Renault Clio: motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Aiaiai... mijn motor maalt te veeeeeel lawaai...

situatieschets: Ik start mijn clio en zet hem 10m verder. Enkele minuten later wil ik wegrijden, ik start terug, de motor slaat aan, maar maakt onmiddelijk een hels ratelend geluid. Ik heb hem stilgelegd, heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

Ondertussen heb ik al een andere wagen gekocht, maar ik krijg de clio niet verkocht door het motorprobleem.

wie kan mij helpen???

ander vraagje: mijn "nieuwe" wagen is een Renault EXPRESS van '96 eveneens 1.9diesel. IS het mogelijk om zelf de servopomp over te zetten? indien dit van clio naar express niet gaat, is het dan wel mogelijk om een van een express zelf over te zetten.

groetjes en mercie!
Wouter

wouty1

Geplaatst door wouty1 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk eerder dat je distributieriem kapot is.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nou, een spanrol dood lijkt me eerder aan de orde, omdat mijnheer verteld dat hij hem zelf heeft uitgezet.

Controleer dus op de riem losligt , en eventueel metaaldeeltjes onderin de distributiekap kunt zien liggen.

Groeten Marcel

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=wouty1]Aiaiai... mijn motor maalt te veeeeeel lawaai...

situatieschets: Ik start mijn clio en zet hem 10m verder. Enkele minuten later wil ik wegrijden, ik start terug, de motor slaat aan, maar maakt onmiddelijk een hels ratelend geluid. Ik heb hem stilgelegd, heb geen idee wat het zou kunnen zijn?[/quote]
Distributieriem is verprongen. Het ratelen komt van de zuigers die de kleppen raken. Kan een dure grap worden:
Kleppen krom (en als je pech hebt nokkenas en/of zuigers beschadigd). Je kan ook geluk hebben, het gebeurde immers bij een laag toerental.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Megane20]Distributieriem is versprongen. Het ratelen komt van de zuigers die de kleppen raken. Kan een dure grap worden:
Kleppen krom (en als je pech hebt nokkenas en/of zuigers beschadigd). Je kan ook geluk hebben, het gebeurde immers bij een laag toerental.[/quote]
Nou megane, ik denk dat als je de kleppen krom draait, de auto uit zichzelf wel zal stoppen na een rotatie of 3/4.
Deze heer zegt dat hij de auto zelf heeft uitgezet, dus ik denk nog steeds dat het een spanrollager is. Distributie zal wel losliggen, en misschien een tandje van tijd af, maar dat het spul inwendig elkaar geraakt heeft, zodanig dat het nu krom is lijkt me toch niet.

Groeten Marcel

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Megane20]Distributieriem is versprongen. Het ratelen komt van de zuigers die de kleppen raken. Kan een dure grap worden:
Kleppen krom (en als je pech hebt nokkenas en/of zuigers beschadigd). Je kan ook geluk hebben, het gebeurde immers bij een laag toerental.[/quote]
Nou megane, ik denk dat als je de kleppen krom draait, de auto uit zichzelf wel zal stoppen na een rotatie of 3/4.
Deze heer zegt dat hij de auto zelf heeft uitgezet, dus ik denk nog steeds dat het een spanrollager is. Distributie zal wel losliggen, en misschien een tandje van tijd af, maar dat het spul inwendig elkaar geraakt heeft, zodanig dat het nu krom is lijkt me toch niet.

Groeten Marcel

P.S. Sorry voor de dubbelpost, maar ik kreeg tijdens het verzenden een error, en de melding dat mijn "request may have caused the error, this can be found in the servers error-log".

Dus nog maar een keertje gedaan, anders moest ik alles opnieuw typen.

wouty1 (0), 17 jaar geleden

Hey mannen,

bedankt voor de reacties. Ik ga er eens naar kijken. er was al een vermoeden dat de riem een tandje versprongen was.

Hoe fiks ik dit? hoie weet ik wanneer hij juist ligt?

bedankt!
Wout

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dan moet je de gehele distributiekap losschroeven, dsan zie je dus alle rollen en wielen waar hij overheenloopt, zet de krukas op 0 graden, en kijk dan of de nokkenastekens gelijk staan, indien dit een half tandwiel verschilt, draai dan de krukas nog 360 graden verder.

Er zitten als het goed is twee merktekens bij de nokkenas, een op het tandwiel en een op de kap, de krukas kun je op 0 zetten met behulp van de ontstekingsgraden aanduiding.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.