Renault Mégane 2009: Motor slaat niet aan.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H4J, Motorinhoud (cc): 1400

Heb hier een Mégane 3 1.4TCe staan die niet meer wil aanslaan. Heb diverse foutcodes Df072,Df073,Df074 en Df075. Circuit ontsteking. Verder Df092 Circuit voorste lambdasonde en Df1012 Samenhang multiplexinformatie.
Wagen was rijdend ingeruild en toen we hem na enkele weken wilden binnenhalen om hem verkoopklaar te maken was de accu leeg. Startbooster eraan en hij gaat rond maar slaat niet aan. De fouten in de motor ecu laten zich niet wissen en je kan steeds maar één startpoging van enkele seconden doen waarna je een tijdje moet wachten om het opnieuw te proberen. Ben er ondertussen achter gekomen dat de bobijnen en lambdasondes geen voeding krijgen vanuit de zekeringskast. Deze met spanning aansturen brengt geen soelaas. Zekeringskast is reeds gewisseld,maar ook zonder resultaat. Heb alle bedrading van de ecu naar alle componenten doorgemeten en deze zijn in orde. Is er iemand die me hiermee verder op weg kan helpen?

RPM Patrick

Geplaatst door RPM Patrick (5) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

AS1 (105), 6 maanden geleden

Dit klinkt erg als een startonderbreker die de boel blokkeert. Gaat hij wel van de startonderbreker af na contact?

kaleido 1 (1620) PRO, 6 maanden geleden

Is de accu nu voldoende geladen ?
Met dealer apparatuur of zijn jullie dat ? uitlezen en startonderbreker resetten is waarschijnlijk versprongen.

    Accu is nieuw en voldoende geladen.Ik heb geen dealer apparatuur,maar wel een Launch,Autocom en een Bosch KTS.
    Hij herkend in ieder geval de sleutelkaart en er zitten verder nergens foutmeldingen in de andere systemen. Het is wel zo,dat van het moment je de sleutelkaart inbrengt er op dashboard een rode melding "Engine failure hazard" tevoorschijn komt. - RPM Patrick (5) PRO, 6 maanden geleden

Heino4267 (225), 6 maanden geleden

Zodra die melding komt moet er ook zijn uit te lezen wat die melding trieert. Als dat niet zichtbaar is, is je uitleesapparatuur niet voldoende compatible met de auto.

Siem Bijman (140) PRO, 6 maanden geleden

Check ook je krukassensor. Als die niet werkt heb je geen signaal op je injectoren en bobines

biccai (5) PRO, 1 maand geleden

Hebben hier pressies hetzelfde probleem met een vergelijkbare Megane.
Is er een oplossing gevonden voor dit probleem?

    Beste,ik heb spijtig genoeg nog geen oplossing gevonden.
    Het enige wat nog overblijft bij mij nadat alles is doorgemeten,is de communicatie tussen motor ecu en de voorste zekeringkast.
    Er is een CAN signaal op pen 7 en 9 van de grijze12pens stekker op de zekeringkast.
    Als ik daar de scope op zet,heb ik een beeld,maar ik weet niet als dit het juiste is.
    Naar mijn mening is er een communicatiestoring tussen motor ECU en zekeringkast,en is het daarom dat de foutcodes in de motor ECU niet te wissen zijn. - RPM Patrick (5) PRO, 1 maand geleden

Heino4267 (225), 1 maand geleden

Wellicht biedt een bezoekje hier https://www.youtube.com/@Diagnosedan een oplossing voor jou? (contact via Diagnosedan@Gmail.com)

Siem Bijman (140) PRO, 1 maand geleden

Heb je de krukassensor ook gecheckt? Als je de 2 draden verwisseld doet hij het ook niet meer!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.