/quote]
Ok bedankt, heb zelf wel gemeten met multimeter maar dynamo geeft 13.2 volt, dus dat lijkt mij ook niet het probleem.
10 jaar
Een andere zwaardere accu , heeft voor dit probleem totaal geen zin.
Als je je licht aan hebt en je meet dan je laadspanning stationair , wat is deze dan ?
Op het moment dat je gas geeft en je de verlichting sterker ziet worden wat is de laadspanning dan ?
Verlichting en aanverwante artikelen , kunnen alleen feller gaan branden als er meer spanning op komt te staan, maar deze wordt wel afgeregeld , anders waren je lampen allang geknapt
Anders uitleesapparatuur aansluiten en live de diverse spanningen uit laten lezen.
13,2 Volt is veel te weinig! Als je het toerental op 2000 toeren houdt, moet dat minimaal 14 Volt zijn, liefst 14,4 Volt.
Als je die 13,2 Volt hebt gemeten bij 2000 toeren, is je dynamo niet goed. Dan zou je een revisiedynamo kunnen overwegen, ook gezien de ouderdom van de huidige dynamo.
Bij een fatsoenlijke garage hebben ze een apparaat om je accuconditie op te meten.
Je gaat nu de winter in. Als je op je gemakkie een nieuwe goedkope accu uitzoekt (mag best een wat hogere capaciteit zijn, mits hij past in je accubak), ben je veel goedkoper uit dan wanneer je ergens staat met een onwillige auto. Ik zou het wel weten.... (zojuist zelf nog gedaan met mijn Vel Satis).
Denk je er aan dat ze bij het vervangen van de accu 5 minuten wachten totdat je navigatie zichzelf heeft uitgeschakeld (nadat je de navigatieCD/DVD er uit hebt gehaald, als je een Carminat hebt)? Anders gaat die kapot.
Het handigst is als ze tijdens het vervangen van de accu de auto onder spanning houden met een "starthulp" (zo'n starthulp-geval met twee accuklemmen). Dan heb je verder nergens last van (codeslot autoradio, ramen inleren enz.).
10 jaar
Volgens mij is hier gewoon niks aan de hand.
De verlichting gaat iets feller branden omdat je een beetje gas geeft.
Als je de richting aanwijzer met stationnair draaien aanzet zie je ook de rest licht mee knipperen.
Dit lijkt me allemaal normaal.
10 jaar
Dit is normaal, dat komt door het lage stationaire toerental bij deze auto's.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar