auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: motor lijkt op 3 poten te lopen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: k4m 1.6 16v

Hallo tijdens onze terugreis uit Italie begon onze auto op 3 poten te lopen door de onbalans kwam de uitlaat tegen de achteras, toen ben ik bij Keulen eraf gegaan stekkers een voor een los van de penbobines
en warempel bij een penbobine veranderde de motorloop niet, dus bij een plaatselijke onderdelenhandel een nieuwe penbobine gekocht gemonteerd maar helaas niets....zelfde probleem nog
uiteindelijk met routemobiel thuisgekomen (leenauto)
Auto is nu ook weer thuis en inmiddels heb ik het volgende al gedaan, nieuwe bougies, compressietest warme motor bij alle cilinders nagenoeg 14 bar,penbobines nog gewisseld onderling,bdp senor schoongemaakt (zat ietwat vijlsel op, de motorloop reageert bij elke stekker die ik los haal maar bij de ene cilinder veel heftiger als bij de andere....
Wat ik nog moet zeggen is dat het motorstorings lampje ten tijde van het 3 pitteren zegmaar begon te knipperen......
Wie heeft een idee of wat kan ik nog doen voordat ik de auto volgende week bij de garage laat uitlezen....
bvd

Geplaatst door

megane02 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand,uitlezen is het zekerste.Ivm pingelsensors,map,lamda,bedrading,stekker,inlaatcollectorpakking,enz.Is dat op benzine ook zo?
de katalisator kan defect geraken door onverbrande benzine.

claxon 0

13 jaar

Wordt de betreffende bobine wel aangestuurd door de ECU. en staat er wel spanning op?

Hmmmm ik denk het wel, want de motor reageert bij het afnemen van de stekker bij elke bobine...weliswaar bij de enen veel heftiger als bij de andere, maar ik heb geprobeerd het te meten met een multimeter (gelijkspanning) ik meet dan iets van een wisselende gelijkspanning van ongv 1,8 volt, verder ook geen idee hoe dit goed te meten...(scoop?)m`n middelen zijn beperkt,
wel is de motorloop op gas en op benzine hetzelfde...

megane02 0

13 jaar

tijdens starten moet op 1 aansluiting van elke bobine tov massa de accuspanning staan. de andere aansluiting gaat naar de ecu en krijt daar op het juiste moment even massa. Als je een electronische voltmeter hebt zou je bij stilstaande motor met contact aan op alle 4 die pennen een gelijke waarde moeten meten.. Denk ermon je bent in de EU aan het meten, dus niet met een proeflampje oid aan de gang gaan. Meet ook de compressie opnieuw. en zorg ervoor dat je bij elke test evenveel keren compressie hoort en voelt.. bv. 10 keer. De accu moet tijdens de ompressiemeting goed geladen zijn.. Het is een vergelijkende test. de onderliggende verschillen mogen niet groter dan 1 bar zijn.. Als er dan een echt anders is heb je een verbrande klep.. Welke motor zit erin?? kun je nog kleppen stellen?? dan zou ik de klepspeling ook even ontroleren..

Ik heb de spanning op de bobines nog niet kunnen meten....het is een K4m motor dus hydraulische klepstoters....
Is de ecu zonder meer uitwisselbaar? of zitten daar allerlei beveiligingen in? (startonderbreken e.d.)
bedankt voor het meedenken...

megane02 0

13 jaar

Weet ik niet, meestal niet, eerst de bedrading controleren en kijken wat er stuk is.

je kunt beter de stekkers van de injectoren 1 voor 1 los halen om te kijken welke cil er niet mee doet.
de bobines staan 2 aan 2 in serie geschakleld dus vandaar dat ie bij de 1 meer reageert dan bij de andere.

abc 0
badge

13 jaar

Beste abc.. Heeft deze renault een disontsteking?? of zijn het toch bobines?

4 losse pen bobine's

abc 0
badge

13 jaar

en vonken die gepaard?? 1 en 4 tegelijkertijd?

nee vonken niet gepaard

abc 0
badge

13 jaar

ABC wat bedoel je met 2 aan 2 in serie gepaard?? Dat ook bij de cilinder welke op tuimelen staat een vonk ontstaat? Het maakt naar mijn idee dan niet uit of je de stekker van 1 of 4 los trekt.. Beide cilinders hebben dan geen vonk.. Het maakt naar mijn idee wel uit als ze parallel geschakeld zijn.

als je de stekker van bobine 1 los maakt vonkt cil 4 ook niet en valt de motor dus verder terug in toeren (loopt dan op 2 cilinders)
bij cil 2 en 3 geld hetzelfde.
stel nu dat bobine 2 slecht is en niet(of niet altijd vonkt.) loopt die dus al op 3 en valt ie minder ver terug als je bijv 1 of 4 losneemt.
daarom kun je beter de stekkers van de injectoren 1 voor 1 losnemen om te kijken welke cil niet meedoet

abc 0
badge

13 jaar

[quote=abc]als je de stekker van bobine 1 los maakt vonkt cil 4 ook niet en valt de motor dus verder terug in toeren (loopt dan op 2 cilinders)
bij cil 2 en 3 geld hetzelfde.
stel nu dat bobine 2 slecht is en niet(of niet altijd vonkt.) loopt die dus al op 3 en valt ie minder ver terug als je bijv 1 of 4 losneemt.
daarom kun je beter de stekkers van de injectoren 1 voor 1 losnemen om te kijken welke cil niet meedoet[/quote]
Ok het zelfde effect als bij disontsteking, maar de mogelijkheid om de stekker bij elke bobine los te halen.. begrepen en bedankt.

dus we kunnen ervan uitgaan dat de ECU of de bedrading welke daaruit komt niet het euvel is? Want dan moet hij op cilinders gaan lopen en niet op 3..

een bobine is vernieuwd.

Blijft over nog een kapotte bobine,bougie, een lekke klep of verdwenen nok op nokkenas, kapotte zuiger, gat in inlaatspruitstuk of mechanisch defecte injecteur,

Nergens lees ik iets over de BDP sensor op het vliegwiel.

claxon 0

13 jaar

[quote=claxon]Nergens lees ik iets over de BDP sensor op het vliegwiel.[/quote]
Als er 2 op zitten zou het kunnen. maar ik denk dat er maar 1 opzit..

Probleem opgelost!!!
Ben gisteren naar de renaultdealer geweest, bleek dat er nog een bobine stuk was en de monteur zei idd dat ze gepaard aangestuurd worden en zei dat ik geluk had gehad dat de ecu niet stuk was, ik had nl om te testen of er 1 stuk de stekkers losgehaald van de bobines met draaiende motor...een piekspanning kan dan of een bobine vernielen of de ecu...Hij zei dat ik gewoon de bobine moest losdraaien en ze dan 1 voor 1 oplichten zodat ze loskomen van de bougie
, dat is de veilige manier dus..
Hij heeft ook direct alle ouwe storingen eruitgehaald.....De Megane rijdt weer als een zonnetje en ik ben weer helemaal happy , zeker mede omdat ik die compressietest gedaan heb en alle cilinders dezelfde waarde hebben geeft me veel vertrouwen in m`n motortje....
Ik wil iedereen even bedanken voor het meedenken......TOP!!

megane02 0

13 jaar

[quote=claxon]Nergens lees ik iets over de BDP sensor op het vliegwiel.[/quote]
omdat dit ook niks met deze storing heeft te maken, een BDP storing resulteert in een uitvallende en niet (meer) willen aanslaande motor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.