Als ik met de auto weg rijdt loopt hij goed, geen probleem, zelfs perfect.
Alleen als ik met een "koude" motor rijdt, meestal met de heuvel omlaag, met een heel klein beetje gas, begint de motor te stotteren.
Als ik iets (maar dan ook heel iets) bij geef is het weg en als ik het gas los laat is het ook weg.
Ik dacht zelf aan een versmeert brandstof filter, deze heb ik al vervangen.
Het probleem blijft.
Wat kan dit zijn, een keertje slechte brandstof getankt? De nokkenas sensor functioneert niet optimaal? Ergens lucht aangezogen door een leiding? Smerig luchtfilter?
Als ik rijdt met Vpower diesel en heb Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner gebruikt is het weg, de volgende tank ook, dan opeens is het in mindere maat weer aanwezig? Maar dan ook veel minder.
Ik moet wel zeggen dat het "probleem" al een tijdje is, maar me 1 keer echt is opgevallen, omdat ik een keer in Duitsland gewone diesel getankt heb en toen duidelijk na voren kwam.
Er staat geen storing in het motormangement, dus daar kunnen ze niet iets mee. Bij wie kan het beste wezen om dit probleem voor te leggen, zonder afgescheept te worden, we hebben niets kunnen vinden en het kost zoveel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De door jou beschreven omstandigheden zijn (op de koude start na) de allermoeilijkste omstandigheden voor de motor: hij moet namelijk goed lopen met de allerkleinse vermogensvraag die je kan bedenken: de stationairloop is buiten werking en de motor krijgt een ietsiepietsie brandstof, maar moet wél met zekerheid ontsteken en lopen. En dat lukt dan niet altijd.
Bij benzinemotoren heb je dat verschijnsel óók, bijvoorbeeld als je in de vrij (bv. heuvel af) de auto uit laat lopen met nog niet warme versnellingsbakolie: de wrijving in de bak neemt het motortoerental iets mee omhoog (= een klein beetje toegevoerd vermogen), terwijl de computer / ingespoten brandstofhoeveelheid uitgaat van een kleine vermogensvraag. Vele motoren lopen in die omstandigheden niet lekker.
De oorzaak kan ook liggen in afwijkende afstellingen, bv. een door slijtage (bv. "net voor een beurt") inmiddels niet helemaal meer kloppende timing/klepspeling.
Ik ben even te vergeten te vertellen, het gebeurt alleen maar bij 2000-2100 toeren.
En ik heb de oorzaak waarschijnlijk ook gevonden, maar eens gepraat met mijn achterbuurman die ANWB wegenwacht is. Hij kwam met het idee om de nokkenas sensor maar eens te vervangen, hij zei, dat kon het nog wel eens zijn of lucht in de brandstof.
De motor zelf hebben we eigenlijk kunnen uitsluiten, die is net nieuw.
13 jaar
ben wel nieuwsgierig of het probleem zoals je dat hebt beschreven ook is opgelost.
heb namelijk hetzelfde met mijn clio 1.9 maar ik denk zelf aan vervuilde injectors
13 jaar
Ik heb de nokkenas sensor vervangen en het was weg. Soms komt het wel terug, maar na vervangen is het weg. Dat het terugkomt, bedoel ik mee dat het heel iets stottert, als je er niet op let, valt het niet op.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar