auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Master: motor start niet, indrukken knop crashsensor werkt tijdelijk

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G9UA 754, Motorinhoud (cc): 2464, Vermogen (kw): 84

Recent sloeg bij mijn huis de motor van onze kampeerauto (fabrieksinbouw in Renault Master 2006 2,5L 120dci L3H3) 10 seconden na het starten af en vertikte het vervolgens om weer aan te slaan. Startmotor draaide normaal, Alle controlelampjes, die hoorden te branden bij het inschakelen van het contact, deden dat normaal, daarna bleven het accu-lampje, het oliedruklampje en het lamje "STOP" branden. Het was geen transponderprobleem, want met geen van beide sleutels lukte het om te starten, ook niet na het uitvoeren van de handelingen om de startblokkering uit te schakelen.
Mijn eigen Renault-garage gaf niet thuis en verwees naar een collega, die adviseerde het voertuig daar naartoe te laten slepen. Via de verzekeraar kwam er een sleepwagen, met een ervaren monteur.
Die bleek over een gigantische ervaring te beschikken met vreemde storingen en ontdekte dat de knop van de crashsensor omhoog gekomen was c.q. geactiveerd was. Indrukken en even met de handpomp diesel oppompen en de motor startte direct.

Deze voor mij volstrekt nieuwe storing verraste me, want ik had daarvoor geen botsing gehad of een verkeersdrempel genomen. We lieten de motor een tijdje draaien en schakelden de motor uit en weer in. Startte weer meteen. Na een rit naar een tankstation parkeerde ik de kampeerauto bij een winkel. Toen ik weg wilde rijden opnieuw hetzelfde startprobleem.
Ik las deze draad op het Problemcar-forum https://www.problemcar.nl/nl/professiona... Dat lijkt sterk op mijn ervaring!

De berger had mij tijdens de koffie verteld dat de Renault Master een reputatie heeft van slecht te verhelpen storingen. Ook via de computer zou je allerlei foutmeldingen niet kunnen resetten. Hij vertelde dat hij van een Movano-specialist geleerd had wat an de beste remedie was: de kabel aan de minpool van de accu losmaken en daarna met een sleutel 10 verbinding maken tussen die minkabel en........ ,..... om de condensatortjes in de sensoren ECHT te ontladen. Ik heb helaas hetgeen hij zei waar die puntjes staan, niet goed onthouden.

VRAAG: wie vertelt mij wat de exacte methode is die de berger mij verteld heeft? Wij zijn met die kampeerauto nog weleens op pas in zuidelijke landen en wi mij graag zoveel mogelijk zelf redden. Ik heb in de afgelopen twaalf jaar twee keer gedoe gehad door communicatieproblemen met een Spaanse Renault-garage.

Geplaatst door

Marius7231 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De mythe is dat je de plus en min-pool van de accu met elkaar moet verbinden.
Voor het overgrote deel heeft dat geen enkel effect, daar die onderdelen die je zou willen ontladen (als dat al gaat) achter relais zitten die door het losnemen van de accu allemaal open zijn en er dus geen contact is met die te ontladen onderdelen.
Gewoon min-pool los halen en een kwartiertje wachten is ook goed.

Je zegt dat je bij de winkel weer "hetzelfde" startprobleem had.
Was dit weer de crash schakelaar en kon je na het indrukken van de crash schakelaar weer wel starten?
Je kunt die crash schakelaar er ook uit halen en de bedrading ervan doorverbinden.

oldford 0
badge

6 jaar

Dank voor je reactie!
Ik kon de motor pas weer starten na indrukken van die crashsensorknop.
Die schijnt (ook) een of meer sensortjes te deblokkeren. Zowel de door mij aangehaalde ProblemCar-draad als de monteur van de bergingswagen (op gezag van een Movano-specialist) suggereren dat er iets mis is met de werking van die sensorcircuits, waardoor je herhalende foutmeldingen zou krijgen naar/vanuit andere circuits.
Om die reden vroeg ik mij af of/hoe dat bij mijn Master kons spelen en verholpen worden. Het ging om het ontladen van de condensatoren, die aan die sensoren gekoppeld zijn.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat al die condensatoren achter een relais zitten. Het verhaal was dat de condensatoren bij het resetten door de ECU niet lang genoeg ontladen werden.
Ik zal het kortsluiten van die crashsensorknop een dezer dagen proberen en de uitkomst melden.

Marius7231 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.