Vanochtend is bij het uitparkeren de motor uit de motorsteun gevallen waardoor hij aan de kant van de multi riem tegen het schutboord ligt... De motor heeft niet lang gedraaid in die toestand maar maakte geen rare geluiden oid, schakelen ging op de eerste versnelling na ook gewoon (zonder de koppeling op te laten komen).
Na onder de motorkap te hebben gekeken zag ik snel dat de moer van de rechtersteun los op de steun lag en de motor daar dus verzakt was, de motorsteun zelf is nog goed.
Nu is mijn vraag eigenlijk: hoe plausibel is het dat zo'n moer zo maar los trilt en wat kan ik verwachten aan schade aan versnellingsbak, aandrijfas e.d.?
Hopelijk is het een kwestie van de boel omhoog krikken en opnieuw vastzetten, de wagen heeft 362.000 gedraaid maar 400.000 zou ik nog willen halen. 10.000 km terug is de distributieriem vervangen, misschien dat het toen niet goed is vastgedraaid.
Ben zeer blij dat het niet op de snelweg is gebeurt of in die lekker lange snelle bocht als ik van de A9 af ga!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gewoon de zaak opkrikken en weer vastzetten....ik denk inderdaad ook dat men het vergeten is na de distributie wissel.
zo te zien is het de bak steun die los is gegaan en die wordt niet aangeraakt bij een distr wissel.
de multieriem ziet er wel gerafeld uit dus die zou ik vervangen als de boel weer op zijn plaats hangt
Toch zou ik ook de multiriem vervangen die rafelt al !! Motor niet meer laten draaien . Als rafels van die riem tussen de distributie komen heb je een heel groot probleem .
Distributie wisselen zonder de baksteun los te nemen is mogelijk maar die tijd win je terug door het wel te doen .
Groeten.
Bedankt voor de reacties!
Op naar de 4 ton, auto staat weer voor huis en de motor hangt weer op de juiste plek..
Achterste motorsteun was inderdaad de boosdoener, rechtersteun is waarschijnlijk door de trillingen losgekomen?
Had al wel het idee dat de motor soms met een klap aansloeg voor de tijd maar kon verder niks ontdekken onder de motorkap. Nu slaat hij weer gewoon aan, schud ook minder. De monteur had dit nog niet eerder gezien, op zich ook wel vreemd dat de rechtermotorsteun hangend is gemonteerd..Franse techniek?
Het blok is dus voor het vervoer naar de garage opgekrikt en vastgezet, aandrijfas was ook losgeschoten dus die moest ook nog terug. De baksteun is vervangen, multiriem ook, verder moest er voor de apk nog een remcilinder achter vervangen worden maar dat wist ik al. Kostte toch weer 470 euri maar hopelijk kan die weer even vooruit.
Enige wat me nu nog irriteert is het feit dat ie wat olie drupt, de één zegt dat het van het carter komt en de ander meent dat hij op de bak lekt. Binnenkort maar eens schoonmaken en kijken waar het vandaan komt.
Groeten,
11 jaar
Wacht daar niet te lang mee! Die afdichting van die as luistert nauw . De 5e versnelling loopt het eerst droog met schade als gevolg.
Die onderste steun houdt het blok vast om niet te kantelen . Bovenop de bak zit de bevestiging die zorgt dat deze niet op de grond valt.
Groeten.
Nee inderdaad, daar moet ik niet lang mee wachten.
ik heb vannacht even een stuk karton onder het blok gelegd om te kijken hoeveel en waar het lekt.
De lekkage bevindt zich in het midden van het blok, de bakolie lijkt van de schakelstang af te druppen (laagste punt).
Er lijkt dus zowel motorolie (dik, donker typisch olieachtige geur) als bakolie te lekken (groenig, dun en scherpe geur) maar niet veel, paar drupjes bakolie en 1 drupje motorolie. Hopelijk is het een keerring die beschadigd is, had begrepen dat dat relatief makkelijk te vervangen is voor iemand met geduld en wilskracht..
Groeten,
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar