Renault MEGANE SCENIC: Motor start koud en slaat na enige tijd af en start 'niet' meer

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Al enige tijd had ik het probleem dat de auto soms slecht start. Dit was voornamelijk wanneer de motor al warm was. Enige dagen geleden starte ik de auto en reed naar het tank station. Vlak voor ik daarwas sloeg de motor af en kreeg ik deze niet meer gestart. De start motor draaide wel. Wanneer ik het een paar keer probeerde en daarbij het gas intrapte dan sloeg de motor wel aan (draaide dan wat hij stationair zou draaien) maar zakt daarna direct weer in en stopte. Na een tijd te hebben stilgestaan (ondertussen er benzine in gegooit voor het geval de tank leeg was) kreeg ik hem wel gestart en kon ik hem naar huis rijden.

Daarstraks dacht ik het nog eens te proberen om te zien of het nu de benzine was of toch wat anders. De auto starte prima en ik ben toen een stukje gaan rijden (blokje om) maar na net geen kilometer sloeg de motor opnieuw af en zou deze weer niet starten. Net als de vorige keer sloeg hij na enige tijd wel aan als ik gas gaf maar zakt dan gelijk weer in en slaat af.

ehekkert

Geplaatst door ehekkert (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Ikvermoed dat je een verstopt benzinefilter hebt...Tijdens het lopen van de motor pompt de benzinepomp brandstof rond. Je moet je voorstellen dat de motor maar heel weinig brandstof daadwerkelijk gebruikt. maar via de retour loopt de meeste brandstof weer terug in de tank. Het gevolg is wel dat het filter extra veel filtert. Vooral als de tank bijna leeg is. Misschien zit er ook een beetje water in de tank. Op zich is het allemaal niet zo erg. Wanneer je nu een nieuw filter plaatst ben je hopelijk definitief van het probleem af.

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Heb nog niet gevonden waar het brandstoffilter zou moeten zitten. Wanneer ik onderdelen sites bekijk dan zie je een filters die in de brandstoflijn geplaatst lijken te moeten worden. Ik zie echter online ook berichten die zeggen dat hij in de brandstoftank zou zitten.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, Ik heb nog nooit aan een megane gesleuteld. Maar de brandstoftoevoerleiding komt uiteindelijk uit in de brandstof-gallerij waar zich de injecteurs bevinden. Er is ook een retourleiding. loop ze na... En kom je onderweg geen filter tegen dan zit dit in de tank. Je kunt hem van boven af demonteren en later de nieuwe monteren. Kijk gelijk even in de tank of er water op de tankbodem ligt. Pas goed op met vuur... De benzinedamp is behoorlijk explosief en dus gevaarlijk..

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Het benzinefilter is onderdeel van de pomp en hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden , demonteren is nog niet zo eenvoudig , is volgens mij niet eens los leverbaar.
Controleer eens of de bougies wel vonk krijgen als hij niet aan wil slaan , bdp sensor is ook een veel voorkomend probleem bij warme motor .
Als de bougies nat zijn is er dus geen vonk.

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Ik had ook gezien men aangaf dat deze nooit vervangen hoeft te worden wanneer hij in de pomp zit en andere die zeggen dat hij 200.000 km mee moet gaan.

Nu staat er wel iets minder dan 254.000 op de teller maar het merendeel van deze kilometers is gereden door een vorige eigenaar toen de auto nog op gas reed.

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Ik heb de leidingen onder de auto gevolgd van de tank tot ze net na het bijrijders deel omhoog gaan. Hierna kan ik ze niet zien binnenkomen via het motorcompartiment maar ik kan daar ook geen filter vinden, Tenzij er een filter ergens achter de motor verstopt is, en dan kom ik er toch niet bij, lijkt het erop dat deze in de brandstofpomp zit.

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Ik was al eens naar de BDP/krukas sensor opzoek geweest maar ik heb geen idee hoe deze eruit moet zien. Wanneer ik op onderdelen sites zoek vind ik verscheidene vormen krukas sensoren. Ik heb echter nog niets gevonden wat er zo uitziet.

Ik dacht op een gegeven moment even dat ik de juiste sensor gevonden had al zag deze er heel anders uit maar dat bleek toch een ander onderdeel te zijn. Sites met gebruikte onderdelen zijn het niet met elkaar eens wat het is. Ik vind dat onderdeel (renault 108674) met de omschrijvingen "gebruikte olieniveau sensor", "gebruikte sensor (overige)", "nokkenas sensor" en "Camshaft adjuster".

Heeft er iemand een idee waar ik de BDP/krukas sensor kan vinden?

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Terwijl ik aan het zoeken was (in het engels) naar de krukas (crankshaft) sensor, vond ik bij toeval dat de Renault 108674 een "Variable valve timing solenoid" is. Geen idee hoe deze in het nederlands heet.

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Hopenlijk lukt dit want bij het uploaden van een afbeelding krijg ik steeds een alert (zonder tekst).
[url=https://ibb.co/i0Pg5e][img]https://thumb.ibb.co/i0Pg5e/WP_20180804_...[/img][/url]

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

De aanblik onder de motorkap, daar word ik niet vrolijk van...
Valve timing solenoid is een Electrisch bediende klep welke al of niet een olie kanaal vrij geeft waardoor een hydraulische plunjer verschuift en zodoende de nokkenas timing wijzigt.

De krukassensor bevindt zich waarschijnlijk in de omgeving van het vliegwiel en soms bij de voorste krukas poulie.

Ik ben er van uitgegaan dat er geen foutmeldingen zijn geweest. Daarom gaf ik een mechanische oorzaak een. Waterof diesel onder in de tank kan echter heel goed dit soort problemen geven. Diesel raak je uiteindelijkvanzelf kwijt. Water niet.

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Het is mij niet opgevallen dat het display "service" aangaf.

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Ik vind meerdere keren dat hij hieronder (zie afbeelding met rode pijl) zou moeten zitten maar daar zit hij dus, zoals je in de andere afbeelding kunt zien, niet.

[url=https://ibb.co/cBnXve][img]https://thumb.ibb.co/cBnXve/Inked_WP_201...[/img][/url][url=https://ibb.co/goNAgK][img]https://thumb.ibb.co/goNAgK/WP_20180804_...[/img][/url]

ehekkert (0), 5 jaar geleden

De sensoren die ik wel zie zijn volgens mij klop sensoren.

[url=https://ibb.co/cfVSve][img]https://thumb.ibb.co/cfVSve/WP_20180804_...[/img][/url] [url=https://ibb.co/jGWZae][img]https://thumb.ibb.co/jGWZae/WP_20180804_...[/img][/url]

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Ik heb hem gevonden. Hij zat aan de voorkant van de versnellingsbak.
Nu nog even bepalen wat de juiste vervanging is. Ik vind namelijk een 230 Ohm en een 250 Ohm versie. Het partnummer van de huidige is 8200275614.
Als ik de oude doormeet is deze 240 Ohm.

[url=https://ibb.co/b5UKbK][img]https://thumb.ibb.co/b5UKbK/Crankshaft_s...[/img][/url]

ehekkert (0), 5 jaar geleden

Het probleem bleek niet de krukas sensor te zijn. Na het vervangen van de koelmiddel sensor wat het probleem wel verholpen.

Bij het meten aan de (3 pins) sensor bleek dat tussen de twee naast elkaar zitten de pinnen een weerstand zat van meer dan 2M Ohm (max wat de meter aan kon geven). Bij de nieuwe was deze weerstand maar ongeveer 240 Ohm.

De 3 pins versie heeft twee weerstanden. Tussen de onderste pin en het metalen deel van de sensor was de weestand nog wel goed. Waarschijnlijk dat de auto daarom geen melding op het display gaf.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.