Hoi,
Heb kort geleden een Megane Cabrio van bouwjaar 2000 gekocht. KM stand 120.000.
Heb de auto een onderhoudsbeurt gegeven waarbij filters en vloeistoffen vervangen zijn (en injectorreiniger toegevoegd) omdat dat volgens mij al een tijdje geleden was.
Maar ik heb een probleem met de auto wat zich constant voor doet.
Het toerental schommelt lichtjes tussen 800 en 900 toeren. (paar mm heen en weer)
Dit gebeurt direct vanaf koude start en gaat constant door bij stationair lopen. Je voelt de auto ook lichtjes schokken bij stationair lopen.
De garage heeft de auto aan de computer gehad en daar zijn geen storingen mee gevonden. Toerental wat weergegeven wordt is goed volgens de garage. Motor is ook met behulp van de computer opnieuw ingeregeld? Verder is de stappenmotor gereinigd en een monteur heeft de MAP sensor eraf getrokken maar toen er lucht aangezogen werd concludeerde hij dat die niet kapot kan zijn. Toen werd als mogelijke oplossing aangedragen dat de toerenteller in het dashboard kapot is, maar waarom voel ik de auto dan lichtjes trillen? (is dat renault eigen?)
De garage heeft mij een Megane laten zien van een andere klant die ook lichtjes schommelde en het kwam er eigenlijk op neer dat het geen kwaad kan en ik het er maar mee moet doen.
Laatst heb ik ook 2 dagen gehad dat de auto moeilijk startte (bij 15+ graden) uiteindelijk kreeg ik de auto aan.
Maar dit probleem heeft zich niet meer voorgedaan, maar mogelijk is het wel gerelateerd hieraan.
Ik word een beetje gek van het constant uitlezen en verkeerde conclusies en nog meer van de toerenteller en de lichte vibratie.
Kan iemand mij helpen?
Edit: net even de auto gestart. Heeft de hele dag in de zon gestaan sinds gisteren middag. Start meteen maar na 5 min lopen zet ik de motor uit en meteen daarna was de tweede start lastig.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoals je het omschrijft vindt ik het een vreemde manier om een map-sensor te testen.
Als ik de elektrische verbinding van de sensor af haal (en dat is gelijk aan kapot zijn) wordt er nog steeds lucht aangezogen.
Ik zie het nut van deze test even niet in.
Echt testen doe je bij motor uit en dan de waarde van de map-sensor uitlezen.
Moet in 1e instantie gelijk zijn aan de normale luchtdruk (ongeveer 1000 mbar).
Daarna zet je een gedinieerde hoeveelheid vacuum op de sensor en kijk je of de waarde die je uitleest daar aan gelijk is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar