Renault Clio: Motor die warmloopt, vaak niet start en veel toeren maakt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste allemaal,

Ik heb vorig jaar september een Renault Clio gekocht uit 2000. Ik was er erg blij mee omdat ik zonder auto 4 uur per dag aan het reizen ben met OV en nu 1,5 uur. Nu rij ik 100 km per dag, dus hou ik de olie en koelvloeistof goed in de gaten.

1. Nu is het probleem dat de moter vaak warm loopt. Op advies doe ik dan de verwarming hoop aan, maar op dit moment schiet het metertje nog verder omhoog. Als ik vervolgens de verwarming oplaag zet gaat ook het metertje omlaag.

2. De motor start niet zoals het moet. Ik moet het gas flink indrukken wil die na 5x eindelijk is starten. Als die daarna is gestart rijd die met veel toeren ook al heb ik de koppeling volledig ingedrukt.

3. Als ik 's ochtends van huis weg rij (het is dan koud) en ik pak bijvoorbeeld een rotonde, dan slaat de motor af. Best irritant want dan doet de stuurbekrachtiging het niet. Als ik dan weer gas geef slaat die wel weer aan en na een tijdje doet die het ook niet meer.

Ik rij vrijwel altijd op LPG maar de motor start op benzine (zit nog genoeg in de tank). Iemand een idee voor een oplossing? Ik loop op dit moment stage zonder vergoeding dus heb geen geld om het door de renaultgarage te laten doen.

Alvast bedankt!

x-denies

Geplaatst door x-denies (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Klinkt als een defecte temperatuursensor. Maar op het moment dat het metertje zegt dat je motor warm loopt, is hij dan ook écht warm? Oftewel, geeft je meter niet een valse waarde?

x-denies (0), 12 jaar geleden

Ja, dat zou inderdaad kunnen alleen zegt de vorige eigenaar die al te hebben vervangen (die had er ook af en toe problemen mee). Ik denk niet dat de motor zelf écht warm is. Ik wou alleen net toen ik aankwam bij het werk de koelvloeistof bijvullen en ik kreeg met geen mogelijkheid de dop eraf, mischien dat het iets met vacuum te maken heeft?

kaleido 1 (1630) PRO, 12 jaar geleden

Koelvloeistof alleen bijvullen als de motor koud is , als hij dan net boven minimum staat is dit voldoende er moet in het tankje ruimte overblijven voor exspansie.
Het afslaan kan veroorzaakt worden door een gascomputer die opnieuw ingeleerd moet worden.
Wat is het merk , ik gok eurogas , als dit zo is dan even de zoekfunctie gebruiken dan vind je voldoende info hierover.

x-denies (0), 12 jaar geleden

De motor loopt nu niet meer zo snel warm, ik weet niet hoe het komt maar ik rij nu wel iets anders (minder hard optrekken enzo). en ik denk dat die daardoor nu ook weer wat beter start. Het is nog steeds niet op en top maar het gaat wel iets beter. Hij slaat nog wel is af maar ik weet precies op welk punt dus kan er rekening mee houden. Bedankt!

A.Smit (0), 12 jaar geleden

BDP sensor al een keer vervangen? Die kan ook slecht starten veroorzaken.

Is het ook nodig om de vloeistoffen bij te vullen of is het verbruik nul? Als je koelvloeistof verbuikt, rookt de auto dan ook overmatig? Hoe ziet de koelvoeistof er uit? geen mayonaise achtige smurrie in het expansievat. En als je in de olievuldop kijkt. Ziet de olie die je daar op de nokkenas kan zien er net zo uit als de olie aan de peilstok?

x-denies (0), 11 jaar geleden

De oplossing voor het afslaan van de motor tijdens het rijden was het gas. Er is een hoop aan vervangen en uiteindelijk hebben ze de waardes gereset waardoor die dus genoeg gas krijgt. Het warmlopen doet de auto niet meer (waardoor geeen idee), en het starten doet die nu helemaal niet meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.