Sinds december heb ik een vaag probleem, plots startte de auto niet meer. Na wat uitzoeken, bleek dat ik geen benzine meer had, vreemd want ik had in die maand nog wat liters benzine getankt. En alhoewel het wat kouder is, had de auto nooit zoveel kunnen verbruiken, want ik rijd op LPG.
Nadat het nog een keer was gebeurd, ben ik onder de auto gaan kijken en kon nergens een lek vinden, ook ruik ik nergens benzine. Toch blijft het probleem bestaan.
Het is zelfs zo, dat voor iedere 300 km er 5 liter verbruikt wordt. En dat is veel.
Omdat het lijkt alsof het benzine 'lek' gekoppeld lijkt te zijn aan gereden kilometers ben ik het spoor kwijt, want ik verbruik ook gewoon lpg.
Ik ken het LPi systeem niet zo goed, maar het lijkt me dat er ook een inspuitcomputer voor is, kan het zo zijn dat die 'vergeet' de benzine aanvoer stop te zetten?
Wat kan er anders aan de hand zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het systeem is zo bedacht en uitgevoerd dat de auto op benzine start - altijd zowel warm als koud.
Dan na enige tijd zal het systeem overschakelen naar gas. Misschien is deze wat laat met schakelen.
Maar bij de huidige temperaturen heb je behoorlijk veel meer benzine nodug voor de koude start dan in de zomer.
Hoe loopt de motor op benzine vlak na de koude start?
En als je een dagje op benzine rijd - hoe loopt de motor warm?
Ja klopt, ik rijd al jaren op gas, maar heb dit nog niet zo extreem meegemaakt. het overschakelen gebeurt na 1,5 kilometer bij een ochtendstart, daarna is het meestal binnen kilometer dat het systeem al overgeschakeld is.
De motor loopt niet anders dan als gas en stationair rustig, hij loopt gewoon prima op benzine
Ik heb hem nog niet een dag gehad op benzine, zou dat eens moeten proberen. Tot dusver nog geen problemen gehad qua koeling. Duurt eerder te lang dat de motor op temperatuur is, dan dat het erg snel gebeurt.
13 jaar
Kan een oorzaak voor het hogere verbruik zijn, dat langzaam op temperatuur komen.
Voel na de koude start aan de bovenste radiateurslang. Wordt deze meteen geleidelijk warmer?
Zo ja, dan is de thermostaat defect.
Hallo even een rekensommetje maken.
Ik neem aan dat die 300 km. de actieradius is van de gastank.
Hoe vaak zit er een startpoging in die 300 km want zovaak zal hij dus ook ongeveer een 1.5 km op benzine rijden .
Aantal starts bijhouden maal het aantal km. delen op de 5 liter en je weet of het veel is.
Ik had er al 1-tje gemaakt:
Niet meer willen starten bij 231.366, 5L getankt
Weer niet meer willen starten bij 231.670, weer 5L bijgetankt
Nu is er de gemiddelde rit denk ik 10 km, en er zat in ieder geval 1 rit was 110km.
Als je dat neemt, heb je 21 ritten (grofweg). Gemiddeld 1 km nodig om warm te rijden, Dat is gemiddeld, want als de motor al warm is, dan is het een flink stuk minder.
Dat zou betekenen dat de megane 1:4 moet rijden om 5l benzine op 1 tank gas er doorheen te krijgen. Ik vind dat best veel
13 jaar
De getallen die je noemt, komen mij niet als extreem over. Afhankelijk van de temperatuur kan het zomaar 2km duren voor overschakeling naar LPG. En een koude benzine motor verbruikt bijna het dubbele van een warme. 1:4 is wellicht veel, 1:6 is heel normaal bij koude start.
13 jaar
Ik vind 5L in de tank ook wel erg weinig. Dan kan er makkelijk een probleem ontstaan met het aanvoeren van het laatste beetje. Ik zou zeggen, gooi er eens een liter of 10-20 in. Dat is beter voor de benzinepomp (warmte door rondpompen), er komt minder condenswater in de tank en je hebt reserve als je een keertje onverwacht geen gas meer hebt.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar