Renault Megane 1997: olie- en waterlek aan koppakking

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dT (blokF8Q)

Renault Mégane Scenic 1997 1.9dT (injectie in voorkamers, turbo en interkoeler)

koppakking werd preventief door Renault zelf door stalen versie vervangen in 2001 (na ong. 100.000 km)

sinds 5 jaar (aan 240.000 km ongeveer) licht waterlek aan de rechtervoorste hoek van koppakking. (1 liter per maand)
cilinderkopbouten staan opvallend licht gespannen, daar heb ik rechts voor iets bijgespannen (met de hand): waterverbruik is min of meer weg.

sinds paar maand (330.000 km ongeveer): ernstig olielek achteraan de motor (kant in- en uitlaat)
ttz: telkens druppels op de grond als we ergens durven parkeren

oorsprong niet erg duidelijk: hoogste druppels hangen onderaan uitlaatspruitstuk: direct tegen de koppakking.
(Vacuumpomp en kleppendeksel zijn mooi droog)

Kan de koppakking doorlaten: zitten de oliekanalen achteraan en durf ik alle bouten bijtrekken op een hoger koppel of een bijkomende hoek?
(ik bedoel in de hoop de pakking niet te hoeven te vervangen: als dit niet lukt vervang ik toch)

wagen heeft nu 340.000 en zou graag nog een paar jaar op baan zijn

alle nuttige tips welkom
dank

marcadriaen

Geplaatst door marcadriaen (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Raian (0), 12 jaar geleden

Je kunt niet zomaar wat kopbouten vaster draaien. Dat is vragen om problemen! Houd je aan de juiste aanhaalwaarde voor jouw motortype (gebruik hiervoor een momentsleutel) en de volgorde is ook belangrijk. Veel koppakkingen moeten na montage nogmaals aangetrokken worden, meestal na ca. 500 km. Draai ze dan eerst een klein stukje los (ca. een kwartslag) en herhaal de eerder genoemde procedure met de momentsleutel. De pakking heeft zich "gezet" en is dan pas definitief gemonteerd. Wanneer je geen idee hebt wat het aanhaalmoment en de volgorde is, bel dan eens wat Renault dealers. Er is er vast wel één die je het wil vertellen. Of misschien google... (of de zoekfunctie op dit forum?) Anders kun je ook nog naar de garage om de kop na te laten trekken, dat is minder duur dan een afgebroken kopbout of kromme kop!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.