auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault MEGANE: Motorolie voor rit in de bergen (5w30 vs 5w40)

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K9K A6, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 81

Goedemiddag,

Ik heb in het verleden slechte ervaring gehad met slechte kwaliteitsolie 5w30 (Valvoline).
In de bergen schoot de auto meerdere malen in noodloop vanwege een verkeerde oliedruk voor de pomp.
Volgens een specialist was dit te wijten aan de viscositeit van de olie.
Bij terugkomst in Nederland direct andere olie er in gegooid.

Voor mijn gevoel heeft het de motor niet erg goed gedaan wat er in de bergen is gebeurd want hij hakt klinkt rauwer, klappert veel meer en voelt ook een stuk onrustiger aan.

Gelukkig heb ik inmiddels een nieuwe auto.
Echter ga ik over twee weken weer naar Oostenrijk toe en wil ik herhaling graag voorkomen.
Ik ben naar de Renault dealer geweest en die hebben mij verteld dat ik moest gaan voor 5w30 olie van Elf ( Olie speciaal voor renault ).

Echter heeft het bedrijf waar ik de auto heb gekocht met de bijbehorende onderhoudsbeurt 5w40 gebruikt in de auto wat inhoud dat ik nu al met een afwijkende olie soort de bergen in ga dan de motor eigenlijk nodig heeft.

Nu is mijn vraag, wat is wijsheid, naar Oostenrijk gaan met de 5w40 die er in zit of een motorolie wissel naar 5w30 van Elf.

Alvast bedankt.

Met Vriendelijke Groet,
Laurens van Strijland

Geplaatst door

lvstrijland (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gebruik de olie, de specificatie die Renault voorschrijft. Het merk doet er niet zo zeer toe.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

geloof ook absoluut niet dat een 5w30 olie van valvoline voor deze motorproblemen zorgt. denk dat er al wat anders met dat torretje aan de hand was.

Bedankt voor het bericht Paul!
Dan wordt t dus 5w30!

Harry,
Het lag zeker weten aan de olie.
Het was een valvoline olie van de action die zijn certificering is verloren wegens lage viscositeit op werktemperatuur!

lvstrijland 0

6 jaar

Goede Valvoline heeft dit beslist niet, ken u het gezegde goedkoop is duurkoop!
als u het probleem van deze olie wist waarom gebruikt u het dan ?

Sleutelaar1952,

Goede valvoline inderdaad niet.
Het probleem van de olie was mij onbekend. Bij mijn eerste auto gebruikte ik dezelfde olie. (Toen nog gecertificeerd). In 2016 is deze olie zijn certificering verloren en in dat jaar heb ik toevallig mijn olie ververst. (Zwarte fles 5w30 van de action).

Dit kreeg ik echter pas te horen toen ik weer terug was in Nederland na de problemen in de bergen! Sindsdien alleen nog maar Castrol gebruikt.

Nu heb ik dit jaar een nieuwe auto gekocht en daar zit nu nog olie in van de service beurt van de garage. Alleen is dit 5w40 en niet de voorgeschreven 5w30 door Renault. Uiteraard ga ik er nu geen olie meer in gooien van de action. Mijn vraag was alleen, kan ik de 5w40 laten zitten, of is t nog wijs om hem even te spoelen en 5w30 zoals aangeraden door Renault in de motor te gooien!

lvstrijland 0

6 jaar

Ik ben het met Harry4203 eens .De Valvoline van de Action heeft ook de spec. Renault RN 0700.
Elf heeft ook een olie met die spec. Daarnaast vind ik het niet netjes om een merk als Valvoline
als slecht neer te zetten. Dat de Action oude voorraden opkoopt kan dat bedrijf niets aan doen.Zoals harry al aan geeft heeft die noodloop met iets anders te maken en niet met de olie.Ik zie nu,dat je al heb gereageerd op Sleutelaar.De olie van de action heeft een datum van sept 2017.De certificering verloren in 2016,betekent dat alle daarvoor gefabriceerde olieen niet goed zijn?Ik ben het daarmee niet eens.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Hallo Ferry,

Nee je hebt helemaal gelijk.
Ik zet hiermee ook zeker niet Valvoline als merk in een kwaad daglicht. In ieder geval is dat niet mijn intentie.

Ik probeerde alleen mijn verhaal te verduidelijken door het merk olie te noemen waar ik problemen mee heb gehad. En het zeker niet gelden voor alles voor of na een bepaalde datum. Maar in ieder geval met de olie die ik toen der tijd bij de action heb gekocht en ik de motor mee heb gevuld.

De auto waar ik de problemen mee heb gehad was een Fiat Punto Evo uit 2011 (1.3 JTD).

Mijn Renault heeft GEEN problemen met olie. Het was alleen een inleiding voor het vraagstuk:
5w30 of 5w40 voor mijn 1.5dci motor!

lvstrijland 0

6 jaar

Laurens
De voorgeschreven olie erin , filter vervangen en spoelen hoeft niet, goed leeg laten lopen.
Ben persoonlijk een Kroonfan .
Goed onderhoud is het halve werk en dan geen bezuiniging op het te gebruiken materiaal.
Ook Ferry en Harry geven het al aan.
Sukses

Mvg Johan

Hallo Sleutelaar1952,

Bedankt voor de nuttige info!
Bezuinigen doe ik sinds wat er is gebeurd ook zeker niet meer, die paar tientjes extra voor de voorgeschreven olie heb ik er zeker wel voor over!

Nogmaals bedankt!

lvstrijland 0

6 jaar

Nieuwsgierig zoals ik ben ,heb ik je topic van de Fiat Punto gelezen.Naar mijn mening en zoals Hans ook aangaf,heeft dat niets met de olie te maken.De auto is in noodloop gegaan omdat hij te hard moest werken.In zijn vier en met 2000 toeren de berg op is hij niet blij mee.Ik was allang gestopt.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Goedemorgen Ferry,

De auto is in Oostenrijk beoordeeld door een Fiat/Lancia/Alfa specialist en in Nederland bij de Fiat garage zelf.

Beide gaven ze aan dat de oliedruk voor de pomp niet goed was bij hoge temperatuur.

Dit was namelijk goed zichtbaar doordat de noodloop vanzelf verdween wanneer de auto was afgekoeld.

ik ben het jaar ervoor met olie van andere kwaliteit naar Oostenrijk geweest en ik reed daar op dezelfde manier maar toen zonder problemen.

Maar nogmaals, dit topic is afgeweken van de werkelijke vraag en dat is of het verstandig is om te blijven rijden met de 5w40 die de garage waar ik mijn auto heb gekocht er in heeft gegooid.

Sleutelaar1952 heeft deze vraag voor mij beantwoord en de voor de rest was mijn tekst m.b.t. de Punto alleen ter inleiding!

lvstrijland 0

6 jaar

Dan nog maar een keer: met 2000 toeren tegen een helling op rijden is voor geen enkele auto goed, ongeacht merk, ongeacht brandstof. Hij wordt dan gewoon te warm door onvoldoende circulatie van koelmiddel en olie.
Dit sloopt vele motoren.
Wellicht kan je je rijstijl aanpassen?

Heino4267 725

6 jaar

Kijk dat bedoel ik.Er wordt niet geluisterd.De noodloop heeft niets met olie te maken.Er wordt gewoon niet goed gereden.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Ivstrijland,

Waarom gooit de garage niet de voorgeschreven olie erin=.
Is dit geen Renault dealer.
Bij een nieuwe auto zou ik zeker de fabrieksspecificaties aanhouden.
Ik zou de garage daar op aanspreken.

primera p11 0

6 jaar

En voor de TS nog even inhoudelijk:
- bij koude motor is de 5W40 olie dikker dan de 5W30 olie. Dat betekent dat je bij hele lage temperaturen wat lastiger start.
- bij warme motor is de 5W40 olie even dik als de 5W30 olie. Op grond van de viscositeit alleen kan niet worden verklaard waarom de 5Wxx olie smeringproblemen c.q. noodloop bij warme motor zou veroorzaken.
Ik zou bij twijfel gewoon de voorgeschreven olie gebruiken.

Heino4267 725

6 jaar

Heino, volgens mij werkt de specificatie van een multigrade olie precies andersom.
Bij koude motor is een 5W30 net zo dik als als een 5W40, dat wordt aangegeven door de 5W.
Bij warme motor is een 5W30 dunner als een 5W40, dat wordt aangegeven door de 30 en de 40.

Zie ook: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re...

oldford 0
badge

6 jaar

Oeps, dan heb ik dat altijd verkeerd om begrepen. Dan is het type olie wél relevant voor de absolute oliedruk bij warme motor.
Thanks voor de correctie!

Heino4267 725

6 jaar

Ja,allemaal goed en wel.De 5w30 heeft niet de noodloop veroorzaakt.Het niet op het juiste moment schakelen is de oorzaak.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.