Mijn Megane uit 2001 met een 303000km op de teller loopt 95% van de tijd slecht op LPG. Overschakelen van benzine naar LPG gaat prima.
Gasinstallatie is van eurogas met ringtank in de kofferbak
Meestal met horten en stoten rond de 500 toeren. soms valt de motor uit na ontkoppelen of schakelt de motor weer terug op benzine.
Dan schiet het stationair toerental op benzine meteen naar de 1500/2000 toeren
Op Benzine met starten zit het toerental altijd rond of boven de 2000 toeren en wil soms onregelmatig lopen tussen de 1500/2000. Zomer of winter maakt hierbij geen verschil.
Op onverklaarbare wijze wil het probleem opeens over zijn.
Zoals vandaag. na een rit van een uur, kom ik aan bij een tankstation. ik sta ongeveer 5 minuten in de rij. in het begin bokken en ongeveer 500 toeren na verloop van tijd klimt het toerental en loopt de motor prachtig constant op gas (750 toeren) zonder trillingen.
Na het tanken start de auto op benzine, ook geen enkel probleem netjes 750 toeren. Na het overschakelen op lpg heb ik een 10 minuten gereden zonder problemen (gecontroleerd door tussendoor te ontkoppelen en stationair te laten draaien). Daarna staat ik stil voor een stoplicht en begint de motor weer te horten en te stoten.
Ben wel is (3 keer) bij een "inloop uur" van een gasspecialist geweest maar elke keer dat ik daar mijn auto naar binnen reed was het probleem weg.
De auto rijd op de snelweg prima op gas, houd niet in.
Geen olie verbruik en het brandstofverbruik, zowel op benzine als gas is ook netjes
Auto word normaal onderhouden.
Ben heel benieuwd of dit herkenbaar is voor iemand
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat dit veroorzaakt word door een stappenmotor die niet goed meer werkt.
Van het benzine gedeelte.
Kijk of deze nog gangbaar is, zo nee kan je hem gangbaar proberen te maken.
Bedankt voor je snelle antwoord richard9712!
Ik heb daar zelf ook al aan gedacht idd. Alleen ik heb deze al is laten vervangen, al is dat inmiddels al zeker 2,5 à 3 jaar geleden. Het probleem bestond toen ook al maar in mindere mate.
Is het zo dat de stappenmotor ingeleerd moet worden als deze losgekoppeld is? En zou er eventueel een verkeerd type ingezet kunnen zijn?
11 jaar
Zou toch de stappenmotor nog eens controleren. (hoort ook een ringetje op te zitten)
Verkeerd type zou kunnen maar lijkt me niet waarschijnlijk.
Inleren gaat vanzelf.
11 jaar
Ik ga daar vanmiddag/morgen naar kijken! Het ringetje zit tussen gasklephuis en stappenmotor neem ik aan?
en het betreft een rubberen ring?
11 jaar
Ringetje moet op de stappenmotor zelf, is een rubberen ringetje. (word er bijgeleverd als het goed is.)
Heb je de sensoren ook al op waardes laten uitlezen?
11 jaar
Het bizarre is;
Sinds dat ik op dit forum een bericht heb geplaatst rijd de auto voorbeeldig.
Geen probleem met stationair toerental. zowel Benzine als Gas.
Waarom ik twijfel aan de stappenmotor is, omdat op het moment dat de problemen zich voordoen, de auto op benzine heel hoog stationair loopt en op het moment dat hij overschakelt op LPG heel slecht station loopt.
11 jaar
Als je het pinnetje van de stappenmotor een heel klein beetje kan indrukken is de stappenmotor nog goed. (gaat wel zwaar)
Je probleem klinkt wel heel erg als een stappenmotor die niet goed meer werkt.
Het LPG systeem heeft zijn eigen stappenmotoren, die zitten op de verdamper.
Dit zijn er 2, een voor het stationair toerental en een voor onder het rijden.
11 jaar
Vandaag bij de garage geweest ivm natte versnellingsbak.
Gelijk overlegd mbt het gas probleem. Mijn auto is begin deze maand voor een APK geweest en sindsdien lopen ze
ook over het probleem na te denken. We hebben afgesproken dat ik in principe zelf de stappenmotors schoonmaak en ook het gasklephuis bekijk.
Hopelijk geeft dat al het gewenste resultaat. Morgenmiddag in de kou staan en alles losmaken dan maar!
11 jaar
Zorg dan dat tie eerst goed op benzine loopt,dan weet je dat je het daar niet meer hoeft te zoeken.
11 jaar
Ik had zo een beetje het zelfde probleem met m'n Clio Eurogas met het stationair beroerd lopen, terug schakelen gas -> benzine en bijvoorbeeld na een lang stuk snelweg dat de auto bij een afrit afsloeg tijdens de koppeling intrappen. Nu was bij mij gelukkig het blauwe stekkertje van de stappenmotor eruit geklikt. Dus ik denk dat idd het probleem daar ligt.
Na deze kennis zou mijn eerste iets wat ik zelf zou doen zijn: Alle connectoren/stekkertjes die in/naar de stappenmotor zitten/gaan schoonmaken en contactspray erop spuiten.
Succes ermee.
ps: Ik ben geen geleerde gas installaties ;-)
11 jaar
Gisterenmiddag de 3 stappenmotoren schoongemaakt. Kwam wel wat vuil vanaf maar ik vond het alles meevallen. Nadat alles weer gemonteerd zat de auto gestart. Was even schrikken want hij schoot zo naar de 4000 toeren!
Even laten draaien en toch maar even de massa van de accu gehaald en ingeleerd. Daarna 2000 toeren en gelijk een stukje gaan rijden. Dat ging hartstikke goed. Stationair van zowel benzine als gas liepen mooi 750 toeren en niet afslaan.
Vanmorgen vroeg naar mijn werk gereden vanaf een koude motor. Hier zakte die wel even terug maar moet wat meer gereden hebben voordat ik echt een oordeel kan geven.
Het ziet er naar uit dat het verbeterd is, maar of de problemen helemaal zijn verholpen zijn weet ik niet.
Ik zal binnenkort weer even een update geven. Sowieso na dinsdag als ik langs de garage ben geweest!
11 jaar
Controleer ook eens op valse lucht bij het inlaatspruitstuk en bij het gasklephuis.
En of het gasklephuis niet vuil is.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar