Renault Laguna: scheef afslijten achterband

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dci

Vandaag een raar probleem geconstateerd met het omleggen van mijn winterbanden:

Op mijn velgen waar de zomerbanden op liggen ( 225/45/17, Michelin pilot premacy ) zeg ik bij 1 achterband ( rechtsachter ) dat deze band volledig scheef is afgesleten en dat de band aan het cuppen is gegaan, het vreemde is dat dat bij de band van linksachter niet was, ook was deze normaal afgesleten ( banden gaan nu ongeveer 65k mee, niet veel maar ook niet weinig ).
Is de achterzijde uit te lijnen, of zou met waarschijnlijkheid de velg krom kunnen zijn?( rechtsvoor is de velg krom geweest, misschien is de vorige eigenaar tegen een trottoirband gegleden... omdat het maar aan 1 kant is, de banden zijn nooit omgelegd geweest.

Iemand een idee?

Arjan2

Geplaatst door Arjan2 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

hennep (0), 16 jaar geleden

het iswel uit te lijnen en ik denk ook dat de vorige eigenaar iets geraakt heeft .

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=hennep]het iswel uit te lijnen en ik denk ook dat de vorige eigenaar iets geraakt heeft .[/quote]
Nee is niet uit te lijnen.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk dat er een achteras rubber uit ligt.
dit komt namelijk heel veel voor bij deze auto's

ejnn (0), 16 jaar geleden

Het kunnen de achteras rubbers zijn, de veren maar ook de as. Ik zelf heb het ook gehad, maar met beide banden. Toen zijden ze van ....., heb toen andere banden eronder gedaan(eigenwijs gedaan), michelin Pilot sport, probleem opgelosd. Deze hebben een ander profiel en ander oppervlakte.

Ik zou als ik u was eerst de achteras rubber nakijken, kost een kijkje (je ziet meteen of ze los zitten of niet). Dan de veren laten controleren, kost als goed is ook niets bij een banden zaak. Dan de wagen laten uitlijnen, kun je zien of de achteras nog recht is of dat je deze moet vervangen. Tevens zou ik er geen Primacy meer onder doen, maar sport van Michelin. Super banden en met deze banden ben je eigenlijk niet van de weg te krijgen.

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Achterasrubbers zijn los, gek genoeg heb ik het slechts aan 1 kant... maar ik zal eens informeren wat het kost om die te laten vervangen, de velg checken kan ik zo laten doen, mijn vermoeden is dat deze wellicht ook krom is want de auto bleef maar "hobbelen" en ondanks ik het een en ander heb laten vervangen waar de mogelijke oorzaak lag.. is er dus nog geen oplossing geweest.
Stel dat die velg krom is, dan is er plat tegen de stoeprand gezeten... dan zit de kans erin dat een as krom kan zijn maar raar genoeg heeft maar 1 velg lichte schade en dat was rechtsvoor, die is opnieuw gericht.

Gaat eerder zo'n as krom dan dat bijvoorbeeld de naaf naar de knoppe is?

Ik kan me inbeelden dat een band scheef afslijt als die achterasrubbers weg zijn, maar kan dit dan ook het cuppen veroorzaken?

@Ejnn,

Vwb die banden, ik ervaar het juist andersom.

Gr. Arjan

ejnn (0), 16 jaar geleden

Ik denk dat het de rubbers zijn, velgen kun je op de machnie gooien en kijken of bij strak blijft of iets glooit.

Ik bedoel wel de nieuwe Pilot sport banden, niet de oude.

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

Als de velg een slag heeft is dit zichtbaar op de balanceermachine.
Verder is de uitlijning te controleren, alleen de sporing van de voorwielen is afstelbaar. De rest is zoals het is, tenzij je ingrijpende vervangingen doet. Merk wel op dat de uitlijning statisch wordt gemeten, dus zonder verdere krachten op de ophanging. Als er rubbers in de achteras of draagarmen van de voorwielen versleten zijn dan heeft dit wel degelijk invloed op het weggedrag en bandenslijtage.

De achteras is een star geheel, als de sporing van de achterwielen op orde is zou ik een min of meer symmetrische slijtage op de achterwielen verwachten. Als het wiel "hobbelt" dan moeten zich ook lokaal slijtplekken op de band aftekenen.

Meten is weten, controleer de uitlijning van het geheel. Niet alleen sporing per as maar zeker ook de wielvlucht en totale sporing.

Succes

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Klopt, waar de band "cupt"zijn de slijtageplekken erger, deze banden zijn toen al vervangen omdat de vorige aan het cuppen waren... blijkbaar zit er met de sporing iets niet goed, mijn schokbrekers hebben hun beste tijd ook al gehad en de rubbers zijn weg...

Al met al gaat dat een leuke rekening worden, hoewel ik nog moet informeren wat het allemaal kost ( als ik dat al wil weten )

Toch bedankt voor alle info.

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

Het schuin afslijten van de achterbanden herken ik wel (Michelin Pilot Primacy 225/45R17). Heb nu de zomerbanden vervangen met het winterschoeisel. Nu zag ik dat de achterbanden ook schuin zijn afgesleten. Aan de buitenzijde nog maar 2mm profiel en aan de binnenzijde nog 4mm. Over de breedte van de band dus zo'n 2mm verschil. De vorige banden waren ook schuin gesleten, vervolgens heb ik de uitlijning laten controleren, alles stond binnen de toleranties....

Nu heb ik daar dus ook even op gelet bij mijn winterbanden, Michelin Pilot Alpin 205/55R16. Deze gebruik ik nu de derde winter en hebben nog zo'n 5mm profiel. Hier zie ik schuine slijtage niet terug. Het lijkt dus met de maat of het type band te maken te hebben.

Later

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Bij de laatste keer dat mijn laguna GT op de brug stond viel me ook op dat de banden achter scheef afsleten en behoorlijk ook. Toch waren de rubbers nog niet zo lang geleden vervangen, max 40.000 km gereden. Bande sleten over het geheel achter bijna net zo hard als voor en dat heeft me sterk verbaasd. Ook ik had er Michelin Pilot Premacy 225/45R17 banden opliggen. Overigens sleten de banden voor ook scheef, buitenste gedeelte 1-2 mm, binnen nog 3-4 mm. Uitlijning stond ook in bij mijn auto binnen toleranties.

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Hm, verontrustende berichten noem ik dit.... ook mijn banden slijten aan de buitenzijde meer dan binnenin.
De achterasrubbers moeten hoe dan ook vervangen worden maar als je ook al maar laat kijken OF er uitlijning moet gebeuren aan de achterzijde, dan ben je al schofterig veel geld kwijt.
Als ik dus de laatste berichten lees, dan is alles oke bij die wagens..
Niet dat ik bezuinig op kosten voor mijn auto, want daar heb ik m veels te hard voor nodig maar als ik E60 in mijn broekzak kan houden, dan graag!

Ik kan ook in de gaten houden wat mijn set winterbanden doet, wel jammer als deze ook schuin blijkt af te slijten

ejnn (0), 16 jaar geleden

Als je de rubbers wilt vervangen, kun je dit het beste bellen met meerder renault dealers. Er zijn namelijk verschillende tools om de rubbers eruit te krijgen, zonder dat de as eronder heen moet. Dit scheelt veel tijd en dus geld.
Je hebt volgens mij orginele tools van renault, maar niet elke dealer heeft ze, zijn zeggen ze duur. Daarnaast zijn er ook andere tools die dit zouden kunnen, kosten meende circa 100 euro.

Arjan2 (0), 14 jaar geleden

De rubbers waren versleten, dat is de reden geweest dat de banden schuin afsleten.
Ook was er een velg krom, blijkt dat de Silverstone 17" daar niet veel voor nodig hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.