Bij met name een koude motor, en in mindere mate bij een warme motor, en lage toeren met vooral de wisseling tussen optrekken en gaslos rammelt er rechtsvoor iets bij het blok. Het lijkt een klapperend geluid te zijn van of een riem of een motorsteun oid. Hoe kan ik controleren wat het is.
Is de spanner van de distributieriem te controleren of de spanner van de multiribriem?
Waar zitten de motorsteunen bij deze wagen ik zie alleen rechtsvoor een steun zitten vlakbij de distributieriem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even een aanvulling: met name bij een weg met korte hobbels en iets gas/gaslos geeft het geluid.
Riemspanner versleten.
De spanner van de distributieriem of van de multiribriem?? Hoe is dit te controleren?
18 jaar
Heeft deze wagen een dynamo die voorzien is van een vrijlooppoelie?
Als dat zo is kan deze (als hij vast zit) ook dit probleem veroorzaken.
18 jaar
heeft ie niet
Het zal de spanrol wel zijn zoals Henk aangeeft.
Maar welke dat is en hoe deze te spannen is en tot welke spanning(dus waar ik de riem hoeveel cm moet kunnen indrukken) is mij nog niet bekend. Iemand een idee?
Een vraagbaak is er niet in het nederlands dacht ik.
18 jaar
Toch een klusje voor de dealer; zonder brug en speciaal gereedschap is het praktisch onmogelijk om de riem de juiste voorspanning te geven. Er zitten nl 2 spanners op; een gewone spanrol en een veerbelaste.
De 2.2 Dt is zover ik me herinner niet van het DI (directe injectie) type. Deze motor is uitvoerig beschreven in de Haynes Manual van de Laguna. Die is wel in het Engels.
Er is beschreven dat er TWEE multiriemen inzitten, een rechts en een links. De rechter (niet vliegwielzijde) wordt met een spanrol op spanning gezet. Die zou volgens Haynes door een electronisch meetinstrument op spanning gezet moeten worden. Alternatief, het lange stuk (bovenzijde) moet je maximaal een kwartslag kunnen draaien als ie op spanning is.
Er is door mij nog een reactie geplaatst inzake de - ik mag wel zeggen beruchte - vrijlooppoelie (gaat over "multiriem loopt eraf"). Je kunt die vrij eenvoudig herkennen het is een poelie die in het midden (dus echt alleen de poelie) een lagertussenstuk heeft. Als je het ziet herken je het meteen.
De motorsteun kan het ook zijn, maar die is betrekkelijk lomp uitgevoerd.. Zit gemiddeld (vanaf de bestuurder gezien) rechtsboven op de motor en met een grote rubberen mof in het "spatscherm" boven het rechtervoorwiel.
Dat moet vast aan de motor zitten en zonder speling (ik bedoel hier dat ie dus niet los moet zitten)..
Als je distributieriem kapot zou zijn... Dan had je dit verhaal niet zo verteld.
Wat ik wel nog een beetje waarschijnlijk acht is een defect lager.
Die zijn vooral bij lage toerentallen goed te horen, een soort rommelend geluid (maar dan is ie al ver heen). Zogauw die warm wordt "past" ie net wat beter en heeft ie balans gevonden, zeker bij hogere toeren. Maar dat geluid gaat nooit weg en wordt steeds erger. Met een beetje boffen is het het lager van het spanwiel. Ik zou wel snel isoleren of het een wiel in de distributie is dat niet ok is of een van de overigen... (uiteraard begin je dan overigen te checken).
Thijs
18 jaar
Het is de riem die naast de dirtributieriem loopt dus vanuit de bestuurder gezien rechts voor (voor de bijrijder).
18 jaar
Het geklapper komt door de spanner waar een dikke veer onder zit. Beide spanners zullen wel vervangen moeten worden met de riem samen.
Iemand een idee wat dit voor kosten zullen worden?
18 jaar
De motorsteun rechts voor lijkt uit twee delen te bestaan. 1 deel zit op het blok en op het chassis via een rubber trillingsdemper. Daarnaast zit een roestig deel dat ook onder deze steun vast lijkt te zitten.
Is dit ongestraft los te maken? Of moet je het blok dan op eea manier ondersteunen?
18 jaar
Motor ondersteund, motorsteun losgehad, ingevet en terug gemonteerd. Nu wel een andere stand bij het sleufgat. Het geluid lijkt veel minder. Het klapperen van de multiribriem blijft nog over.
18 jaar
Zo en de veerbelaste spanner en de multiribriem vervangen. Alle geluiden zijn verholpen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar