Renault Laguna: Melding "transmissie controleren", automaat in noodloop

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V automaat

We hebben 2 weken geleden een 2e hands Laguna Grand Tour gekocht uit 10/2005 met 64.000 km op de teller.

Vandaag maakt de auto opeens een raar geluid en op de display staat in oranje "transmissie controleren"

Ben direkt na 100 m waar het kon gestopt. Na afzetten vd motor en opnieuw starten was de melding weg en reed de auto weer normaal, wel schakelde hij voor m'n gevoel wat schokkerig. Automaat zat in noodloop tijdens weergave vd melding bleek na telefonisch overleg met chef werkplaats, vandaar dat hij zo reed.

Ze hebben hem daar uitgelezen en volgens de garage moet de drukregeling/electrokleppen/hydraulisch blok vervangen worden.
Hiervoor moet hele bak uit elkaar. Er moet ook nieuwe software in.

Volgens chef werkplaats die er naar heeft gekekenen: "Tja, dit kan gebeuren, je weet ook niet waarom vorige eigenaar hem heeft ingeruild. Kan zijn dat deze storing al eerder was voorkomen en dat hij hem daarom heeft weg gedaan".

Is zo'n storing niet vreemd voor zo'n relatief jonge auto met deze km-stand?

rsnieder

Geplaatst door rsnieder (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

AS1 (105), 14 jaar geleden

storing in de sturing v/d automaat kan optreden onafhankelijk van de km-stand.
De bak hoeft vooralsnog niet onder de auto vandaan, ze kunnen er van onderaf bij.
Drukregeling/electrokleppen/hydraulisch zijn overigens drie losse zaken. Als de dealer dit allemaal tegelijk wil vervangen dan zou ik
naar een automatenspecialist gaan (ik zou sowieso de dealer mijden).

rsnieder (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reactie.

Ik heb zeer veel vertrouwen in deze garage, ze hebben in het verleden nog nooit een onnodige reparatie uitgevoerd, itt de dealer waar de auto is gekocht.

Kan ook zijn dat ik het verhaal niet helemaal goed heb begrepen. Hij heeft voor me opgeschreven:
"Drukregeling - electrokleppen - hydraulisch blok vervangen". Misschien bedoelt hij dus alleen dat het hydraulisch blok vervangen moet worden.

AS1 (105), 14 jaar geleden

waarschijnlijk is dat de volgorde waarin ze het gaan aanpakken. Dus eerst de druksensor vervangen. Goede kans dat een defecte druksensor je storing geeft. Dat komt namelijk vaak voor als oorzaak. Overigens is alle stekkers schoonmaken ook aan te raden. Dat kan ook de oorzaak zijn en dan ben je snel klaar.

rsnieder (0), 14 jaar geleden

Ik heb nog bijna een jaar Renault Top occasion garantie dus dat scheelt een hoop, misschien dat de chef werkplaats daarom het zekere vor het onzekere wil nemen, het kost hun en mij geen geld, rekening gaat naar Renault NL ;-))

Maandag zal ik overleggen wat ze nu precies van plan zijn.
Ik neem aan dat ze dan ook standaard de transmissie olie vervangen?

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Wat een geluk dat je nog garantie hebt!.
Want dit geintje kost een klap geld.
Vervelend voor hun, maar een voordeeltje voor jouw.
Maar het kan maar zo zijn dat de vorige eigenaar de auto er voor weggedaan heeft omdat deze er niks als gedonder mee gehad heeft.
En misschien is de hele boel al een keer los geweest en zijn ze er al mee bezig geweest.
Kijk of je dat in de onderhoudshistorie kunt achterhalen,want dat het nou een hele betrouwbare bak is, nee niet echt.
En top garantie of niet, als je elke keer gezeik aan die bak hebt, ben je die auto zo zat.
En nee, deze storing is niet vreemd voor zo een jonge auto.
Tegenwoordig is dat allemaal heel normaal dat de boel zo snel los moet.
Wees maar blij dat je nog garantie hebt, want rekeningen van 2500 euro of meer komen maar zo voor aan een automaat.

rsnieder (0), 14 jaar geleden

Heb de volledige onderhoudshistorie kunnen inzien en daar stonden alleen de reguliere onderhoudsbeurten en 1 klein dingetje in wat onder garantie is verholpen.
De auto is altijd bij de verkopende dealer in onderhoud geweest en volgens de verkoper die we gisteren spraken is er van deze klacht ook nooit eerder melding geweest.

Ik rij al jaren in Renault automaten en nooit problemen gehad, ook in deze Laguna heb ik nog steeds veel vertrouwen, ondanks dit probleem.
Ben wel benieuwd wat ze nu gaan doen, morgen hopelijk meer nieuws.

In principe is de laguna II fase 2 (vanaf 2005) een zeer betrouwbare auto, ook op ht Laguna forum lees je maar zeer weinig problemen.
Alleen de eerste 2 modeljaren 2001-2002 waren ramp auto's die meer in de garage dan op de weg waren te vinden.

rsnieder (0), 14 jaar geleden

Vandaag weer contact gehad met de Renault dealer waar de auto is gekocht 2 weken geleden.
Er zat inderdaad een storing in en ze gaan in eerste instantie de elektrokleppen vervangen, dus niet alles tegelijk (leek me ook al beetje overkill van de eerste dealer).
Mocht de storing dan terugkomen dan gaan ze verder kijken.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Overkill of niet,van mij hadden ze de boel mogen vervangen.
Alles wat door die overkill vervangen word is in ieder geval later niet voor jouw rekening.

8je (0) PRO, 14 jaar geleden

Zou dat echt zo werken, primera? Ik denk dat die dealer het zo gewoon goed doet.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Twee dezelfde dealers, twee verschillende diagnoses, waar zou dat verschil in zitten.
Geld kwestie misschien?.
Of garantie misschien?.
Ja, wie zal het zeggen.
Maar goed, ik hoop voor de ts dat het opgelost is met vervanging van de kleppen.
Zo niet, dan kan die terug vallen op de garantie.

JethroC (0), 14 jaar geleden

Heb net hetzelfde voorgehad met mijn Renault Megane Grand Tour 1.9dCI/115pk. Melding "Transmissie controleren" kwam zo nu en dan op het display en versnellingen werkten nog tot en met 3e (van de 4). Auto aan computer gehangen in de garage, enkele dagen later een druksensor vervangen en nu rijdt de auto ruim 3 maanden zonder melding over de transmissie... nu komt de melding "injectie controleren" op, en dit zou waarschijnlijk het gevolg zijn van deze herstelling, of dat denkt de dealer tenminste... Misschien kan je deze melding dus in het kort ook wel verwachten. De auto is momenteel in onderzoek van waar dit probleem juist vandaan komt. Ik heb op dit forum hierover ook een topic geopend waarin ik mijn bevindingen zal plaatsen. Mocht je dit probleem dus in de toekomst krijgen, gelieve hier mij van op de hoogte te brengen...

rsnieder (0), 14 jaar geleden

We zijn ondertussen 2 mnd verder en nadat de elektrokleppen zijn vervangen is het probleem niet meer terug geweest!
De transmissie olie was ook vervangen en zag er nog heel mooi uit volgens de monteur. Ook is er een nieuwere software versie ingeladen.

Had het nog met de chef werkplaats van m'n vaste garage erover toen hij laatst vroeg of het was opgelost door die andere dealer.
Ik had hen verkeerd begrepen. Ze zouden het blok en drukregeling ook niet hebben vervangen, allen dat moet je wel tijdelijk demnteren om bij de elektrokleppen te kunnen.
Gelukkig, vond het al zo'n verschil tussen beide dealers.

Wat ik wel merk is dat hij bij rustig versnellen wat schokkerig schakelt, alsof hij even moet nadenken bij het schakelen.
Geef je flink gas, bijv bij invoegen op de snelweg dan schakelt hij vlot en vloeiend op.

Zou dit nog aan een vuil smoorkleppenhuis kunnen liggen? Daar heeft zeze motor weet ik uit ervaring wel problemen mee m'n vorige Renault (Megane II)

AS1 (105), 14 jaar geleden

een vuil smoorklep (gasklep) huis kan verscheidene klachten geven. Verwijder eens de luchtbuis naar de klep en kijk of de klep smerig is. Als je de klep demonteert dan moet deze opnieuw worden ingeleerd maar misschien dat je hem kunt schoonmaken zonder te demonteren.
De automaat wordt aangestuurd aan de hand van allerlei sensoren waaronder de TPS (sensor op het gasklephuis). Mijn TPS was versleten waardoor de computer dacht dat ik meer gas geef dan daadwerkelijk het geval was. Het resultaat is een hogere schakeldruk en minder soepel schakelen. Ik kon het ook goed testen door de automaat in noodloop te forceren waarna deze wordt gereset. Dan wordt een fabrieksprogramma gebruikt. Als het dan eerst duidelijk beter is maar geleidelijk weer verloopt dan weet je dat ergens een sensor niet goed is. Na vervangen v/d TPS was een scherp tikje van 2 naar 3 veranderd in een zacht tikje. Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen automaat van Renault heb
De oude Renaults werden bij noodloop vast in z'n 3 gezet. Zo te horen is dat intussen veranderd.

rsnieder (0), 14 jaar geleden

Nee hoor, ook bij mij ging hij vast in de 3 in de noodloop!

Moet binnenkort toch langs de dealer, dan moeten die maar eens kijken naar het smoorkleppenhuis.

Xantippe (0), 14 jaar geleden

Ook wij veel ellende met de Scénic automaten..
Na 11 maanden ellende hebben we een rode Scénic
ingelverd; XXXX aanschaf, totaal ca. XXXXX reparaties
eraan gehad..versnellingsbak kapot was einde auto
voor ons daar remmen en banden ook eraan kwamen.
Daarna via dealer Scénic model 2003 gekocht voor XXXXX euro
op 14 mei 2009..
Nu alweer kosten eraan te komen qua drukregeling elektrokleppen..
Offerte XXXX excl. BTW..
Dan nog in combi met de (normale) grote beurt; XXXX euro excl.BTW..
Kortom, dit wordt de laatste Renault voor ons; we gaan terug naar
de vorige vertrouwde merken die ons jaren rijplezier hebben opgeleverd
voor veel minder (wegen-)geld ..
Immers nu in 1 jaar tijd XXXXXx euro eraan kwijt is ff doorsparen tot deze Scénic
echt niet meer rijdt en dan kijken voor goedkopere en .kwalitatief betere
auto !! GGGGGRRRRR !!





Het noemen van bedragen levert geen bijdrage aan de oplossing.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Rsnieder,dat tie moet nadenken met schakelen heeft wel met het hydraulisch kleppenblok te maken.
Of door de software update doe tie nu langer over het schakelen om de boel heel te houden.
Het is en blijft een hele zwakke automaatmet dito reparatiekosten.
Kijk ook naar de reactie hier boven,velen zijn je voor gegaan met dezelfde klachten en mankementen.
En bij een heleboel is het helemaal nooit oppgelost.
Want die storingen aan die automaten komen en gaan en er is vaak geen peil op te trekken.
De renault laguna is voor de meeste garages een nagel aan hun doodskist,welk bouwjaar je ook hebt,een topper is het nooit geweest.
Het nieuwe model is 100% beter,alleen zullen ze nog een hele poos met dat imago zitten en zullen er nog een heleboel met onderhoud bij de garage komen en er zijn garages bij die er helemaal klaar mee zijn.
Sterker nog ,ze willen ze niet eens meer repareren omdat de klant er dan nog tig keer mee terug komt voor garantie

Xantippe (0), 14 jaar geleden

Primera, dank voor je support..
Deze link gemaild naar de dealer;
eens kijken wat DIE nu als oplossing
bedenkt voor onze problemcar..
Overigens wel frappant dat er daar
een top-occassion staat; amper 20.000 km gelopen
maar wel in de verkoop..wat zal daar nu mis mee zijn ??
Laguna geloof ik..

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Hoeft niet veel mis mee te zijn hoor.
Er zitten ook gewoon goede bij,alleen in de praktijk zijn het storings gevoelige auto's.
En reparaties aan spookmeldingen kosten klappen met geld en lossen in de regel het probleem niet op.
Een goed produkt behoeft geen software update,software updates komen alleen als er gedonder is.
Ik hoop voor Rsnieder dat het automaat probleem opgelost is en dat tie er met veel plezier mee rond kan rijden.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Xantippe en Primera: niet doorposten op een topic van iemand anders a.u.b. Het gaat nu niet meer over de vraag van de TS.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.