Hoi.
Ik heb een probleem met een renault espace 2.2 dt uit 1999.
Probleem is dit.
Het begon met een licht rateltje in het blok.
Dit heeft hij naar mijn weten 4 weken gedaan.
Rateltje is nier erger geworden.
De auto is toen onder het rijden uitgevallen door een distributie riem die van spanning was gelopen.
Meende dat de riem al te lang op het blok zat dus heb toen riem en rollen vervangen.
Na 3 weken rond rijden met het rateltje was het weer einde voorstelling.
Riem zat er nog op dus dat was deze keer niet de oorzaak.
Na het demonteren van de carterpan was het feest.
stukken aluminium kwamen naar onder.
De linker zuiger heeft zich helemaal vast gevreten in de cilinderwand.
Drijfstang is van de hitte krom getrokken en heeft zich los gerukt uit de zuiger die momenteel nog boven in de cilinder plakt en niet van plan is om makkelijk weg te gaan.
Ben nu op zoek naar een ander onderblok.
2 vragen!!!
1-in welke auto wordt nog meer dit blok gebruikt.
Maakt het zoeken voor mij wat makkelijker.
2-is dit probleem een kwaaltje van renault.
Zijn er andere onderdelen van het blok wat de oorzaak kan zijn van deze hele ellende?
Heb iemand horen zeggen dat het aan de turbo ligt.
Deze zou teveel druk opbouwen.
Lijkt me sterk omdat de te hoge druk dan over alle 4 de cilinders wordt verdeelt en dus alle 4 schade zouden moeten hebben.
Linker lagerschaal zit muurvast terwijl de andere 3 de gebruikelijke speling hebben.
Ik hoop graag wat te horen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1) De G8T 716 wordt alleen in de Espace gemonteerd. In de laguna en de safrane zijn ook een 2,2 turbodiesels geleverd (ook G8T) maar het indicenummer is anders. Wat de verschillen zijn weet ik niet.
Als je kijkt hoeveel Espace's met dit motortype zijn verkocht en dan hoe sporadisch een motor kapot loopt lijkt het me niet moeilijk een motor op de sloop te vinden.
2) Nee.
Lijkt erop dat er zich een probleem in de smering heeft voorgedaan. Te laag oliepeil/ verkeerd oliefilter.
Hoi Henk.
bedankt voor je reactie.
Geloof het of niet maar een motorblok of onderblok is gewoon nergens te vinden.
heb alle sloperijen afgebeld hier in de regio.
Staat ook op onderdelenlijn en op speurders maar nog niets gehoord.
Heb een aanbod gehad voor een nieuw kaal blok voor 8000 euro.
Aangezien de klant geen miljonair is komt dit niet in aanmerking voor ons.
Dit blok opknappen is ook geen optie.
Moet de krukas laten slijpen.cilinderwand laten honen.nieuwe drijfstang monteren.nieuwe zuiger erin en dan heb ik nog geen oorzaak gevonden.
Dus misschien na 3 weken weer het zelfde liedje.
Mocht het nog een keer gebeuren dan eet ik die espace op.
Een compleet ruilblok kost bij Renault ongeveer 4000,- bruto ex.
Heb de verklaring gevonden.
Bron-renault dealer coenen in roggel.
Het begon dus met de afgelopen distributie riem.
Op dit moment is de riem van tijd af geschoten.
1 of 2 van de 3 kleppen heeft toen de eerste zuiger volgeraakt.doordat de kleppen precies haaks op de zuiger staan heeft dit toch een behoorlijke klap aan de zuiger gegeven.
Door die klap recht boven op de zuiger is de zuiger iets wat ovaal geworden waardoor niet de compresieveren maar de zuiger zelf langs de wand is gaan schuren en dit een enorme vrijving heeft gehad.Door die hitte is de zuiger gesmolten,drijfstang krom getrokken,krukas lager vast gelopen en ben ik van ellende de carterpan op gaan eten.
De ramp wordt er niet minder op maar ik weet nu wel dat het niet mijn schuld is dat de auto niet meer loopt.
i.i.g. hartelijk bedankt voor jullie reacties
[quote=dave1997]Door die hitte is de zuiger gesmolten,drijfstang krom getrokken,krukas lager vast gelopen en ben ik van ellende de carterpan op gaan eten.[/quote]
Beste Dave;
Je hebt die cartepan toch wel ontvet voordat je hem consumeerde?
Motorolie is namelijk cholesterolverhogend...
18 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img136.imageshack.us/img136/8893/...[/img][/url]
10w40 past in een cholesterol verlagend dieet.
Daarnaast had ik ijzer tekort.
Is nu ook verholpen.
Als ik binnen 1 week geen ander blok heb begin ik aan de cilinderkop.
Kopbouten gebruik ik als tanden stokers.hahaha
Ja,het is hier naast mijn ellende toch best gezellig op problemcar.nl
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar