Renault Megane: motorkachel-(weerstand)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: F3R

De kachelmotor/ventilatormotor wordt gevoed via een weerstand in de lagere standen. (in de hoogste stand niet.)

Probleem;
Alleen contact aan. Dus nog niet starten; dan doen alle standen het wel, van de ventilatormotor.
Na starten, met draaiende motor dus. Dan doet de ventilatormotor het alleen in de hoogste stand. (Soms wel soms niet alleen in de hoogste stand, echter de lagere standen doen het zeker niet.)
Waarschijnlijk speelt een vuil contact ook mee. (Gezien het soms wel, soms niet draaien in de hoogste stand.)

betreft; RENAULT MEGANE Scenic (JA0/1_) | 1997.01-1999.10 - 2.0 i (JA0G)Wijzig auto » Motor: 1998ccm 114pk : F3R 750; F3R 751 (1e registratie: 1996-10-16)

Ventilatormotor; Meestal is de weerstand stuk, wanneer de lagere standen het niet doen, immers de hoogste stand loopt niet via de weerstand. Alleen nu lijkt het mij niet zinvol om deze weerstand te vervangen. (Omdat de lagere standen wel werken als; alleen het contact aanstaat.)

UPDATE 1;
Ben zojuist erachter gekomen dat de radio ook uitgaat als ik start. Ik neem aan dat beide ventilatormotor en radio gevoed worden door een bron; Vraag is er een schakelaar, die iets omzet met starten; en zo ja waar zit dat ding. (ik heb geen electrisch schema of zoiets.)

Extra vraagje aan de moderator van problemcar; Waarom kan ik geen foto's meer toevoegen bij het bewerken van de vraag/onderwerp ? (immers ik kan wel foto's toevoegen als ik het onderwerp voor het eerst plaats.)

suffie

Geplaatst door suffie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Mausx (0), 12 jaar geleden

Lijkt mij dat het contactslot versleten is. die schakelt bij starten deze functies uit.

Hangt er ook een lekkere grote sleutelbos aan de autosleutels?

suffie (0), 12 jaar geleden

Maurice (Een enkel sleuteltje maar.) Maar er is dus een schakelaar die iets uitzet tijdens de start dus. Dan moet het zijn dat die niet meer de stroom blokkade opheft, wanneer de motor loopt.
Nu nog uitpluizen waar die schakelaar zit ! (heeft iemand ideetjes?)

Ik ben ook echt een suffie ook ! Het contactslot zelf, is dus de schakelaar. (Morgen effe kijken maar.)

Mausx (0), 12 jaar geleden

Die schakeling zit gewoon in het contactslot. mischien als je met de sleutel rommel als de motor loopt dat alles gaat werken. anders blijft er een relais hangen.

suffie (0), 12 jaar geleden

Maurice bingo ! Wat rommelen met de sleutel en alles doet het weer. Helaas geen tijd gehad vandaag, om verder te kijken. Morgen of overmorgen even kijken hoe het werkt. Maar ik weet gelukkig nu waar de fout zit.

Mausx (0), 12 jaar geleden

Als je de kappen van het stuurkolom demonteert dan kun je bij het contactslot. achterop het slot zit de schakelaar. die demonteren en een andere er op zetten.

Succes!

suffie (0), 11 jaar geleden

Opgelost ! Ik heb wat WD40 in het slot gespoten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.