auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault renault 11: Motor (te) heet

Bouwjaar: 1988

In februari 2005 een nieuwe radiateur laten plaatsen, nadat de oude defect was geraakt. Omdat reeds lang daarvoor mijn temp. zender defect was geraakt, heb ik geen problemen in het koelsysteem geconstrateerd.
Bij controle onlangs zag ik dat het reservoir van de koelvloeistof leeg was. Na bijvulling was deze na korte tijd wederom leeg. Vervolgens een oliecheck gedaan ivm met de mogelijke aanwezigheid van koelvloeistof in de olie, doch dit was niet het geval.
Vervolgens het systeem diverse malen bijgevuld en ontlucht.
Voorts heb ik een nieuwe temp. zender geplaatst.
Het niveau blijft thans nagenoeg op peil, maar nu ik de temperatuur kan aflezen, vind ik dat deze redelijk (bijna tegen het rode vlak), hoog is.
Hoe de motor ook wordt belast, hij blijft net binnen de tolerantie grens.
Verder werkt alles goed, ook de kachel.
Mogelijk dat er nog lucht in het systeem zit waardoor de temp. hoog blijft en ik op een verkeerde wijze het systeem ontlucht. Mogelijk heeft iemand tips in die richting.
Kan bovenomschreven probleem kwaad?

Geplaatst door

njgv (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is het dezelfde radiateur ?

sarabande99 0
badge

19 jaar

Ik heb hem laten plaatsen bij DOMA radiateuren in Rotterdam.
Ik ga er dus van uit dat dit er een is voor een renault 11

njgv 0

19 jaar

Waarschijnlijk zit er nog lucht in het systeem. Ontluchten bij zo'n Renault is inderdaad niet echt gemakkelijk. Let erop dat je ALLE ontluchtingsnippels open hebt gedraaid tijdens het ontluchten en zet hem eventueel op de krik, zodat het koelvloeistof reservoir op het hoogste punt komt te staan, zodat de lucht hier naar toe kan gaan.

RoelV 0
badge

19 jaar

Ik heb er vandaag een nieuwe thermostaat in laten zetten, voor de zekerheid. De temp. is nu een fractie lager maar niet echt veel.
Mbt de ontluchtingsnippels: Deze zitten zo op 2 na zo vast dat ik deze zonder de slangen te beschadigen niet meer los kan krijgen. In 1 geval heb ik de ontluchtingsnippel met zetting en al uit de slang gedraaid. Met tape de zaak weer stevig waterdicht gemonteerd, maar ik denk dat ik tzt het stukje slang met de ontluchtingsnippel weg snij en hiertussen een 16 mm pijpje monteer. Ik ben anders bang dat het systeem mogelijk valse lucht naar binnen trekt.
Wel zag ik af en toe luchtbelletjes in mijn koelreservoir, doch niet constant. Volgens de garage is dit echter lucht uit het koelsysteem.
Het probleem is dat ik hem niet adequaat kan ontluchten, slechts op 1 slang en dat is mogelijk te weinig.
De slangen blijven bij het uitschakelen van de warme motor niet onder druk staan en zijn goed inknijpbaar.
Volgens de garage is het zeker niet lekkage van de koppakking.
Ook is er geen koelwater in de motorolie aanwezig.
De recent vervangen temp. sensor is qua uiterlijk exact gelijk aan die eruit kwam, alleen de nieuwe zou volgens de beschrijving zijn voor een renault Alpine. Mogelijk dat de meetwaarde van deze sensor anders (hoger) ligt dan de oorspronkelijke sensor en hierdoor een hogere temp. aangeeft.
Bij proefrijden blijft de motor exact op dezelfde temp.
De koelvin werkt naar behoren en slaat bij stationair draaien, in dien de motortemp. te hoog wordt, keurig aan.

njgv 0

19 jaar

dat ervan uitgaan dat het de goede radiateur zou ik toch maar niet zo gauw doen

sarabande99 0
badge

19 jaar

Blijkt nu dat de kachelradiateur lekt.
rep. kosten rond de 300 euro.
Ik overweeg het zelf te doen , maar ik zou niet weten hoe ik dat dashboard gedemonteerd krijg.
iemand suggesties?

njgv 0

19 jaar

autotechnisch handboek kopen of naar de bibliotheek en er een kopieren

sarabande99 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 11 of stel zelf een nieuwe vraag.