Renault Laguna: Melding ïnspuiting controleren" grand tour 1.9 DCI

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI 88kw E3

Hallo,
Sinds een paar dagen de melding. Vlak voor de melding leek het met het optrekken alsof de auto ineens sneller was. Daarna geparkeerd, kom terug en start normaal. Toen ik wegreed leek het alsof de rem er half op stond, zo weinig vermogen. Toen verscheen de 1e melding.
Vanmorgen kwam er een donkere pluim uit de uitlaat bij het wegrijden. De motor maakt geen rare geluiden voorzover ik daar verstand van heb.
Het lampje gaat continu aan en uit (ca om de 10 sec.). Of hij nu stationair loopt bij het stoplicht, de toerental boven 3000 laat gaan, in elke versnelling, ik merk geen verschil.
Heb al 2 dagen zitten googlen maar zie zoveel verschillende oorzaken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Lees ook veel dat uitlezen geen resultaat gaf.
Heb nu een lijstje met mogelijke oorzaken: inspuitcomputer, smoorklephuis, gloeistift of vervuilde egr klep.

Met vriendelijke groet,
Lydia.

Lydia

Geplaatst door Lydia (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Dit soort meldingen verschijnt niet voor niets en de rare geluiden/rookpluimen duiden er op dat er inderdaad iets defect is.
Zoek een kundige garage op en laat het repareren. Doorrijden kan meer schade opleveren.

Lydia (0), 12 jaar geleden

De auto is uitgelezen.
Deze gaf de melding: egr-klep defect.
De egr-klep is nu vervangen maar de melding "inspuiting controleren" en de zwarte rook bij optrekken blijft.

Lydia (0), 12 jaar geleden

Heeft er iemand een idee wat er nu aan de hand is? Na vervanging van de egr-klep blijft de melding komen, de auto is een hoop vermogen kwijt en er komt een zwarte walm uit de uitlaat bij het optrekken.
Opnieuw uit laten lezen heeft geen zin toch want als er meer aan de hand was zou dat ook aangegeven moeten worden.

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

toch terug naar je garage of naar een andere garage, mocht je geen vertrouwen hebben in de vorige. Je hebt ook zelf een kans laten liggen want je schrijft zelf dat het na het vervangen van de EGR klep niet opgelost is
(#3 op 25 juni)

Bas_petiet (0) PRO, 12 jaar geleden

Nogmaals uitlezen en de parrameters bekijken of deze binnen de norm vallen. Veel rook en veel vermogen verlies kan net zo goed het einde v.d de turbocompressor wezen laat deze eerst eens controleren slang eraf halen en kijken of het turbinewiel geen overmatige speling heeft. Ook een inwendig lekkende verstuiver kan dit probleem veroorzaken, of een luchtmassameter. Niet meer mee door rijden want dit kan je motor kosten!!!

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Ja voor het zelfde geldt slaat de motor op hol zometeen. Smoorklephuis problemen hoef je niet naar te kijken, want die heeft jou motor niet.

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik weet niet eens of er een turbo opzit; maar als de turbo slecht is, kan er motorolie via de turbo in de cilinders komen. De motor gaat dan niet alleen op diesel lopen maar ook op motorolie. Zelfs als je de motor uit zet (dieseltovoer zet je dan uit) blijft de motor lopen op de motorolie en gaat steeds sneller lopen, totdat de olie op is en/of de motor vastloopt door de hitte en gebrek aan smering. Mocht je dit overkomen: motor uit zetten (al merk je geen effect, in 1e versenlling schakelen en keihard op de rem blijven trappen tot de motor stilstaat en hopen dat je dan geen vervolgschade hebt.
Bij een automatische versnellingsbak kun je volgens mij niets doen ;-( en loopt de motor zeker in elkaar.

Wil je nog meer lezen: ga naar de beginpagina van problemcar, rechtsbovenaan staat "zoeken" en tik dan als zoekterm in: Laguna turbo 1.9

Bas_petiet (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Ik weet niet eens of er een turbo opzit; maar als de turbo slecht is, kan er motorolie via de turbo in de cilinders komen. De motor gaat dan niet alleen op diesel lopen maar ook op motorolie. Zelfs als je de motor uit zet (dieseltovoer zet je dan uit) blijft de motor lopen op de motorolie en gaat steeds sneller lopen, totdat de olie op is en/of de motor vastloopt door de hitte en gebrek aan smering. Mocht je dit overkomen: motor uit zetten (al merk je geen effect, in 1e versenlling schakelen en keihard op de rem blijven trappen tot de motor stilstaat en hopen dat je dan geen vervolgschade hebt.
Bij een automatische versnellingsbak kun je volgens mij niets doen ;-( en loopt de motor zeker in elkaar.

Wil je nog meer lezen: ga naar de beginpagina van problemcar, rechtsbovenaan staat "zoeken" en tik dan als zoekterm in: Laguna turbo 1.9[/quote]
Btw commonrail in auto's zijn altijd uitgevoerd met een turbo;) Tegenwoordig vind je geen diesels meer zonder een turbo.

Lydia (0), 12 jaar geleden

Eindelijk is het probleem opgelost.
Het waren 2 afzonderlijke oorzaken:
1. De melding "inspuiting controleren" en het traag optrekken:
Dit werd veroorzaakt door de EGR-klep die vast zat of defect was. Er is een nieuwe klep geplaatst (de 1e vervangende klep was een 2e handse en het bleek maar de helft te zijn)
en de melding is verdwenen en de auto trekt weer sneller op.

Het lekken van de olie en de zwarte rook bij het optrekken bleef.
Dit had de volgende oorzaak:
2. Olielekkage bij olie aftapplug. Hier is een ringetje vervangen en het probleem is nu opgelost.

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen! Het is heel fijn als mensen reageren en meedenken.
Groetjes,
Lydia.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.