Hallo,
Specs : Renault espace 1997 rxe type3 G3 2 liter airco
Probleem : temp motor loopt op, fan(s) draaien, airco aan/uit maakt niet uit
Al gedaan : Temp huis(klep) vervangen, temp schakelaar vervangen, doorgespoten, ontlucht, radiatoren warme lucht overbrugt.
Geen lekke koppakkking, geen schuim op pijlstok, geen verlies koelvloeistof
Wie weet raad ??!
Bedankt alvast.
DJ
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat heeft hij gelopen, en hoeveel km's op gas, het kan namelijk zijn dat de klepzittingen zijn ingeslagen wat een hogere verbrandingstemperatuur KAN veroorzaken, door een verkeerde ontbranding.
Normaal zijn ze na ongeveer 100.000 aan een revisie toe op gas.
succes Marcel
203.000 , bij 187.000 revisie gehad. Tevens toen db vervangen. De klachten zijn ontstaan na de hete perioden enkele weken terug. Is doorspoelen met cleaner iets ? en wat voor spul is goed ? De slang vanaf het motor blok voelt gewoon aan, geen hoge druk !
18 jaar
Misschien massa van motorblok slecht,zie topic 30773
Massa op motorblok gemeten is 0.4 Ohm tov van massa accu, lijkt me redelijk. Hoe meet je of de pomp voldoende capaciteit heeft ? Of maakt dit niet uit ?
18 jaar
Een weerstand van 0,4 ohm klopt niet. Dan zou de maximale startstroom 12/0.4= 30 Ampère zijn.
Wil je de massa kontroleren dan doe je een V4 meting. Dan meet je bij draaiende motor met alle elektrische verbruikers aan de spanning over de min-pool vd accu en de massa vh motorblok. Deze mag max 0,2 Volt zijn.
[quote=rampie]Hallo,
Al gedaan : Temp huis(klep) vervangen, temp schakelaar vervangen, doorgespoten, ontlucht, radiatoren warme lucht overbrugt.[/quote]
Temp huis(klep) = thermostaat ?
18 jaar
0.4, zeker gemeten met een multimeter over de min van de accu en het blok.
Dit kan nooit kloppen.
Zoals henk al zei, meet het spanningsverlies over deze twee punten in de stand Voltage, en je kunt de weerstand berekenen, indien je de nominale startstroom weet, of kunt meten ( met een stroomtang).
Ik zou zeker proberen het koelsysteem door te spoelen, indien je koelwater een vreemde donkere kleur krijgt.
Hiervoor zijn speciale cleaners in de handel, maar de beste resultaten heb ik geboekt met doodsimpele huishoudsoda.
Enne, als je toch al moeite hebt met je warmte kwijt te raken, mag ik je dan vragen waarom je in hemelsnaam de kachelradiator er tussenuit hebt gehaald ????
groeten Marcel.
Inderdaad, Temp huis =Thermostaat klep. Kachels overbrugt om zeker te weten dat deze geen (lucht) problemen veroorzaken. Heb inmiddels gemeten dat er 0,6 V over de 2 minpunten staat, dus zoeken waar de oorzaak zit. Heb een kaal gestripte draad gevonden die geschuurd heeft langs mijn G3 BoardC. Deze vervangen en nu gaat de Temp klep verder open, ging dus niet ver genoeg. Helaas voor dit verhaal is niet te zien hoever de klep opengaat bij de juiste motor temp. Al met al een zaterdag nuttig besteed en zeker weer wat wijzer. Bedankt allemaal !
Gr,
DJ
18 jaar
Even de massa contactpunten goed schoonmaken en goed vastzette. Door slecht massa willen te temperatuurmeters wel eens meer aangeven.
0.6 volt verlies, heb je dat gemeten stationair, of met stilstaande motor, of tijdens het starten.
0.6 verlies bij stilstaande motor is erg veel, tijdens starten kan het geen kwaad.
groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar