Ik heb het volgende probleem. We zijn nu al een tijdje met deze auto bezig. (april 2007)
Als de auto belast wordt blijft ie rechtuit rijden, maar het stuur trekt naar rechts.
Als het gas nu los gelaten wordt reageert de auto door naar rechts te rijden. Tijdens het loslaten van het gas merk je ook
dat het stuur weer iets terug wil gaan naar middenstand.
Bij sterk remmen daarentegen trekt het stuur naar links.
Enkele dingen die vervangen zijn vóór het euvel:
Rechter motorsteun.
2 nieuwe banden
Nieuw uitgelijnd.
Hierna is het eigenlijk begonnen. Dachten eerst aan de banden dus deze eens vervangen door een beter merk. (michelin)
Na het euvel hebben we vervangen:
Rechter draagarm,
Rechts binnenste stuurhuiskogel,
Rechter veerpoot.
Dit alles heeft geen verandering teweeg gebracht.
We zijn inmiddels een half jaar verder en de dealer "gokt" op de schroefveren (kosten +/- 350 euro) omdat je in de auto
ook het gevoel hebt dat de auto iets zijwaarts kantelt als je plots het gas loslaat.
In een linkse bocht valt het allemaal mee, maar gas loslaten in een rechtse bocht is rampzalig.
De auto stuurt dan plots veel scherper naar rechts.
Bij sterk acceleren is het 't ergste.
Als je rustig gas los laat valt het nog wel mee, maar je ziet dan ook het stuur langzaam naar links terugkomen.
Ikzelf begin te denken aan aandrijfassen, stuurhuis of differentieel.
Eigenlijk zijn we een beetje ten einde raad, omdat alles wat ik er nu aan uitgeef waarmee het probleem niet is opgelost, weggegooid geld is.
Te meer omdat renault mij geen garantie geeft op succes. Ze nemen dus ook niks terug.
Volgens mij weten ze het zelf ook niet meer.
Ik ben dus heel blij met suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik weet niet of je auto ook schade heeft gehad maar mijn advies is om eens bij een schadebedrijf langs te gaan of zij kunnen zien of de auto schade heeft gehad
en wat er krom is
ik gun het je niet maar je zal niet de eerste wezen
zonder het te zien een schadeauto te hebben gekocht
gr.marco
Weet je 100% zeker dat het gekomen is nà het vervangen van de motorsteun en de banden?
Wel de juiste steun gemonteerd?
Al eens 4 andere velgen en banden geprobeerd?(even een setje winter wielen lenen)
Mischien heeft men wel een as vernaggeld tijdens het vervangen van de motorsteun.
Was er nog iets bijzonders te zien op het uitlijn rapord?
Er zijn eigenlijk een heleboel dingen die het kunnen zijn, daarom is het belangrijk om
er zeker van te zijn dat het echt gekomen is NÀ het vervangen van de steun en de banden.
Gr.
Is de auto wel goed uitgelijnd, met inbegrip van de achterwielen?
Je kan het toespoor wel afstellen, maar als de achterwielen niet in het verhaal meegenomen worden
gaat de auto als een banaan over de weg.
mvg,
Hans.
In het begin stond de sporing compleet niet goed. De wielen stonden veel te ver naar buiten (naspoor).
Ik heb toen nieuwe banden gemonteerd en laten uitlijnen. Daarna trok ie naar rechts.
Ik heb ook al verschillende banden op de wagen gehad. Zonder resultaat.
Vandaag rij ik eens langs een schadebedrijf om in ieder geval uit te sluiten dat ie schade gehad heeft.
17 jaar
waarom 2 topics??????????????
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Klopt Sjaak,
Ik kon hem zo nergens meer vinden en bovendien was ik m'n wachtwoord vergeten. Dus nieuwe aangevraagd en verrek daar stond m'n ingezonden topic.
Kreeg er alleen geen reactie meer op. Heb hem vervolgens gekopieerd en opnieuw erop gezet.
Donderdag gaat ie trouwens naar van Well (schadebedrijf) om eens na te kijken of ie ooit schade heeft gehad.
Jij hebt eens geschreven dat het de veren konden zijn. Mocht nu blijken dat ie geen schade heeft geleden wil ik dit gaan proberen.
Maar moet ik dan de complete veerpoten vervangen of alleen de schroefveren?
17 jaar
ik gok toch op uitlijning...je geeft al aan dat voor het uitlijnen dit probleem niet aanwezig was..er was welliswaar naspoor zoals je zegt..maar is dit niet iets wat de fabriekkant wil om de auto rechtdoor te willen laten rijden?
[quote=Marco68]Klopt Sjaak,
Ik kon hem zo nergens meer vinden en bovendien was ik m'n wachtwoord vergeten. Dus nieuwe aangevraagd en verrek daar stond m'n ingezonden topic.
Kreeg er alleen geen reactie meer op. Heb hem vervolgens gekopieerd en opnieuw erop gezet.
Donderdag gaat ie trouwens naar van Well (schadebedrijf) om eens na te kijken of ie ooit schade heeft gehad.
Jij hebt eens geschreven dat het de veren konden zijn. Mocht nu blijken dat ie geen schade heeft geleden wil ik dit gaan proberen.
Maar moet ik dan de complete veerpoten vervangen of alleen de schroefveren?[/quote]
Er is bij Renault bekend dat het voor kan komen dat de voorveren het probleem zijn.
Heb al twee auto's met zo'n probleem opgelost door nwe veren te plaatsen.
Ga niet zeggen dat dit de oplossing is maar als alles verder goed is zou ik het toch proberen
Marco, ik heb je een pdf. bestandje gestuurd met alle wielstanden.
Misschien heb je er wat aan.
mvg,
Hans.
En de achteras rubbers dan? Gokje?
17 jaar
Bij mijn auto is het linker achterasrubber vervangen, toen dat gedaan was had ik het gevoel continu het stuur naar links te moeten corrigeren.
Stuur staat in het midden en auto is uitgebreid uitgelijnd en NOG moet ik soms het stuur ietwat onder spanning rechthouden want als ik hem loslaat springt ie een tikje naar rechts en de auto volgt.
Volgens degene die hem uit heeft gelijnd komt dit door het nieuwe rubber waardoor de achteras een heel klein tikje om is gaan staan, kon volgens hem verder geen kwaad en ik heb ermee leren leven.
Kon ook nog aan de 205/55R16 sloffen liggen die stukken spoorgevoeliger zijn.
17 jaar
Kan geen kwaad?
Als je continu moet tegensturen, ook al is het maar een klein beetje, slijten je banden wel sneller.
mvg,
Hans.
Werd mij verteld, vond het ook een beetje vreemd.
De ene keer heb ik er dagen totaal geen last van en de andere keren met name op de A15 hier voel ik het.
Bij het uitlijnen stond ie linksachter maar 0,05 in het rood, wat het precies inhoudt geen idee maar rood was iig niet goed;)
17 jaar
[quote=DijkvanB]Bij mijn auto is het linker achterasrubber vervangen, toen dat gedaan was had ik het gevoel continu het stuur naar links te moeten corrigeren.
Stuur staat in het midden en auto is uitgebreid uitgelijnd en NOG moet ik soms het stuur ietwat onder spanning rechthouden want als ik hem loslaat springt ie een tikje naar rechts en de auto volgt.
Volgens degene die hem uit heeft gelijnd komt dit door het nieuwe rubber waardoor de achteras een heel klein tikje om is gaan staan, kon volgens hem verder geen kwaad en ik heb ermee leren leven.
Kon ook nog aan de 205/55R16 sloffen liggen die stukken spoorgevoeliger zijn.[/quote]
Ik weet niet waar je geweest bent maar het is onzin wat men zegt. een auto hoort rechtuit te gaan.
Mee leren leven is wel een heel goedkoop antwoord van de garage. Wat wel kan is dat omdat het achterasrubber defect was je band(en) niet goed af gesleten zijn.Het is in de band gaan zitten zeg maar. Nu met een nieuw rubber(ander stand van de achteras) trekt de band(en) de auto een kant op.
Wissel je achterbanden eens van L naar R.
Succes.
Gr.
mocht dit wegdek afhankelijk zijn...dus altijd op het zelfde stuk weg aanwezig...is het heel goed mogelijk dat dit niet aan de auto ligt.!
In #1 zie ik dat je rechts vanalles vervangen hebt en links niets. Als het om draagarmen en achterasrubbers gaat zou ik het altijd links én rechts vervangen en altijd door origineel en geen imitatie dat heel misschien een paar euro goedkoper is.
Het kan uit de banden komen, dus links en rechts wisselen (als de banden geen rotatiegebonden profiel hebben) is een experiment waard.
Succes
17 jaar
Achteras is volgens meerdere garage's trouwens ook NIET te verstellen.
17 jaar
Ok...hier even de tussenstand.
Ik heb de auto naar een schadebedrijf gebracht om uit te sluiten dat ie eens een flinke knaak gemaakt heeft.
Dit blijkt niet het geval.
Maten kloppen perfect, maar het enigste wat hun opviel was dat de rechter draagarm veel meer beweging heeft in zijn rubbers als de linker draagarm.
Woensdag gaat ie naar de renault dealer om dit na te kijken.
Verdere info volgt.
Alvast bedankt voor de tips.
17 jaar
Heren, het probleem is opgelost.
Beide draagarmen zijn vervangen door originele.
Wagen spoort weer goed, geen rare dingen meer.
Bedankt voor de reacties.
Marco
17 jaar
Mooi om te horen dat dit weer eens tot een goed einde heeft geleid.
@DijkvanB jij hebt l a de rubber van de achteras laten vervangen.?
Lijkt me niet echt verstandig deze aan 1 zijde te vervangen, Deze worden namelijk in een set van 2 verkocht.
Dus altijd beide rubbers vervangen.
GR Peter
de oplossing heeft dus al op het forum gestaan.
17 jaar
[quote=Marco68]Heren, het probleem is opgelost.
Beide draagarmen zijn vervangen door originele.
Wagen spoort weer goed, geen rare dingen meer.
Bedankt voor de reacties.
Marco[/quote]
Deze week ook weer laguna met dit probleem gehad.
En idd rechter draagarm was al een vervangen, nu linker gedaan en probleem opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar