Renault Megane: Mijn methode om de EGR te omzeilen heet EGR Dummy.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Er is al veel geschreven over de EGR, het onderwerp hield me bezig.
Omdat de EGR klep in mijn auto maar met twee draden aangesloten is (alleen de electromagnetische spoel in de klep) en ik electrisch handiger ben dan mechanisch heb ik de volgende constructie gemaakt :

Ik heb de originele EGR steker er af gehaald en de draden wat verlengd (gesoldeerd en met krimpkous afgedekt). Daar een 2 polige steker aangezet. De originele steker van de klep voorzien van een contra steker (die zie je links op de foto op het luchtfilter liggen).
Aan nog een contrasteker heb ik via twee draden een vermogensweerstand van 8.2 ohm/50 Watt aangesloten en gemonteerd boven het voorgloei relais. (volg de groene en gele draad in de foto).
De waarde van de weerstand heb ik bepaald na metingen aan de EGR klep.

Op deze manier "denkt" de ECU dat er nog steeds een klep aangesloten is, maar hij staat alleen die weerstand maar op te warmen. De klep zelf blijft altijd gesloten.
Als ik dat wil kan ik altijd de klep weer aansluiten en terug naar de originele situatie gaan.
Vandaag zo'n 200 km gereden met de auto en het werkt prima. De weerstand wordt aardig warm dus er loopt stroom doorheen en de auto pakt beter op en is beter aanspreekbaar bij lage toeren.

Let op, deze truuk kan alleen als je EGR met twee draden is aangesloten, als er meer draden aan zitten wordt de positie van de klep doorgegeven aan de ECU en krijg je problemen.

Mischien heeft iemand wat aan deze info, vandaar dat ik het op dit forum zet.

[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]

[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]

RolandK10257

Geplaatst door RolandK10257 , lid sinds 16 jaar geleden

7 Reacties

hoogfrequent, 14 jaar geleden

Lijkt me goed opgelost op deze manier. Waarom originele bedrading verlengd, daar weer stekers aan gesoldeerd etc? Denk zelf dan aan: loshalen steker op EGR-klep, bedrading net voor losgenomen steker blank maken en hierop nieuwe draden solderen die naar weerstand gaan. Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal :-).

sjaak10918 PRO, 14 jaar geleden

of orginele stekker (bv van oude EGR klep) halen en hieraan alles maken. Maar ik vind het wel knap gevonden.

Maar het berekenen : P = U x I en U = I x r

U = I x r ; 12 = I x 8.2 ; I = 1.46 A --> P = U x I; P = 12 x 1.46 = 17.56 Watt ??? Wat gaat er fout in mijn denkwijze ?? :S

RolandK10257, 14 jaar geleden

Sjaak, je berekeningen zijn prima maar ik ben uitgegaan van maximaal 14,2 volt en dat geeft een stroom van 1,73 A door de weerstand, dit is dan een dissipatie van maximaal 25,59 watt in de weerstand.
Die weerstanden zijn te koop in 25 en 50 watt dus heb ik de 50 gekozen. Die waardes zijn opgegeven bij 25 graden en met een groot koelblok aan de weerstand. Ik heb een kleiner koeloppervlak en hogere omgevingstemp dus is de zwaardere weerstand de beste keus.

Speerpunt, 14 jaar geleden

Ik heb dus meerdere draden en dus ook de foutmelding... Ben op zoek naar een EGR voor weinig om de boel voor de gek te houden ;-)

RolandK10257, 14 jaar geleden

[quote=Speerpunt]Ik heb dus meerdere draden en dus ook de foutmelding... Ben op zoek naar een EGR voor weinig om de boel voor de gek te houden ;-)[/quote]
Voor wat voor een auto/motor zoek je dat ?

Speerpunt, 14 jaar geleden

F9Q 750 Laguna 1.9dci 120 pk

Speerpunt, 14 jaar geleden

Op zich zou ik Sietse z'n methode kunnen doen, door de EGR gewoon te draaien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.