Ik heb een Laguna 1,6 16V (motortype K4M 710) van 2003 op LPG (gasvormige injectie). De volgende twee klachten doen zich voor, die waarschijnlijk met elkaar te maken hebben:
1,- Wanneer ik een klein eindje met de auto heb gereden, slaat deze soms spontaan af. Bij het uitlopen in de versnelling slaat de motor meestal na een paar seconden weer aan en is er verder niets aan de hand. Op het moment van de storing gaat de toerenteller meteen naar nul (terwijl de motor in de versnelling uitloopt), het rode startblokkeringslampje gaat branden en het groene cruiscontrol lampje (rechtsonder in dashbord) gaat uit. Andere dingen zijn me nog niet opgevallen.
Soms slaat de motor niet vanzelf aan en kom ik tot stilstand. De startblokkeringslamp blijft dan branden. Ik moet dan eerst de kaart eruit halen en opnieuw er in doen om te kunnen starten.
Dit gebeurt nu een paar keer in de week, maar dat is wisselend. Het gebeurt meestal na een paar honderd meter, maar soms ook pas na een paar kilometer. Ik hou het al een tijdje in de gaten maar ik kan geen verschil ontdekken bij koud/warm weer, koude/warme motor, benzine/LPG. De storing doet zich niet tegelijk voor bij het omschakelen van benzine naar gas.
2,- Soms moet ik de kaart er meerder keren insteken voordat het startblokkeringslampje uitgaat, zodat ik kan starten.
Ik heb de BDP sensor een half jaar geleden vervangen, en het smoorklephuis een paar maand geleden schoongemaakt, ivm onregelmatig lopen. Ik heb twee kaarten, beide reageren hetzelfde op de tweede klacht. Bij de eerst klacht is dit niet bekend, want ik heb altijd dezelfde kaart aan de sleutelbos. Ik heb pas geleden het plastic clipje gelijmd in de kaartlezer, maar dit heeft geen invloed op de klachten. De motor start vanaf die reparatie wel weer zoals het moet, met een korte druk op de knop.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi toen ik 4 jaar geleden ook een laguna gas/ benzine kocht .en dat probleem zich openbaarde. afslaan bij afremmen afslaan bij terug schakelen schreef iemand mij eens. leer de maar mee leven. ok na veel reparaties vervangingen en nakijken. heb ik er mee leren leven dat hij zo nu en dan afslaat. het blijft lastig. ik heb ook niemand kunnen vinden die het kon oplossen alles is vervangen of schoon gemaakt bijgesteld elke keer probeerde ik weer wat als ik wat hoorde nu las ik weer iets over een kabelboom die je moest verleggen maar ik kan het niet meer terug vinden als ik nog wat hoor laat ik het je weten want het is tegek voor woorden dat niet renault of een gasboer het kan oplossen
Allereerst moet je weten of dit ook gebeurt als de auto op enkel benzine loopt of dat het bij gas is.
Wat nienke beschreef over draden verleggen is ook bekend bij de dealer. Vanwege interferentie op de bekabeling krijg je storingen. Daarom worden die omgelegd. Maar zover ik weet kwam dat enkel voor bij de 2001 2002 modellen.
http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php...
13 jaar
@ nienke, was het bij jou niet de verdamper die het probleem veroorzaakte?
13 jaar
Ik hoop niet dat ik er mee moet leren leven, want het gebeurt me soms ook als ik aan het inhalen ben op de snelweg.
Ik heb ondertussen de batterij spanning van het batterijtje in beide kaarten gecontroleerd, deze waren beide goed. Ik heb nu de ander kaart aan de sleutelbos gedaan. Ik heb nog geen last gehad van afslaan, maar wel dat de startblokkering er niet af wil. Ik ga er van uit dat hiermee ook het afslaan binnenkort wel terugkomt.
Heeft iemand een electrisch schema van een laguna van 2003 en een beschrijving van de werking? Met zoveel electrische problemen moeten er toch wel handboeken oid circuleren onder de techneuten. Misschien een renault monteur die training op dit gebied heeft gehad?
Ik heb nu tevens een voltmeter aangesloten op de sigarettenaansteker. Ik wil zien of hier iets vreemds gebeurd op het moment van storing.
Wie helpt mij verder?
13 jaar
Kijk ook eens de massa strip na, of anders een start kabel van min pool op de accu naar de motor.
Als ik het zo lees gaat jou auto helemaal uit van plaats deze afslaat. Je kan ook de kaartlezer vervangen deze leest immers de kaart en geeft een signaal naar de uhc om startblokkering vrij te geven. Deze kan je uitwisselen met een andere auto en hoeft niet ingelezen te worden.
13 jaar
Ik zal de massa nakijken, je hoort hier dan nog over.
Je hebt deels gelijk dat mijn auto helemaal uit gaat ipv alleen afslaan. Bij de eerst volgende keer, dat de auto afslaat zal ik er op letten, maar ik weet vrijwel zeker dat bijvoorbeeld de radio blijft spelen op het moment van afslaan. De toerenteller gaat ook naar nul en niet naar "rust" (stukje onder de nul). Ook de spanning op de sigarretten aansteker leek onveranderd, maar dit kon ik nog niet snel duidelijk bekijken.
Is er een manier om de kaartlezer te controleren, ik heb zo geen lezer om te wisselen. Kan ik bijv de multimeter op een bepaalde draad aansluiten, en ten tijde van de storing bekijken of hier iets veranderd?
13 jaar
Over de kaartlezer, dat is een gecodeerd signaal is dus niet te meten. Uitwisselen met een ander is de beste optie. Gewoon via onderdelenlijn een tweede aankopen hoeft niet duur te zijn. Als dit het probleem nietis verpats je hem weer.
Gaan er lampjes branden als de motor uitgaat?
13 jaar
ten tijde dat de motor onder het rijden afslaat, gaan meerdere lampjes branden op het dashbord, ongeveer net zoveel als wanneer je de auto op contact zet. In inder geval zeker gaat het startblokkeringslampje constant rood branden.
zojuist diverse kabelaansluitingen gecontroleerd, schoongeschuurd en met vaseline ingevet:
min accu klem incl 2x tapeind, 2x massakabel aansluiting aan linker binnenspatbord, massa kabel bij rechter veerpoot, plus accuklem incl tapeind en voeding in zekeringkast. Zag er allemaal redelijk goed uit, dus ik verwacht niet dat hier de oorzaak zit. Zijn er misschien nog meer aansluitingen die kritisch zijn?
De laatste dagen is er nog geen storing geweest. Ik kijk het even aan totdat zich weer een storing voor doet. Binnen een paar weken meldt ik mij in ieder geval weer.
Is er trouwens iemand die een goed electrisch schema heeft van een laguna uit 2003, liefst met beschrijving van de werking?
13 jaar
Tot nu toe geen problemen meer gehad met onder het rijden afslaan. Nog wel af en toe wordt de startblokkering niet meteen vrijgegeven na insteken kaart. Ik hou het nog een tijdje in de gaten en zal ondertussen ook een tijdje de oude kaart weer gebruiken. Ik meld me over een paar weken weer.
Ik maak een apart item van het schema en de beschrijving, want hier heeft niemand op gereageerd.
13 jaar
gisteravond en vanmorgen weer hetzelfde probleem met afslaan. Gisteren: Motor slaat onder het rijden even af, en tijdens de uitloop slaat die weer aan. startblokkerings lampje en alle "op contact" lampjes branden, toerenteller en kilometerteller gaan naar "nul" net als de eerdere keren. radio blijft aan. Vanmorgen: Motor slaat onder het rijden even af, en tijdens de uitloop slaat die weer aan. alleen startblokkerings lampje brandt (rest van lampjes niet), toerenteller gaat naar "nul" (kilometerteller normaal). radio blijft aan.
Weet iemand van waaruit die lampjes en tellers aangestuurd worden? Kent iemand dit probleem?
13 jaar
Weer een aantal weken rond gereden, met nog steeds dezelfde storingen, nl spontaan enkele seconden afslaan en na insteken van de kaart niet meteen vrijgeven van de startblokkering. Het is mij opgevallen dat na het spontaan afslaan, naast eerder genoemde dingen, ook de ingestelde snelheid van de cruisecontrol uit het geheugen weg is. (misschien kan iemand er iets mee). Ik ga binnenkort een andere kaartlezer proberen, de resultaten zal ik hier geven.
13 jaar
Mij lijkt het dat af en toe ergens de boordspanning weg valt. Dit kan een voedingsprobleem of een massaprobleem zijn, dus beide zal je moeten controleren.
Als je het slechte punt gevonden hebt ben je waarschijnlijk ineens van alle verschijnselen/problemen af.
13 jaar
Ik heb ondertussen bij een sloperij een andere kaartlezer gekocht. Bij het overzetten van de kaartlezer bij de sloperij, bleek al meteen dat de startblokkering ook nu af en toe niet vrijgegeven werd na insteken van de kaart. Iom met de sloperij kon de kaartlezer retour. Later heb ik een monteur van een renault garage gesproken. Hij gaf aan dat er waarschijnlijk sprake is van twee op zich zelf staande problemen.
Probleem 1: startblokkering wordt soms niet vrijgegeven na insteken kaart. Bij het insteken van de kaart wordt volgens hem kortstondig en éénmalig de code uitgelezen, waarna de startblokkering vrij wordt gegeven. Hij zei dat bij het op contact gaan de bobines al reageren doordat er een eerste stroomstoot doorheen gaat. Bij sommige combinaties van merken bobines en soorten bougies kan er een spanningspiek de bedrading in gestuurd worden die de boel ontregelt. Ik ga nu proberen of ik de bobines bij het op contact zetten kan onderbreken met een relais oid. Hiermee kan ik zowel bobines als bougies uitsluiten.
Probleem 2: Motor slaat af onder het rijden. Doordat de code alleen tijdens het insteken van de kaart slechts éénmalig gelezen wordt, kan tijdens het rijden de motor dus niet afslaan doordat de startblokkering inschakelt. Volgens de monteur zou een plotselinge spanningsdaling (mogelijk kortstondige kortsluiting in de accu) een oorzaak kunnen zijn. De motor slaat dan af en dan moet de kaart wel opnieuw gelezen worden. vreemd is wel dat de motor soms na enkele seconden uitloop in de versnelling vanzelf weer aanslaat. Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik heb een digitale voltmeter op de rechterstoel liggen die op de aansteker zit. Ook als de motor niet meer vanzelf aanslaat, zie ik geen verandering op de voltmeter. misschien is de spanningsval heel kort en de multimeter te traag. Kent iemand dit??
electrisch schema heb ik ondertussen gevonden, het kost even uitzoeken hoe de schema's zijn opgezet, maar dan heb je ook wat!
13 jaar
Blijkbaar blijven alle verbruikers in je auto normaal werken (en ook je dashboard) bij het uitvallen van de motor.
Dat zou betekenen dat de uitval zich waarschijnlijk concentreert op die zaken die direct nodig zijn om de motor te laten draaien: bobine, injectoren.
Wellicht kan je daar met een tijdelijke draad naar het interieur ledjes op aansluiten (ledjes zijn "sneller" dan lampen en ze kosten bijna niets) waaraan je bij uitval kunt zien of die items uitvallen op het moment dat de motor uitvalt. Wellicht dat je dan sneller bij de oorzaak bent. De Leds zet je tijdelijk ergens vast in het interieur, zodat je al rijdend kan zien wat er gebeurt.
(Je kunt elk type Led gebruiken als je die in serie zet met een weerstand van 1000 Ohm. Denk er aan dat Leds richtinggevoelig zijn: verkeerd om aansluiten geeft niets, maar dan geeft hij geen licht)
13 jaar
Probleem lijkt opgelost!
Bij toeval ontdekte ik dat het toerental schommelde (motor sloeg ook af) toen ik een relais iets heen en weer trok. Het startblokkeringslampje brandde na afslaan.
Het gaat om een rood 50A relais (op het schema R8/238), uiterst linksvoor in de zekeringkast bij de accu, verwisseling van de twee rode relais heeft opgeleverd dat de auto nu al een paar dagen (met veel korte ritjes), vrij is van beide storingen. Het relais schakelt oa de voeding naar de inspuitstukken, bobines, lambda sondes, enz. , dus kan ook goed passen bij de klachten. Blijkbaar maakt dit relais niet altijd goed contact. Over een paar weken meldt ik mij weer om hopelijk te melden dat de storingen weggebleven zijn.
13 jaar
Probleem is definitief opgelost. De storing is na het omwisselen van de relais niet weer opgetreden. Het probleem is wat mij betreft afgesloten.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar